Barns eksistensielle undring
Description
Full text not available
Abstract
Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave har temaet «barns eksistensielle undring» hvor jeg har undersøkt pedagogens møte med barns eksistensielle undring i barnehagen. Undersøkelsene baserer seg på intervjuer av 3 pedagoger fra 3 forskjellige barnehager for å innhente informasjon om deres erfaringer med barns eksistensielle undring. Ved å knytte teori og funn har jeg kommet frem til at dette temaet bør belyses mer i barnehagehverdagen, og at pedagoger og andre som jobber i barnehagen bør legge til rette for i barns eksistensielle undring i barnehagen. Funnene i oppgaven viser at både barnas medvirkning, tid og rom og pedagogenes egen erfaringer er viktige i møte med barns eksistensielle undring.