Blar i Universitetet i Stavanger på tittel
Viser treff 10592-10611 av 18580
-
Lærerstudenters kommentatorkompetanse om flerkultur og undervisning av flerspråklige elever drøftet i lys av kritisk multikulturalisme
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Grunnskolelærerutdanningen har som mål å utdanne studenter med både aktør- og kommentatorkompetanse. Kommentatorkompetanse innebærer evnen til kritisk refleksjon. Planer, forskrifter og retningslinjer for grunnskolelærer ... -
Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap
(Journal article; Peer reviewed, 2014-11)Denne artikkelen fokuserer på ei gruppe lærerstudenters refleksjoner etter en praksisopplæringsperiode. To sekvenser fra dialogen i et gruppeintervju blir analysert ved hjelp av et teoretisk rammeverk for utvikling ... -
Lærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter omtaler elever, og utsagn hvor elevene og deres prestasjoner beskrives som statiske objekter, er her viet særlig oppmerksomhet. Denne prosessen omtales som tingliggjøring. ... -
Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ... -
Læring av hendelser i aluminiums- og kraftindustri
(Master thesis, 2022)Kraft- og aluminiumsindustri er to bransjer som innbefatter arbeid med høy risiko og potensiale for ulykker og alvorlige hendelser. Til tross for at statistikken viser nedgang i personskader de siste ti årene, skjer det ... -
Læring av hendelser i aluminiums- og kraftindustri
(Master thesis, 2022)Kraft- og aluminiumsindustri er to bransjer som innbefatter arbeid med høy risiko og potensiale for ulykker og alvorlige hendelser. Til tross for at statistikken viser nedgang i personskader de siste ti årene, skjer det ... -
Læring av tilsyn - En dokumentanalyse av Statens vegvesens evne til læring
(Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-15)Det langsiktige målet for transportsikkerhetspolitikken i Norge er en såkalt nullvisjon for ulykker. For å nå dette målet må trafikksikkerhet ha prioritet, og læring av tidligere ulykker for å forebygge tilsvarende hendelser ... -
Læring av uønskede hendelser i Aker Solutions MMO - en studie av Lessons Learned
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;, Master thesis, 2016-06-15)Bakgrunn: Læring fra uønskede hendelser er viktig for å oppnå en rekke organisatoriske målsetninger, deriblant å unngå at lignende hendelser skjer igjen. Organisatorisk læring fra uønskede hendelser krever formelle systemer ... -
Læring av uønskede hendelser på tvers av vedlikeholdsentreprenører
(Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er en rapport fra SINTEF presentert på Petroleumstilsynets(Ptil) konferanse “Læring av uønskede hendelser hos vedlikeholdsentreprenører” i november 2010. Rapporten antydet at læringen ... -
Læring etter granskninger av uønskede hendelser i Odfjell Drilling
(Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)Denne oppgaven tar utgangspunkt i hvordan organisatorisk læring forekommer hos en borekontraktør etter granskning av uønskede hendelser. Problemstillingene er rettet mot læring, og stiller spørsmål med hvordan granskningens ... -
Læring etter hendelser: Hvordan forbedre erfaringsoverføring etter granskninger av uønskede hendelser? Learning from incidents: How to improve experience transfer after investigations of unwanted events?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om erfaringsoverføring og læring etter uønskede hendelser i den norske petroleumsvirksomheten. Bakgrunnen for oppgaven er tidligere forskning som viser at organisasjoner i den norske ... -
Læring etter uønskede hendelser - Norsk oljeindustri og uønskede hendelser: utblåsningene på Snorre A og Gullfaks C
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2011;, Master thesis, 2011)Det kan være utfordrende for organisasjoner å lære etter uønskede hendelser og kriser. En av de industrier som forbindes med risiko, er petroleumsindustrien. Til tross for at industrien selv fremhever at sikkerhet har ... -
Læring fra uønskede hendelser med ny teknologi på ferjer i Norled
(Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Som et av Norges ledende ferjeselskap frakter Norled årlig rundt 15 millioner passasjerer og 7,5 millioner personbilenheter. Selskapet satser på å være innovative og bruke nye løsninger, men har også hatt enkelte uhell med ... -
Læring i det norske petroleumsregimet - hvilken rolle har Petroleumstilsynet?
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2014-06-13)Formålet med denne undersøkelsen var å se nærmere på problemstillingen; hvordan påvirker Petroleumstilsynet næringen til å lære, og hvor langt de bør gå i læringsrollen. Problemstillingens hensikt baseres på de gjentakende ... -
Læring i organisasjoner: En kvalitativ studie av organisasjonskulturens rolle i endringsprosesser
(Master thesis, 2021)Formålet med denne undersøkelsen er å bidra med kunnskap angående praksisfellesskaper, organisasjonskultur og endringsvilje i tilknytning til endringsprosesser og sosial læring. Dette danner utgangspunktet for problemstillingen ... -
Læring i organisasjoner: En kvalitativ studie av organisasjonskulturens rolle i endringsprosesser
(Master thesis, 2021)Formålet med denne undersøkelsen er å bidra med kunnskap angående praksisfellesskaper, organisasjonskultur og endringsvilje i tilknytning til endringsprosesser og sosial læring. Dette danner utgangspunktet for problemstillingen ... -
Læring og endring etter alvorlige hendelser i asylmottak
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2014-06-16)Bakgrunn og formål: Flere alvorlige hendelser i asylmottak i 2013/2014 har rettet fokus mot asylsøkere og flyktningers psykiske helse knyttet opp mot sikkerhetssituasjonen i asylmottak. Denne avhandlingen undersøker nærmere ... -
Læring og kunnskapsoverføring som elementer i en beredskapsprosess
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Denne oppgaven er skrevet som en avslutning på mastergradsstudiet i Samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger. Studien er gjort for og med Total E&P Norge AS. Bakgrunn for oppgaven er at Total det siste året har ... -
Læring, kommunikasjon og samspill i lærergrupper : en casestudie
(Research report, 2006)Denne rapporten er basert på en casestudie av arbeid i lærergrupper, hvor utgangspunktet har vært en generell interesse for kollegaveiledning i pedagogisk utviklingsarbeid. Hva kjennetegner gode læreprosesser i kollegagrupper? ... -
Læring- hva, hvorfor og hvordan? En studie i offshorearbeidere sin arbeidshverdag og hva de mener må til for å få en sikrere arbeidspraksis
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2014-06-16)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å etablere en bedre forståelse for hvilke prosesser som bidrar til at offshorearbeidere opplever læring i sin arbeidshverdag. Vi har sett på hvilke faktorer som gjør at ...