Now showing items 9998-10017 of 18578

    • Kundeadferd ved kjøp av hjemmeservice : hva er av betydning for at kundene blir? 

      Sagvik, Elisabeth (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-09)
      Oppgaven tar for seg kundeadferd innenfor hjemmeservice. Hensikten er å kartlegge hvilke faktorer som påvirker intensjonen bak kunders beslutning om fortsatt kjøp av hjemmeservice. Oppgavens problemstilling er: o Hva er ...
    • Kunnskap og holdninger til ME/CFS og ivaretakelse av pasientgruppen. 

      Landsnes, Cathrine Vestersjø (Bachelor thesis, 2024)
      Sammendrag Bakgrunn Det er betydelig kunnskapsmangel blant helsepersonell relatert til myalgisk encefalopati/kronisk utmattelsessyndrom (ME/CFS), og hvordan en skal ivareta denne pasientgruppen på best mulig måte. I tillegg ...
    • Kunnskap om elevfeil i matematikk 

      Kristensen, Morten Søyland (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)
      Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved ...
    • Kunnskap om psykiske lidelser og stigma av Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning. Hva mener lærere og helsesykepleiere i Norge om nytten? 

      Wersland, Mary Darko (Master thesis, 2021)
      Hensikten med studien var å undersøke hvordan Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning (Psyk Opp) mener de har påvirket kunnskap om psykiske lidelser og redusert stigma blant lærere og helsykepleiere i Norge. Videre hvordan mener ...
    • Kunnskap om samisk kultur i barnevernet 

      Mjelde, Julianne (Bachelor thesis, 2023)
    • Kunnskapen om forekomst og konsekvenser av mobbing hos barnevernspedagogen 

      Sola, Marie Helland (Bachelor thesis, 2021)
      Oppgaven går ut på forekomst og konsekvensene av mobbing, med hovedsyn på barn og unge i skolen som blir utsatt for mobbing. barnevernspedagogen har forskjellige roller rundt barnet, og i skolen finner vi dem ofte som ...
    • Kunnskaper og Egenskaper i krisehåndtering 

      Karlsen, Torjus (Bachelor thesis, 2023)
      Krisehåndtering er en viktig brikke for å kunne klare å skaffe et robust samfunn og organisasjon. Begrunnet denne betydningen, er ønsket å skaffe forståelse rundt hva som er faktorer innen denne krisehåndteringen. Det ...
    • Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning 

      Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2008-06)
      Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ...
    • Kunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring 

      Iversen, Anne Margrethe Drangsholt (Master thesis, 2022)
      Læreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om ...
    • Kunnskapsbaser praksis ved vurdering av skjerming på psykiatriske sengeposter 

      Undheim, Elise (Masteroppgave/UIS-HV/2020;, Master thesis, 2020-09-01)
      Skjerming er et tiltak som benyttes hyppig på psykiatriske sengeposter. Dagens skjermingspraksis problematiseres, ettersom brukere opplever skjerming som krenkende. Det er et sprik i profesjonelles behandlingsidealer og ...
    • Kunnskapsbasert politiarbeid i norsk grenseforvaltning 

      Lauritzen, Beate (Studentoppgave/UIS-TN-ISØP/2021;, Master thesis, 2021-08)
      Politidirektoratet har utarbeidet en nasjonal strategi for helhetlig grenseforvaltning, på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet. Gjennom denne strategien har politiet sikret en felles overordnet forankring av ...
    • Kunnskapsbaserte anbefalinger for mottak, observasjon og ivaretakelse av pasienter med pVAD (Impella(R)) - en kunnskapsbasert fagprosedyre 

      Christensen, Christian; Nøttveit, Andreas (Masteroppgave/UIS-HV/2019;, Master thesis, 2019-04-25)
      Bakgrunn: pVAD systemet Impella(R) blir anvendt i stadig større grad som mekanisk sirkulasjonsstøtte. Ved nærmere undersøkelse finner vi at oppfølgingen og håndteringen av problemstillinger rundt behandlingen med Impella(R) ...
    • Kunnskapsdeling og innovasjon i to norske næringsklynger innen sjømat 

      Holmeseth, Marte Stenbakk (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-07-03)
      Norge har fra tidlig 2000-tallet hatt en strategi om å styrke nasjonale og regionale næringsmiljøer. På bakgrunn av dette startet Innovasjon Norge, Siva og forskningsrådet klyngeprogrammet som skal styrke norske næringsklynger. ...
    • Kunnskapsdeling på NAV-kontor 

      Thorbjørnsen, Nina (PhD thesis UiS;528, Doctoral thesis, 2020-08)
      Bakgrunnen for denne studien er interesse for hvordan kunnskap blir delt mellom medarbeidere innenfor arbeids- og velferdstjenesten. I denne avhandlingen undersøker jeg hvilke prosesser og strukturer som utgjør vilkår for ...
    • Kunnskapsløftets læreverk: Realiseringen av Kunnskapsløftets intensjoner i fire norskfaglige læreverk 

      Serigstad, Marit Topnes (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-09)
      Denne avhandlingen tar sikte på å belyse hvordan noen av Kunnskapsløftets intensjoner blir behandlet i nyere læreverk i norsk for videregående, studiespesialiserende retning. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Olweus programmet (OBPP) – et skoleomfattende program mot mobbing og antisosial atferd (2. Utg) 

      Havik, Trude; Ertesvåg, Sigrun K. (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Bakgrunn Olweus programmet (Olweus Bully Prevention Program; OBPP) skal redusere mobbing og antisosial atferd i skolen gjennom å skape et trygt og godt læringsmiljø for alle. Denne artikkelen er en kunnskapsoppsummering ...
    • Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: VIP-Makkerskap (1. utg.) 

      Havik, Trude; Rye, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Bakgrunn: VIP Makkerskap er et helsefremmende og universalforebyggende tiltak, som er utviklet for å sikre en bedre overgang fra ungdomsskolen til Vg1, og fra barne- til ungdomsskolen, for en bedre skolestart og for å ...
    • Kunnskapsoverføring som etableringsguide 

      Sandsmark, Maria; Toft, Ida Amalie Berg (Master thesis, 2022)
      I denne oppgaven undersøker vi hvordan kunnskapsoverføring kan brukes som et virkemiddel for nyetablerte organisasjoner. I motsetning til tidligere litteratur hvor kunnskapsoverføring vanligvis brukes for multinasjonale ...
    • Kunnskapsoverføring som etableringsguide 

      Sandsmark, Maria; Toft, Ida Amalie Berg (Master thesis, 2022)
      I denne oppgaven undersøker vi hvordan kunnskapsoverføring kan brukes som et virkemiddel for nyetablerte organisasjoner. I motsetning til tidligere litteratur hvor kunnskapsoverføring vanligvis brukes for multinasjonale ...
    • Kunnskapsoverføring ved bruk av hybrid prosjektgjennomføring 

      Kløverød, Ingrid Skarpnes (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06)
      Formålet med denne oppgaven er å identifisere utfordringer forbundet med organisasjoners mulighet til å forvalte kunnskap fra prosjekter som benytter hybrid prosjektgjennomførelse. Hybrid prosjektgjennomførelse innebærer ...