• Extreme risk management in oil and natural gas markets 

      Staveland, Line Kringeland (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2012;, Master thesis, 2013-02-01)
      Value at Risk (VaR) is an important calculation in risk management. It is a commonly used measure of risk in finance, and is used by corporations to estimate potential future loss. With a significance level, VaR gives the ...
    • Factors affecting user’s risk perception and precautionary behavior when using Fintech: a comparison of Norway-a developed country, and Vietnam- a developing country. 

      Nguyen, Thi Thoa (Master thesis, 2023)
      Financial technology (known as Fintech) is one of the most prominent trends in the global industrial revolution 4.0. It refers to innovative technology that aims to enhance and automate the delivery and usage of financial ...
    • Fagerheim - for fremtiden 

      Særsten, Kjerstina (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2013;, Master thesis, 2013-06-15)
      Denne oppgaven har som mål å utvikle en ny, fremtidsrettet bydel i et nesten urørt naturlandskap i Haugesund kommune. Oppgaven starter med en stedsanalyse for å gi en forståelse for området. Videre pekes det på de ...
    • Failure analysis and inspection research of drill stem in oil and gas industry 

      Hai, Wen (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06)
      With the demand for oil and gas increased, and the development of oil and gas drilling technology so fast, the development of global oil and gas exploration has entered a deep well, ultra deep well and offshore deep water ...
    • Failure prediction for subsea plug and abandonment using a method based on anticipatory failure determination 

      Bjelland, Therese (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-12)
      The oil and gas industry at the Norwegian Continental Shelf (NCS) is today facing hundreds of subsea wells that will need Plug and Abandonment (PnA) operations in the nearest future. Due to a marked where costs have escalated ...
    • Faktorer for og effekter av frivillig atferdsendring ved bruk av myke mobilitetstiltak. 

      Selland, Eileen; Knutsen, Eivind (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Myke mobilitetstiltak for frivillig atferdsendring er blitt benyttet siden slutten av 90- tallet. Siden da er det gjort studier på slike tiltak i Australia, Storbritannia Europa, USA og Japan, der det kan forventes en ...
    • Fast borestreng 

      Deeb, Yousef (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2013;, Master thesis, 2013)
      Fast borestreng er når en ikke kan rotere den, eller bevege strengen opp og ned. Flere mekanismer kan forårsake dette, blant annet formasjonsrelaterte problemer som for eksempel: ukonsoliderte formasjoner, mobile formasjoner, ...
    • Fastpriskontrakter i underentrepriser - Hvordan håndteres risiko ved økte mengder og prisstigning? 

      Nesse, Espen; Myklebust, Johnny Berstad (Master thesis, 2023)
      Prisstigning på stål og trelast ga økte kostnader i byggeprosjekt A og B hos Alsaker Stål og Pretre. Byggebransjen har opplevd prisstigning på stål og trelast, som følge av uforutsette hendelser ved krigen i Ukraina og ...
    • Feasibility of a Wireline Punching Tool 

      Nielsen, Kristoffer; Kvamsøy, Olaf Nornes (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-13)
      This thesis describes the process of the development work completed for E Plug AS. A feasibility study on a downhole punching tool has been conducted. Furthermore, a simulation model has been created and evaluated through ...
    • Female empowerment and risk within women’s groups in rural Central Uganda 

      Ordaz, Caroline Hegland (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-06)
      This thesis sought to explore mechanisms that lie behind female empowerment in rural Central Uganda and the risk factors women meet when engaging in women’s groups. The research has been guided by the following problem ...
    • Fergeavløsningsprosjektet Ryfast - mulige konsekvenser av Ryfast i Strand kommune 

      Jonsson, Martine Stang (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      Denne rapporten presenterer og diskuterer hvordan transportplanlegging med ”robuste” veier ut til distriktet påvirker arealstrukturen, og hva konsekvensen av dette blir. Dette undersøkes gjennom studie av mulige konsekvenser ...
    • Ferjefri E39 – En metode for risikovurdering av luftfartøykollisjon mot flytebru over Bjørnafjorden 

      Tran, Daniel (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Statens vegvesen sitt veiprosjekt «Ferjefri E39» har som mål å oppnå en ferjefri strekning langs E39 på Vestlandskysten. I forbindelse med prosjektet Ferjefri E39 skal det bygges en bru over Bjørnafjorden, som ligger sør ...
    • A FICC-study on return spillover - Case study: Norway 

      Holm, Christian Kenneth Edvardsen; Lukerstuen, Lars (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-06-13)
      During periods of downward turns, and high volatility, there is an associated increase in individual asset risk, as well as effects stemming from the volatility of other assets. This spillover effect is well studied for ...
    • Finansiell overføring av operasjonell risiko i finansinstitusjoner gjennom finansielle kontrakter 

      Songe-Møller, Erik (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2010;, Master thesis, 2010)
      Basel II, som er det regulatoriske rammeverket for banker og andre finansinstitusjoner, introduserte regulatoriske kapitalkrav for operasjonell risikoeksponering. Operasjonell risiko er definert som risikoen for tap som ...
    • Finanskrisen i et operasjonelt risikoperspektiv : en analyse av årsaker og influerende faktorer 

      Maberg, Svein Nordrum (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2009, Master thesis, 2009)
      Det har vel knapt gått en dag de siste 12 månedene hvor finanskrisen ikke har vært nevnt i nyhetsendinger på tv, aviser eller på nettet, både her hjemme i Norge og i store deler av verden. Men burde ikke en såpass stor ...
    • Fjordkryssing- Bjørnafjorden: Fordeler og ulemper med bruk av konkurransepreget dialog som anskaffelsesprosedyre 

      Memic, Nadina (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-07)
      Ferjefri E39 har som mål å bygge en utbedret og ferjefri strekning mellom Kristiansand og Trondheim. Reisetiden er i dag på 21 timer, inkludert syv ferjeoverganger. En ferjefri E39 vil binde landsdelen sammen og effektivisere ...
    • Flom i arealplanlegging: - En studie av fire kommuner 

      Berge, Silje (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Hvordan forhindre, eller minimere negative konsekvenser av en flomhendelse i arealplanlegging? - Til alle tider har Norge blitt utsatt for store og små flomhendelser. De fleste flomhendelser i Norge er mindre dramatiske ...
    • Flom i Figgjoelva 

      Vølstad, Runar (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-14)
      Oppgaven tar for seg flom i Figgjoelva. Teksten viser til sannsynlighet for flom og hvilke konsekvenser det kan få. Problemstillingen er: -Hvordan redusere sårbarhet ved flom i Figgjoelva? Oppgaven er opptatt av hvilke ...
    • Flytende havvind, hvilke teknologiske utfordringer må løses for å få LCOE ned på et økonomisk bærekraftig nivå? 

      Veholmen, Håkon Bentsen (Master thesis, 2022)
      Flytende havvind har den klart høyeste LCOE-kostnaden av alle de ulike segmentene av vindproduksjon. Teknologien er også den yngste i vindmarkedet og er i liten grad kommersialisert/industrialisert. Samtidig ligger fornybar ...
    • Flyttbare boreinnretninger - Alternative metoder for klassefornyelse 

      Hansen, Hege-Eline Rike (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06-15)
      Det er krav til at boreinnretninger skal være klasset for å sikre at de er konstruert og vedlikeholdt i samsvar med regelverk og standarder for å sikre liv, eiendeler og miljø, ved at innretningen er driftssikker og tåler ...