• Livet etter soning 

      Eriksen, Anny Fattnes (Bachelor thesis, 2023)
      Hvordan arbeider en frivillig organisasjon med straffedømte etter løslatelse, og hva er motivasjonen med å jobbe i Nettverk Etter Soning? Nettverk Etter Soning (NES) er en frivillig organisasjon i Røde Kors som hjelper ...
    • Livssyklusanalyser og bærekraftige omstillinger 

      Kvitrud, Erlend Kulander (Master thesis, 2022)
      The social and political barriers to sustainability are often presumed to boil down to misalignments of power and motivation. If only those who have the power to initiate sustainability transitions could be motivated to ...
    • Lokal Borgermedvirkning - En casestudie av plansaken for nye Ruten i Sandnes kommune 

      Brox, Maria Josefine (Bachelor thesis, 2022)
      Med stadig større fokus på demokrati og medvirkningen, ønsket jeg med oppgaven å undersøke hvordan medvirkning kan se ut på det lokale nivå. Med dette som bakgrunn formulerte jeg problemstillingen: «Hvordan har borgermedvirkning ...
    • Lokaljournalistikk og pressens samfunnsrolle – en kvalitativ undersøkelse av journalistikken i lokale medier 

      Mborja, Sonja Loraine. (Bachelor thesis, 2022)
      Denne oppgaven handler om lokaljournalistikk og pressens samfunnsrolle. Lokalmediene blir jevnlig kritisert for å være ukritiske og tannløse. Derfor har jeg valgt å undersøke hvordan lokaljournalister opplever arbeidet ...
    • Luftfartsindustriens paradoks 

      Utheim, Tom Rune; Vigrestad, Rolf Tore (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2012;, Master thesis, 2012)
      Flyreiser er i dag en vanlig transportmåte for folk flest, og all ulykkesstatistikk viser at det aldri har vært tryggere å fly enn det er i dag. Inntjeningen til flyselskapene og luftfartsindustriens eksistens henger ...
    • En lærende organisasjon i møte med skolens mangfold 

      Hauge, Aud Marit Eidsaa (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;, Master thesis, 2013-06-13)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er endringer i samfunnet, ved at Norge i løpet av få år har blitt et langt mer flerkulturelt samfunn med større mangfold. Et mangfoldig samfunn stiller nye krav til faglige og pedagogiske ...
    • Læreres bruk av Supernytt i skolen 

      Horpestad, Gunvor (Bachelor thesis, 2022)
      Denne oppgaven tar for seg lærernes bruk av Supernytt på mellomtrinnet, 5.-7. trinn, i barneskolen, samtidig som det blir sett på faktorer som ser ut til å spille en rolle for nettopp denne bruken i skolen. Gjennom en ...
    • Læring av uønskede hendelser i Aker Solutions MMO - en studie av Lessons Learned 

      Pinjo, Alemka; Jacobsen, Tilde Juliane (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Bakgrunn: Læring fra uønskede hendelser er viktig for å oppnå en rekke organisatoriske målsetninger, deriblant å unngå at lignende hendelser skjer igjen. Organisatorisk læring fra uønskede hendelser krever formelle systemer ...
    • Læring etter uønskede hendelser - Norsk oljeindustri og uønskede hendelser: utblåsningene på Snorre A og Gullfaks C 

      Bjerkeli, Håkon Aasen (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2011;, Master thesis, 2011)
      Det kan være utfordrende for organisasjoner å lære etter uønskede hendelser og kriser. En av de industrier som forbindes med risiko, er petroleumsindustrien. Til tross for at industrien selv fremhever at sikkerhet har ...
    • Læring i det norske petroleumsregimet - hvilken rolle har Petroleumstilsynet? 

      Holta, Elin; Hetlevik, Camilla (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2014-06-13)
      Formålet med denne undersøkelsen var å se nærmere på problemstillingen; hvordan påvirker Petroleumstilsynet næringen til å lære, og hvor langt de bør gå i læringsrollen. Problemstillingens hensikt baseres på de gjentakende ...
    • Læring i organisasjoner: En kvalitativ studie av organisasjonskulturens rolle i endringsprosesser 

      Ingebjørg Johansson; Hanne Røgeberg Utheim (Master thesis, 2021)
      Formålet med denne undersøkelsen er å bidra med kunnskap angående praksisfellesskaper, organisasjonskultur og endringsvilje i tilknytning til endringsprosesser og sosial læring. Dette danner utgangspunktet for problemstillingen ...
    • Læring i organisasjoner: En kvalitativ studie av organisasjonskulturens rolle i endringsprosesser 

      Johansson, Ingebjørg; Utheim, Hanne Røgeberg (Master thesis, 2021)
      Formålet med denne undersøkelsen er å bidra med kunnskap angående praksisfellesskaper, organisasjonskultur og endringsvilje i tilknytning til endringsprosesser og sosial læring. Dette danner utgangspunktet for problemstillingen ...
    • Læring og endring etter alvorlige hendelser i asylmottak 

      Hårr, Berit (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2014-06-16)
      Bakgrunn og formål: Flere alvorlige hendelser i asylmottak i 2013/2014 har rettet fokus mot asylsøkere og flyktningers psykiske helse knyttet opp mot sikkerhetssituasjonen i asylmottak. Denne avhandlingen undersøker nærmere ...
    • Læring og kunnskapsoverføring som elementer i en beredskapsprosess 

      Midttveit, Ina (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      Denne oppgaven er skrevet som en avslutning på mastergradsstudiet i Samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger. Studien er gjort for og med Total E&P Norge AS. Bakgrunn for oppgaven er at Total det siste året har ...
    • Læring- hva, hvorfor og hvordan? En studie i offshorearbeidere sin arbeidshverdag og hva de mener må til for å få en sikrere arbeidspraksis 

      Hjertvik, Hilde; Vinkler Rasmussen, Janne (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2014-06-16)
      Hensikten med denne masteroppgaven har vært å etablere en bedre forståelse for hvilke prosesser som bidrar til at offshorearbeidere opplever læring i sin arbeidshverdag. Vi har sett på hvilke faktorer som gjør at ...
    • Læringsforhold i et lederfellesskap - Hvordan samhandling i fellesskap kan fremme læring 

      Teigen, Sara Cecilia; Løvås, Ingeborg Vindenes (Master thesis, 2021)
      Denne studien har som formål å utforske det å organisere ledelsessamhandling i fellesskap og hvordan dette kan fremme læring for lederrollen. Det finnes mye litteratur om hvordan en kan tilrettelegge for læringsforhold i ...
    • Læringsforhold i et lederfellesskap - Hvordan samhandling i fellesskap kan fremme læring 

      Teigen, Sara Cecilia; Løvås, Ingeborg Vindenes (Master thesis, 2021)
      Denne studien har som formål å utforske det å organisere ledelsessamhandling i fellesskap og hvordan dette kan fremme læring for lederrollen. Det finnes mye litteratur om hvordan en kan tilrettelegge for læringsforhold i ...
    • LØFT som endringsimpuls : en idébasert endringsprosess sett i et sosialkonstruksjonistisk perspektiv. 

      Kjersti, Lande (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;, Master thesis, 2013)
      Denne studien sikter på å bidra til en relativt ny tradisjon innen institusjonell forskning som har fokus på de idémessige sidene og meningsskapende prosesser i organisasjoner (Zilber, 2008). Fokus for denne studien er ...
    • Løsningsfokusert tilnærming: Fra idé til praksis i et kirkelig fellesråd i Rogaland 

      Aspen, Lene (Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;, Master thesis, 2015-01-14)
      Studien tar utgangspunkt i et kirkelig fellesråd i Rogaland som høsten 2013 startet innføring av løsningsfokusert tilnærming som hjelpemiddel for problemløsning i sin virksomhet. Forskningen som er gjennomført hadde til ...
    • Makten blant idrettens ledere 

      Oddbjørg Huso; Susanne Håland (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg om det er ulik representasjon av kvinner og menn i ledelsen i alpinkomitéene, og hva slik representasjon av kvinner og menn eventuelt kan skyldes. Til tross for at vi bor i et av de mest likestilte ...