Blar i Student papers (HF-IKS) på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 917
-
Om en strandet hval, noen kyr og litt om alt vi ikke vet. En analyse av dramaturgi og ikonotekst i tre bildebøker.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2006;, Master thesis, 2006)De siste 20-30 åra har vi i barne- ungdomslitteraturen sett en fornying både i emneområde, tema og motivvalg. Denne avhandlinga beskriver bildebokfeltet. I innledningen gjør jeg rede for de viktigste endringene knyttet til ... -
Kjønn i skrift : en analyse av romanene Få meg på, for faen og Vi har så korte armar av Olaug Nilssen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Utgangspunktet for denne avhandlingen var min fascinasjon over det litterære språket til Olaug Nilssen. Jeg hadde et ønske om å komme nærmere dette språket, ved å studere noen av de mest fremtredende særtrekkene ved det. ... -
Danning og løynde poetiske skattar : læreverket og modellesaren
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Kven er læreverkets modellesar? Det var det eigentlege overordna målet med denne avhandlinga. For å nå dette målet har eg undersøkt kva kunnskap læreverket ynskjer å utvikle hos sine lesarar og korleis lesaren blir forma ... -
I opphavet var (ikkje) ordet : narrative brot i Arne Garborgs Jesus Messias (1906)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Den provoserande, vridane leiken til Jesus Messias er ei årsak til at boka vart hovudobjekt for avhandlinga. Eg tykte ho skilte seg slik ut frå andre Garborgtekstar, og at ho trass i skilnaden, verka til å sitja fast i eit ... -
Digitale praksiser i den videregående skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Kunnskapsløftet (L06) ble innført som ny læreplan i norsk skole høsten 2006. Fem grunnleggende ferdigheter skal integreres i alle fag. Disse er å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig, å kunne lese, å ... -
Intralingual subtitling of Norwegian film : representing the audio aspect in the best way possible for both a hearing and a hard of hearing audience.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Approximately 14,5 percent of the Norwegian population suffer from a substantial hearing loss. As a result, these people cannot see Norwegian films at the cinema because they are not subtitled. Producers and filmmakers do ... -
Multilingualism : challenges facing minority background pupils learning English as a third language in Norwegian primary schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)This thesis explores the challenges facing minority background pupils in the process of acquiring English as an L3 in Norwegian primary schools. However, in order to investigate English as an L3, English needs to be seen ... -
Cookbooks as historical literature : a comparative study of 19th century cookbooks
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Cookbooks have been long regarded as little more than instructional manuals. However, recent research has repositioned the cookbook genre as historical literature. This thesis is a comparison of two 19th century cookbooks: ... -
Den maskuline dominansen og Trætte mænd
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)1. Innleiing : Eg startar innleiinga med å gjere greie for val av tema, og presenterer problemstillingane om makt, kjønn og seksualitet i Arne Garborg sine Kristiania-romanar. For å granske emnet, har eg valt å analyse ... -
On the use of ICT and CALL in intermediate level EFL classes in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)This thesis investigates the advantages and challenges facing teachers in the process of applying ICT (Information and Computer Technologies) and especially CALL (Computer- Assisted Language Learning) in EFL (English as ... -
Synes BOKTRAS å bidra positivt til å styrke lesekulturen i barnehagene? : BOKTRAS gjennom to år i to barnehager sett gjennom de ansattes øyne
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)I denne avhandlingen har jeg ønsket å ville se på hvordan to barnehager jobber med BOKTRAS- prosjektet gjennom to år, for å se om det er mulig å spore noen endringer som indikerer at dette prosjektet er med på å styrke ... -
Utviklinga av historiske spel i Noreg
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Byjubileene i Sandnes i 1960 og 1985 : en studie av historiebruk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Over dammen og tilbake igjen - en analyse av norske og nordiske forfattere sine verk om returmigrasjon og remitter 1875-1980
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
En undersøkelse av hvilke historier om Holocaust som framstilles i utvalgte norske lærebøker fra perioden 1998-2007
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Fortellinger om 11. september i Stavanger Aftenblad 2001/2006
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Hvordan sikter lærebøker i historie mot å utvikle historiebevissthet- en sammenligning av lærebøker i den videregående skole fra 1976 - 2007
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
For folk flest - og flest mogleg : ein studie av Stavanger Aftenblad i endring
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009)Mediehuset Stavanger Aftenblad har dei seinare åra gjennomgått ei rekke endringar. I 2006 la avisa om til tabloidformat, same året gjekk avisa over frå ettermiddagsavis til morgonavis. Frå 2003 til 2008 har det kome til ... -
Fra Torfæus til Krag : en analyse av norske historikeres syn på Harald Hårfagre og odelstilegnelsen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Opposisjonen mot Harald Hårfagre
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009)Temaet for denne oppgaven er opposisjonen mot Harald Hårfagre. For å kunne avdekke en opposisjon mot ham, vil oppgaven først se på bakgrunnsbildet til Harald Hårfagre, for å danne grunnlaget til å analysere hva som lå ...