Browsing Department of Early Childhood Education by Title
Now showing items 102-121 of 454
-
Et dramapedagogisk arbeid med de eldste - med et fokus på improvisasjon
(Bachelor thesis, 2024)I min bacheloroppgave utforsker jeg bruk av improvisasjon i arbeidet med de eldste barna i barnehagen, for å stimulere til åpenhet, utforskning, kreativitet og humor. Jeg valgte dette temaet på grunn av mitt sterke engasjement ... -
Et felles dramatisk lekarena for minoritets- og majoritetsspråklige barn
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven er et resultat av et dramapedagogisk arbeid jeg hadde på et mellomstor barnehageavdeling. Her forsket jeg problemstillingen min: Hvordan tilrettelegge for at minoritets- og majoritetsspråklige barn leker ... -
Et inkluderende lekfelleskap i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg gjennom teori og empiri vil belyse en problemstilling på "hvordan legger barnehagelærerne til rette for at alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende lekfelleskap i barnehagen? - med vekt ... -
Et inkluderende språkmiljø for flerspråklig barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven vår, har vi undersøkt hvordan barnehagelærere tilrettelegger for et inkluderende språkmiljø, med fokus på flerspråklige barn. Vi har undersøkt ulike metoder og tilnærminger barnehagelærer tar i ... -
Et vanlig barn i en vanlig barnehage? Vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen
(PhD thesis UiS;295, Doctoral thesis, 2016-06-17)Formålet med studien er a utforske vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen. Studien er teoretisk forankret i et sosiokulturelt rammeverk hvor barns deltakelse i sosiale ... -
Etikk og utforsking i litterære samtaler på mellomtrinnet – om å stille spørsmål til en fortelling om moralske dilemma
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen presenterer analyser av to litterære samtaler av romanen Lydighetsprøven: En tenkt fortelling om et barn (2017) av Bjørn Ingvaldsen. Samtalene blir gjennomført på mellomtrinnet, i små, elevstyrte grupper. Målet ... -
Etiske hensyn angående religiøse og livssynsmessige matkulturer i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven har vært et forsøk på å belyse hvordan en kan overholde etiske hensyn inn mot arbeid av barnehagens matkultur som bærer preg av ulike religioner og livssyn. Problemstillingen er formulert slik: «Hvordan ... -
Etiske problemstillinger i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Dette er en bacheloroppgave som er skrevet med utgangspunkt i temaet mangfold og inkludering. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvilke etiske problemstillinger står barnehagelærere overfor når de planlegger høytidsmarkeringer ... -
Examining the longitudinal association between toddlers’ early shyness and their well-being during their first year in Norwegian early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Using a multilevel random-coefficient approach, we examined the longitudinal association between toddlers’ early shyness and their well-being during their first year in Norwegian early childhood education and care (ECEC) ... -
Exploring the Associations among Chinese Kindergartners between Academic Achievement and Behavioral, Cognitive and Emotional Self-Regulation
(Peer reviewed; Journal article, 2022-04)Research Findings: Self-regulation is an important determinant of children’s developmental outcomes, but little research has explored its different facets simultaneously. This study aims to explore a sample of Chinese ... -
"Fake it till you make it" : how do kindergarten staff in kindergartens with a music profile talk about their musical identity?
(Chapter, 2019)The aim of this study is to investigate the musical identity among adults working in kindergartens with a music profile. The intention is to find aspects that might have transfer value towards other kindergartens and not ... -
Fellesskap i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Problemstillingen som denne bacheloroppgaven er bygget på, er hvordan kan barnehagelærere tilrettelegge for at alle barn i alderen 3-5 år skal oppleve seg som en del av det sosiale fellesskapet. Ved hjelp av kvalitativt ... -
Fleirspråklig i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven kommer til å sette lys på hvordan barn med flerspråklig bakgrunn blir sett i barnehagen av de ansatte og hvordan de pedagogiske lederne jobber mot dette. For å finne svar på denne problemstillingen ... -
FLERKULTURELL KOMPETANSE
(Bachelor thesis, 2023)Denne baceloroppgaven fokuserer på arbeid, erfaringer tanker og holdninger om flerkulturell kompetanse. Dette er et empirisk prosjekt som basert på kvalitativ intervjuer for å forske hvordan pedagogiske ledere anvende sin ... -
Flerkulturelle barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloren har jeg sett på hvordan pedagogiske ledere arbeider med flerspråklige barn i barnehage, jeg har fokusert mest på hvordan barna blir inkludert i en barnehagehverdag. For å svare på min problemstilling har ... -
Flerspråklig barn i rollelek
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: Hvordan legger barnehagelærere tilrette for flerspråklige barn i rollelek?” For å belyse denne problemstillingen på best mulig måte, har vi brukt kvalitative intervju ... -
Flerspråklige barns språklige ressurser i rollelek.
(Bachelor thesis, 2023)Hvordan bruker flerspråklige barn sine språklige ressurser for å delta i rollelek med andre barn på stor avdeling. Med fokus på hvordan flerspråklige barn går inn i lek, om de gir egne initiativ eller følger opp andres ... -
Flerspråklige barns språklige samhandling i rollelek og tilrettelegging for deltakelse i rollelek
(Bachelor thesis, 2022) -
Flerspråklighet og kulturelt mangfold
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven tar for seg flerspråklighet og kulturelt mangfold i barnehagen. Problemstilling vi har valgt lyder følger: «Hvordan kan barnehagelærere fremme språkutvikling hos flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn, ... -
Flerspråklighet ved 0-3 års avdeling.
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven blir problemstillingen «hvordan legger barnehagen til rette for gode rammer ved en 0-3 års avdeling, for de barna som vokser opp flerspråklig» belyst ved hjelp av relevant teori og forskning. I henhold til ...