• Musikk i barns tidlige utvikling 

      Waldejer, Maria (Bachelor thesis, 2023)
      I mitt forskningsprosjekt har jeg tatt for meg problemstilling med følgende lyd: «Hvorfor er det viktig med musikk i barns tidlige relasjoner og samspill, og hvordan kan det arbeides med å tilføre musikk i de yngste barns ...
    • Musikk og inkludering 

      Tarano Rodriguez, Zenia. Volkova, Alla. (Bachelor thesis, 2024)
      Formålet med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvilken forståelse barnehagelærere har av inkluderingsbegrepet, og hvilke erfaringer og kunnskap barnehagelærere sitter inne med i forhold til inkludering av barn med ...
    • Musikk og inkludering. På hvilke måter bruker barnehagelærer musikk for å skape inkluderende fellesskap på avdelingen? 

      Galyna Tjentland (Bachelor thesis, 2024)
      I mitt forskningsprosjekt har jeg valgt å fordype meg i tema om musikk og inkludering. Inkludering har vært et rådende utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt i nasjonale styringsdokumenter som barnehageloven og rammeplanen ...
    • Musikk på småbarnsavdeling 

      Ørland, Marie Kristine (Bachelor thesis, 2024)
      I forskningsprosjektet mitt har jeg tatt for meg problemstillingen: «Hvordan anvender barnehagelæreren musikken i samspillet med toddlere?» Det å bruke sang og musikk sammen med barna i barnehagen er viktig på mange måter. ...
    • Musikk som verktøy for inkludering og medvirkning 

      Silje Tangen Gundersen (Bachelor thesis, 2022)
    • Musikkens inkluderende kraft 

      Jørgensen, Lisa; Tecaru, Beniamin (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven ønsker vi å undersøke hvordan musikk kan være bidragsytende for å skape deltakelse og inkludering av flerspråklige barn i en barnehagekontekst. Vi valgte dette temaet grunnet våre egne opplevelser i oppvekst, ...
    • Musikkens innflytelse på språket 

      Bjørheim, Ellinor (Bachelor thesis, 2024)
      I forskingsprosjektet eg har eg tatt føre meg problemstillinga: «Korleis kan bruk av musikk påverka språk/språkutviklinga til barna i barnehagen» Det og sjå på korleis andre barnehagar jobbar og tenkar om musikk som eit ...
    • Møter mellom barn – kontinuitet, dissonans og brudd i kommunikasjonen 

      Rosell, Yngve (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2016)
      Målsettingen for denne studien er å frembringe ny kunnskap om dynamikken mellom kontinuitet og brudd i kommunikasjonen ut fra møter mellom de yngste barna i barnehagen. Studien har en livsverdenfenomenologisk tilnærming ...
    • Naturen som en inkluderende arena 

      Landa, Andrine; Larsen, Maren Grødem (Bachelor thesis, 2023)
      Dette er en bacheloroppgave innenfor temaet inkludering og natur i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan bruker pedagogiske ledere naturen som en arena for inkludering i barnehagehverdagen? For å svare ...
    • Når de små blir store: Overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling 

      Tellefsen, Tina (Master thesis, 2022)
      Tema for denne masteroppgaven er overganger innad i barnehagen, og mer spesifikt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Studien handler om hvordan barnehagelærerne legger til rette for disse overgangene og ...
    • "No er du ferdig unge mann" - barns motstand som uttrykk for "å halda på ein praktisk estetisk erfaing" 

      Fjellanger, Liv Ingrid (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-06-16)
      Studiet tek for seg barns motstandshandlingar i overgangssituasjonane i barnehagen. Eg rettar blikket mot dei yngste barna i barnehagen, og især deira kroppslege motstandshandlingar. Studiet sitt mål er å forstå verdiar ...
    • Nordic approaches to evaluation and assessment in early childhood education and care 

      Urban, Mathias Helmut; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Jennifer, Guevara; Sæbø, Janken Camilla; Semmoloni, Carolina (Peer reviewed; Journal article, 2023-06)
      This paper presents and discusses the findings of a collaborative investigation into Nordic approaches to evaluation and assessment in early childhood education and care. The project explored values and principles that ...
    • Normalitet i barnehagen: Ansatte og barns forventninger til det å «være normal» 

      Strømme, Liv Mette (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019)
      Studien er en undersøkelse av normalitet i barnehagen sett fra barns og voksnes perspektiv. Spørsmål som studien søker å besvare er: «Hvilken mening gis normalitet av barn og ansatte i barnehagen?» Med utgangspunkt i dette ...
    • Norwegian early childhood teachers’ stated use of subjectrelated activities with children, and their focus on science, technology, environmental issues and sustainability 

      Sageidet, Barbara Maria (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      This paper presents Norwegian early childhood teachers’ own evaluations of their practices, interests and attitudes, and of their kindergarten’s learning culture, related to daily activities with children. The purpose of ...
    • The Norwegian inclusive learning environment: an analysis. 

      Granone, Francesca; Stokke, Martin (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      After the Salamanca Declaration, integration was replaced with inclusion as an aim in Norwegian education policy. Since then, Norwegian education has sought to achieve the goal that every child and every student is included ...
    • ”Nothing About Us Without Us”: the first example of inclusive research in Early Childhood Education in Norway 

      Granone, Francesca; Johansen, Mia; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Kvalø, Tone Merethe Kolstad (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The term inclusive research is used in literature to describe a partnership between academics and people with intellectual disabilities, with the aim of conducting research together. This type of partnership must contain ...
    • Om vilkårene for den planlagte litteraturformidlingen i barnehagen : ”å lese for barna i barnehagen, det er ikke noe vi kan skulke unna, det er noe vi MÅ gjøre…” 

      Haugen, Heidi Munkejord (Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke vilkårene for den planlagte litteraturformidling i barnehagen. Forskningsspørsmålet forsøkt besvart i oppgaven er: Hva er det i barnehagestrukturen som hemmer eller fremmer ...
    • Omsorg for ettåringer med senere barnehageoppstart 

      Erga, Ane Maren Gjerdrum; Blaasvær, Maja (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever barnehagelærere at de kan ivareta ettåringens behov for omsorg, når de har tilvenning etter hovedoppstarten i august? I oppgaven benyttes ...
    • Omsorg i barnehagen 

      Bollestad, Tiril Frafjord (Bachelor thesis, 2023)
      Tittel: Omsorg i barnehagen Sider: 27 År: 2023 Forfatter: Tiril Frafjord Bollestad Emneord: omsorg, privat og profesjonell omsorg Problemstilling: Hvordan tenker pedagoger at man imøtekommer barnas behov for omsorg ...
    • Omsorgsfulle relasjoner mellom barn 

      Figved, Siren Lunde; Molund, Lena (Bachelor thesis, 2024)
      Målet med denne bacheloroppgaven har vært å besvare problemstillingen: “Hvordan legger barnehagelærere til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn?”. Vi har brukt kvalitativt intervju som metode og intervjuet seks ...