Viser treff 61-80 av 453

    • Hvordan forstå begrepet mobbing i barnehage, og hvilke tiltak settes 

      Michelle Karin Andreassen Mysing (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan definerer barnehagepersonale begrepet mobbing og hvilke tiltak settes? Det settes søkelys på hvordan barnehagepersonell forstår og håndterer mobbing, i lys av ...
    • Hvordan legger barnehagelærere tilrette for risikofylt lek i barnehagen? 

      Ramaj, Arbnor (Bachelor thesis, 2024)
      Formålet med denne oppgaven var å forske på hvordan barnehagelærere tilrettelegger for risikofylt lek i barnehagen. I tider hvor man føler at alt handler om sikkerhet, et det spennende å se hvordan barnehagelærere legger ...
    • Tilrettelegging for en trygg tilvenning for de yngste barna 

      Pettersen, Rebekka (Bachelor thesis, 2024)
    • Hvordan jobber personalet på en storbarnsavdeling for å legge til rette for barns kroppslige lek i eget uterom? 

      Stava, Maren (Bachelor thesis, 2024)
      Helse, og da spesielt fysisk aktivitet og kosthold har fått mer oppmerksomhet den siste tiden (Osnes & Skaug, 2015, s.18), og Helsedirektoratet (2022) kommer med sine anbefalinger om at barn bør være i fysisk aktivitet ...
    • Barns inkludering i lek 

      Bagheri Rezazadeh, Amalya; Palmer, Cristina Bravo (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstillingen: Hvordan ansatte legger til rette for inkludering i leksituasjoner, mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av feltarbeid som metode i form av ...
    • Barnehagelærers rolle i tilrettelegging for språklig deltakelse i rollelek 

      Hjorteland, Vilde (Bachelor thesis, 2024)
      Språket er sentralt i alle aktiviteter i barnehagen, men spesielt i rolleleken. Lek er også en stor del av det å være et barn og deres utvikling. Dersom et eller flere barn faller utenfor leken kan det få konsekvenser, ...
    • Voksenrollen i barns kroppslige lek på uteområdet i barnehagen 

      Friestad, Anna; Knudsen, Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      Vi har skrevet en Bacheloroppgave med problemstillingen: «Hva kan man som barnehagelærer gjøre for at uteområdet i barnehagen blir tilpasset barns kroppslige lek?» I dette prosjektet har vi intervjuet to barnehagelærerpedagoger ...
    • Hvordan jobbe med kjønnslikestilling på stor avdeling? 

      Karoliussen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Bacheloroppgaven handler om kjønnslikestilling, hvor jeg undersøker personalets forståelse av begrepet, hvordan de personalet legger til rette for lek med tanke på kjønn og om egne erfaringer spiller inn. Oppgavens ...
    • Inkludering og tidlig innsats i barnehage 

      Dingsør, Fanni (Bachelor thesis, 2024)
      Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på hvilke kriterier skal ifølge Stortingsmelding 6 oppfylles for å forbedre inkludering i barnehage. Utgangspunktet for valg av tema var mine egne erfaringer med at tidlig innsats ...
    • Flerkulturelle barn i barnehagen 

      Lund, Ann Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloren har jeg sett på hvordan pedagogiske ledere arbeider med flerspråklige barn i barnehage, jeg har fokusert mest på hvordan barna blir inkludert i en barnehagehverdag. For å svare på min problemstilling har ...
    • Grensesetting i barnehagen 

      Sikveland, Trine (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven har sitt grunnlag i problemstillingen «Hvordan foregår grensesetting på stor avdeling i barnehagen?». Jeg gjennomførte et to ukers feltarbeid i min egen barnehage, der jeg tok i bruk deltagende ...
    • Flerspråklighet og kulturelt mangfold 

      Ansel Noor Mohammed; ; Maria Scharpf (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg flerspråklighet og kulturelt mangfold i barnehagen. Problemstilling vi har valgt lyder følger: «Hvordan kan barnehagelærere fremme språkutvikling hos flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn, ...
    • Medvirkning 

      Egeland Sundvor Ruth (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baserer seg på problemstillingen: «hvordan ivaretar barnehagelæreren barns (1-2 år) mulighet for medvirkning?». For å få en beskrivelse av barnehagelærerens tanker om barns medvirkning har jeg brukt ...
    • Rolleleken som språklæringsarena for flerspråklige barn 

      Miriam Nystad (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet blir det undersøkt hvilke refleksjoner tre barnehagelærere har om flerspråklige barns språklige deltakelse i rollelek. Samfunnet vårt er flerkulturelt, og landets barnehager gjenspeiler dette. ...
    • Inkludering i lek 

      Todnem, Dagmar.; Smalås, May Helen. (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har vi satt søkelyset på begrepet inkludering, og hva personalet legger i ordet. Vi skal besvare problemstillingen: Hvordan forstår personalet ordet inkludering, og hvordan jobber de med barn som ...
    • Matematikk i hverdagen i barnehagen. 

      Brynjarsdottir, Sara. (Bachelor thesis, 2024)
      Tema for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Gjennom min problemstilling: «Hvordan jobber de ansatte med matematikk i barnehagen?» Her ønsket jeg å se nærmere på voksenrollen og hvordan de ansatte velger å arbeide ...
    • Barns eksistensielle undring 

      ; Ask-Kringen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ...
    • Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen. 

      Sjursen, Karina Fagerland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber ...
    • Hvordan ivaretar personalet i barnehagen risikofylt lek? 

      Scheel, Yannick (Bachelor thesis, 2024)
    • Støttende språkarbeid i barnehagen 

      Paulsen, Karoline Vikås; Hauge, Eirin Meisland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner har fire barnehagepedagoger om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i utviklingen av flerspråklige barns vokabular ...