• Barnebøker som fremmer de flerspråklige barns norsklæring i barnehagen 

      Stoica, Felicia (Bachelor thesis, 2023)
      Min bacheloroppgave handler om barnebøker som fremmer norsklæring i barnehagen. I denne oppgaven vil jeg utforske hvordan barnehagelærere benytter seg av barnebøker for å legge til rette for norsklæring hos flerspråklige ...
    • Barnehageansatte, små barn og musikken i mellom 

      Storstein, Oda Marie; Stavenes Lund, Wigdis Karina (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bachelor oppgaven har vi forsøkt å svare på problemstillingen: Hvordan kommer den ansattes musikalitet til uttrykk i samspillet med de yngste barna i barnehagen? Innledningen forklarer inspirasjon til oppgaven, ...
    • Barnehagelæraren sitt arbeid med verdigrunnlaget i barnehagen 

      Oltedal, Bjørg (Master thesis, 2022)
      Rammeplanen for barnehagen sitt innhald og oppgåver (2017) legg fram overskrifter i verdigrunnlaget som barnehagen skal arbeide med. Formålet med denne studien har vore å finne ut korleis barnehagelærarane operasjonaliserer ...
    • Barnehagelærerens forebyggende rolle mot mobbing i utemiljøet i barnehagen 

      Sele Kolnes, Kari Marie; Aarthun, Ingrid (Bachelor thesis, 2022)
      Denne bacheloroppgaven handler om hvordan barnehagelærere kan jobbe for å forebygge mot mobbing i utemiljøet i barnehagen. Gjennom studiet har vi undret på dette da vi selv gjennom praksis på studiet har observert lite ...
    • Barnehagelærerens ivaretakelse av barnets medvirkning 

      Alihajdaraj, Alba Viksund (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven vender et blikk mot hvordan barnehagelærer ivaretar barns medvirkning i møtet med det enkelte barnet. Metoden jeg har anvendt for å svare på min problemstilling er et kvalitativt forskningsintervju. ...
    • Barnehagelærerens muligheter og utfordringer med risikofylt lek 

      Fossen, Sander; Grimstad, Jakob Andreas (Bachelor thesis, 2023)
      Målet med denne oppgaven er at vi skal undersøke hvilke typer muligheter og utfordringer personalet i barnehager erfarer i forhold til risikofylt lek. Den risikofylte leken er en viktig del av barnehagehverdagen og i nyere ...
    • Barnehagelærerens tilrettelegging for barns gode kroppslige opplevelser med naturen. 

      Brekne, Henriette Iren; Bjelland Steen, Monica (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg den fysiske kroppens væren i verden som hovedinnhold. Problemstillingen for oppgaven lyder: Hvordan tilrettelegger barnehagelæreren for barna skal få gode kroppslige opplevelser med ...
    • Barnehagelæreres tilrettelegging av gode bevegelsesmiljø inne på småbarnsavdelingen 

      Løvås, Therese (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg arbeidet utifra følgende problemstilling: “Hvordan kan barnehagelærere skape gode bevegelsesmiljø for de minste barna inne på småbarnsavdelingen?” Forskningsspørsmål: -Hvordan sørge ...
    • Barnehagelærers rolle i lek: Støtte lek fra både utsiden og innsiden av barnas lek 

      Morten André Jellestad Syvertsen (Bachelor thesis, 2022)
    • Barnehagelærers rolle i tilrettelegging for språklig deltakelse i rollelek 

      Hjorteland, Vilde (Bachelor thesis, 2024)
      Språket er sentralt i alle aktiviteter i barnehagen, men spesielt i rolleleken. Lek er også en stor del av det å være et barn og deres utvikling. Dersom et eller flere barn faller utenfor leken kan det få konsekvenser, ...
    • Barnehagen som en inkluderingsarena 

      Gunnerød, Mariann Lunde; Hasselquist, Liv Monica (Bachelor thesis, 2024)
      SAMMENDRAG I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av fire barnehagers årsplaner. Barnehagene som var med i vår studie var barnehager med både høy og lav andel flerkulturelle barn. I ...
    • Barnehagen som helsefremmende arena 

      Maciejewska Kinga Irena; Ovedal Eirin (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom studieløpet vårt har vi undret oss over hvordan barnehagelærere jobber helsefremmende i barnehagen, og hvilken rolle de har i den. Vi undersøkte dette ved bruk av kvalitativt intervju og valgte følgende problemstilling: ...
    • Barnehagen som lærende organisasjon 

      Austbø, Andrine (Master thesis, 2022)
      Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ...
    • Barnehagens arbeid med flerspråklige barn. 

      Aune, Brian (Bachelor thesis, 2022)
    • Barnehagens foreldresamarbeid til minoritetsforeldre 

      Tysdal, Tove Bergjord (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag. Foreldresamarbeid er en viktig ressurs vi har i barnehagen. Både foreldre og personalet i barnehager jobber for barnets beste, da er det essensielt å ha et godt samarbeid med alle foreldre. Som barnehageloven ...
    • Barns bruk av sosiale ferdigheter for å skape relasjonar med andre barn i lek 

      Pedersen, Camilla (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven har jeg gått dypere inn på hvordan barn bruker sosiale ferdigheter for å skape relasjoner med andre barn i lek. Det jeg har gjort for å skaffe kunnskap om dette er at jeg har valgt å intervjue tre pedagogiske ...
    • Barns eksistensielle undring 

      ; Ask-Kringen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ...
    • Barns inkludering i lek 

      Bagheri Rezazadeh, Amalya; Palmer, Cristina Bravo (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstillingen: Hvordan ansatte legger til rette for inkludering i leksituasjoner, mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av feltarbeid som metode i form av ...