• Barn og krigstraume i barnehagen 

      Lid, Isabelle Chloé (Bachelor thesis, 2023)
      Teamet til denne bacheloroppgaven handler om barn og krigstraume. Oppgaven retter blikk mot hvordan barnehagen som organisasjon arbeider med flykningsbarn. Jeg ønsker å finne ut hvordan barnehagene arbeider med barn som ...
    • Barna og naturen: forhold for vår felles framtid 

      Horwood, Leah (Bachelor thesis, 2022)
      I rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal bidra til at barn opplever tilhørighet til naturen. En slik følelse av tilhørighet kan være en viktig del av personlighetsutvikling, og gir også et godt grunnlag for ...
    • Barnas lekeland: urforsking av selvregulering 

      Brekne, Kristiane Abrahamsen; Larsen, Erik Bjørklund (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvilken rolle spiller leken for barns utvikling av selvregulering? Vi har valgt å benytte oss av en teoretisk drøfting for å se på tidligere forskning samt koble ulike ...
    • Barnebøker som fremmer de flerspråklige barns norsklæring i barnehagen 

      Stoica, Felicia (Bachelor thesis, 2023)
      Min bacheloroppgave handler om barnebøker som fremmer norsklæring i barnehagen. I denne oppgaven vil jeg utforske hvordan barnehagelærere benytter seg av barnebøker for å legge til rette for norsklæring hos flerspråklige ...
    • Barnehageansatte, små barn og musikken i mellom 

      Storstein, Oda Marie; Stavenes Lund, Wigdis Karina (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bachelor oppgaven har vi forsøkt å svare på problemstillingen: Hvordan kommer den ansattes musikalitet til uttrykk i samspillet med de yngste barna i barnehagen? Innledningen forklarer inspirasjon til oppgaven, ...
    • Barnehagelæraren sitt arbeid med verdigrunnlaget i barnehagen 

      Oltedal, Bjørg (Master thesis, 2022)
      Rammeplanen for barnehagen sitt innhald og oppgåver (2017) legg fram overskrifter i verdigrunnlaget som barnehagen skal arbeide med. Formålet med denne studien har vore å finne ut korleis barnehagelærarane operasjonaliserer ...
    • Barnehagelærerens forebyggende rolle mot mobbing i utemiljøet i barnehagen 

      Sele Kolnes, Kari Marie; Aarthun, Ingrid (Bachelor thesis, 2022)
      Denne bacheloroppgaven handler om hvordan barnehagelærere kan jobbe for å forebygge mot mobbing i utemiljøet i barnehagen. Gjennom studiet har vi undret på dette da vi selv gjennom praksis på studiet har observert lite ...
    • Barnehagelærerens ivaretakelse av barnets medvirkning 

      Alihajdaraj, Alba Viksund (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven vender et blikk mot hvordan barnehagelærer ivaretar barns medvirkning i møtet med det enkelte barnet. Metoden jeg har anvendt for å svare på min problemstilling er et kvalitativt forskningsintervju. ...
    • Barnehagelærerens muligheter og utfordringer med risikofylt lek 

      Fossen, Sander; Grimstad, Jakob Andreas (Bachelor thesis, 2023)
      Målet med denne oppgaven er at vi skal undersøke hvilke typer muligheter og utfordringer personalet i barnehager erfarer i forhold til risikofylt lek. Den risikofylte leken er en viktig del av barnehagehverdagen og i nyere ...
    • Barnehagelærerens tilrettelegging for barns gode kroppslige opplevelser med naturen. 

      Brekne, Henriette Iren; Bjelland Steen, Monica (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg den fysiske kroppens væren i verden som hovedinnhold. Problemstillingen for oppgaven lyder: Hvordan tilrettelegger barnehagelæreren for barna skal få gode kroppslige opplevelser med ...
    • Barnehagelæreres tilrettelegging av gode bevegelsesmiljø inne på småbarnsavdelingen 

      Løvås, Therese (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg arbeidet utifra følgende problemstilling: “Hvordan kan barnehagelærere skape gode bevegelsesmiljø for de minste barna inne på småbarnsavdelingen?” Forskningsspørsmål: -Hvordan sørge ...
    • Barnehagelærers rolle i lek: Støtte lek fra både utsiden og innsiden av barnas lek 

      Morten André Jellestad Syvertsen (Bachelor thesis, 2022)
    • Barnehagelærers rolle i tilrettelegging for språklig deltakelse i rollelek 

      Hjorteland, Vilde (Bachelor thesis, 2024)
      Språket er sentralt i alle aktiviteter i barnehagen, men spesielt i rolleleken. Lek er også en stor del av det å være et barn og deres utvikling. Dersom et eller flere barn faller utenfor leken kan det få konsekvenser, ...
    • Barnehagen som en inkluderingsarena 

      Gunnerød, Mariann Lunde; Hasselquist, Liv Monica (Bachelor thesis, 2024)
      SAMMENDRAG I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av fire barnehagers årsplaner. Barnehagene som var med i vår studie var barnehager med både høy og lav andel flerkulturelle barn. I ...
    • Barnehagen som helsefremmende arena 

      Maciejewska Kinga Irena; Ovedal Eirin (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom studieløpet vårt har vi undret oss over hvordan barnehagelærere jobber helsefremmende i barnehagen, og hvilken rolle de har i den. Vi undersøkte dette ved bruk av kvalitativt intervju og valgte følgende problemstilling: ...
    • Barnehagen som lærende organisasjon 

      Austbø, Andrine (Master thesis, 2022)
      Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ...
    • Barnehagens arbeid med flerspråklige barn. 

      Aune, Brian (Bachelor thesis, 2022)
    • Barnehagens foreldresamarbeid til minoritetsforeldre 

      Tysdal, Tove Bergjord (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag. Foreldresamarbeid er en viktig ressurs vi har i barnehagen. Både foreldre og personalet i barnehager jobber for barnets beste, da er det essensielt å ha et godt samarbeid med alle foreldre. Som barnehageloven ...