Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 1059-1078 av 1269
-
Skole-hjem-samarbeid fra lærerperspektivet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2017-01-09)I denne masteroppgaven om læreres opplevelse av skole-hjem-samarbeidet har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan opplever lærerne i ungdomskolen a)det generelle samarbeidet med hjemmet og b) samarbeidet med foreldre ... -
Skoleassistenten - en uklar aktør i norsk skole.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Skoleassistenten- en uklar aktør i norsk skole. En studie av skoleassistentens deltakelse i skolefellesskapet og rolle knyttet til elevmangfoldet. Formålet ved denne studien er å belyse hvilke kompetanser skoleassistentene ... -
Skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen: Et eksempel fra et distrikt i Norge
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Noen skoleeiere ser ut til å lykkes bedre enn andre, og det finnes variasjoner i skoleeiers rolle. Denne studien handler om skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvilken rolle ... -
Skolefravær og samarbeid - rektors forståelse og erfaring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Målet med denne mastergradsoppgaven var å undersøke hvordan skoler forstår og arbeider med skolefravær. Fem rektorer ved fem ungdomskoler i Rogaland ble intervjuet. Rektors forståelse av skolevegring, skulk og foreldremotivert ... -
Skolemiljø og skolevegring : skolerelaterte faktorers betydning for skolevegring
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn og formål : Masteroppgaveprosjektet tar sikte på å få kunnskap om elever med skolevegring i ungdomsskolen. Nærmere bestemt ønsker jeg å belyse hva elevene selv mener er mulige årsaker til skolevegring. Fokuset ... -
Skolen og klassemiljøets medvirkende faktorer til utviklingen av skolevegring.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne oppgavens tema omhandler barn som trekker seg bort fra eller vegrer seg for å gå på skolen på grunn av opplevelsen av alvorlige, ubehagelige, negative emosjoner, frykt, angst eller depresjoner, i møtet med situasjoner ... -
Skolen som sosial læringsarena: hvordan forstår og arbeider lærere med sosial kompetanse på ungdomsskolen?
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er sosial kompetanse på ungdomsskolen. Jeg har gjennomført en kvalitativ studie med formål å besvare forskningsspørsmålet «hvordan forstår og arbeider lærere med sosial kompetanse på ungdomsskolen, ... -
Skolen som veksthus. Systemrettet arbeid for et godt psykososialt miljø. Hvordan ivaretar skolen de stille og sårbare elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-10)Temaet og problemstillingen for studien har vært: Systemrettet arbeid for et godt psykososialt miljø. Hvordan ivaretar skolen de stille og sårbare elevene? Formålet med studien har vært å få økt kunnskap om hvilke ... -
Skolens arbeid med å legge til rette for et godt sosialt miljø i oppstarten av videregående opplæring: En analyse av erfaringer og synspunkt til lærere og avdelingsledere
(Master thesis, 2022)Studiens formål var å få innsikt i arbeidet med å skape et godt sosialt miljø for alle elever, og hvilke faktorer som påvirket lærerens arbeid med det sosiale miljøet i oppstarten av videregående opplæring. Problemstillingen ... -
Skolens arbeid med kompetanseheving av lærere i forbindelse med Fagfornyelsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)De nye læreplanene som blir gjeldende høsten 2020 utgjør den nasjonale styringen av skolen. Til tross for at føringene fastsettes nasjonalt, har sentrale myndigheter lagt føringer som fokuserer på regionalt og lokalt arbeid ... -
Skolens doble oppdrag: En kvantitativ studie av faktorer som kan påvirke lærerens arbeid med skolens verdigrunnlag
(Master thesis, 2020)Høsten 2020 ble det iverksatt et nytt læreplanverk i den norske skolen. Læreplanen er delt i tre deler som sammen skal styre opplæringen. En av disse delene er overordnet del hvor skolens verdigrunnlag er nedfelt. Tema for ... -
Skolens opplæringstilbud og visjonen om inkluderende opplæring. - En analyse av opplæringstilbudet til elever som møter utfordringer med lesing og skriving.
(Master thesis, 2021)Formålet med prosjektet handlet om hvordan inkluderingsperspektivet jobbes med i grunnskolen, og et spesielt fokus på elever som møter utfordringer i lesing og skriving. Problemstillingen ble til «Skolens opplæringstilbud ... -
Skolens rolle i barns sorgprosesser
(Master thesis, 2021)I denne studien diskuterer jeg barns sorg og sorgprosesser. Målet med studien er å øke læreres kunnskap og kompetanse om barn i sorg og lærerens rolle i møte med disse. Barn sørger på ulike måter, og det er derfor viktig ... -
Skolens rolle i forhold til elever med emosjonelle vansker, med vekt på angst og depresjon
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Denne oppgaven handler om skolens rolle i forhold til elever med emosjonelle vansker, med vekt på angst og depresjon. For å se nærmere på dette har jeg valgt å ta utgangspunkt i hvordan lærerne selv ser på deres muligheter ... -
Skolerelatert stress og strategier
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Valget av tema til masteroppgaven var vanskelig. Når det kommer til barn og unge er det utrolig mange fenomener som har behov for å belyses. Men etter en grundig overveielse falt valget på skolerelatert stress og strategier. ... -
Skolevegring - kompleksiteten belyst av to elever og relevante aktører
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å gå i dybden på noen elever sin skolevegringsproblematikk, fra ulike perspektiv. Det var viktig å inkludere eleven sin stemme, noe den sjeldent blir. Hensikten var å undersøke hver ... -
Skolevegring blant elever med høyt fravær: hvordan er mobbing, sosial isolasjon og emosjonell støtte fra læreren relatert og hvordan predikerer de skolevegring?
(Master thesis, 2022)Skolevegring er det overordnede temaet i denne masteroppgaven. Problemstillingen er «Hvordan er sammenhengen mellom skolevegring, mobbing, sosial isolasjon og lærerens emosjonelle støtte når man ser på et utvalg elever med ... -
Skolevegring og skolebaserte tiltak
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Skolevegring er en alvorlig problematikk som kan få store konsekvenser for barn og unge. Forskningsresultater viser at de står i fare for å henge etter både faglig og sosialt på grunn av stort fravær (Kearney, 2001). Dette ... -
Skrivestrategier på ungdomstrinnet: En studie av norsklæreres undervisning i skrivestrategier og elevers skrivestrategier i produksjon av lengre tekster
(Master thesis, 2021)I denne mastergradsoppgaven belyses temaet skrivestrategier fra både lærerperspektiv og elevperspektiv. Det foreligger en rekke forskning nasjonalt og internasjonalt som tilsier at det å bruke skrivestrategier har positiv ... -
«Skulder mot skulder skal vi leve sammen» En kvalitativ studie av hvordan menneskerettighetsundervisning blir presentert i Kurdistan.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne forskningsoppgaven er å undersøke hvordan noen forelesere ved et universitet i Kurdistan presenterer sin menneskerettighetsundervisning, med vektlegging på en utdanning som skjer «om, for og gjennom» ...