Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 1041-1060 av 1269
-
Selvregulering blant barn i norske barnehager: Samvarierer denne evnen med andre utviklingsfaktorer og med forhold knyttet til barnas hjem?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11-15)Hovedtemaet for denne masteroppgaven er norske førskolebarns selvregulering. Det forskes mye på barns selvregulering internasjonalt, men det er lite forskning på dette området blant norske barn. Denne studien er en ... -
Selvregulering i fotball. En analyse av unge talentfulle spillere sin egen opplevelse av selvregulering og trenerens tilrettelegging for utvikling av denne
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-10)Hovedtemaet i denne oppgaven er selvregulering. Hensikten bak denne oppgaven er å kunne si noe om å trene med kvalitet i fotball og hvordan fire unge talentfulle spillere opplever sin egen selvregulering i forhold til ... -
Selvregulering og mestring sett fra barnets perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-10)Denne studien har selvregulering og mestring som overordnet tema. Forskningsspørsmålet er: Hvilke tanker og meninger har barn i 1. Klasse om selvregulering og mestring? Selvregulering er et begrep som tidligere gjerne har ... -
Selvtillit blant norske eliteserieutøvere i håndball
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Bakgrunnen for valgt tema er at det er gjort lite forskning på selvtillit blant håndballspillere i Norge, og ettersom det er flere topplag i denne regionen, ville det være interessant å se hva de hadde å tilføye ... -
Selvtillit blant norske individuelle toppidrettsutøvere
(Master thesis, 2023)Formål: Studiens formål var å undersøke hva som påvirket individuelle toppidrettsutøveres idrettsselvtillitsnivå. Tidligere forskning har indikert at det kan være ulike faktorer som påvirker kvinnelige og mannliges ... -
Sensitivitet i voksen - barn - relasjonen på småbarnsavdelinger i barnehagen
(Master thesis, 2021)Temaet for studien var sensitivitet i voksen – barn – relasjonen på småbarnsavdelinger i barnehagen, og ble formulert som problemstillingen: Hvordan forstås sensitivitet i voksen-barn-relasjonen på småbarnsavdelinger og ... -
Separate counselling services in Norwegian upper secondary schools. A possibility for a collective holistic approach?
(Peer reviewed; Journal article, 2021-09)Guidance counsellors hold an important role in youth’s educational and vocational choices, well-being and future careers. Central Norwegian policy documents recommend dividing counselling practices in schools into two ... -
Ser du meg? : en studie av mobbeoffer-problematikk blant innvandrerelever i norsk ungdomsskole
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Å bli utsatt for mobbing kan oppleves som en traumatisk hendelse for den som må gjennomgå det. Det har i den senere tid vært stort fokus på mobbing og de som mobber. Men dessverre har det vært noe mindre forskning og fokus ... -
Ser du meg? De store svikene. Hvordan kan læreren i skolen best mulig møte elever som er blitt utviklingstraumatisert?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Barn som er blitt utviklingstraumatisert- er barn hvis tillit ofte er brutt, hvor forventningene om svik er mange, relasjon til andre mennesker er utfordrende, de strever ofte med læring og fungering i skolen. Følgende ... -
Shared Mental Models: National Representative Coaches’ Thinking on Importance, Characteristics, and Development
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aims of the study were to explore how national representative handball coaches reflect on the cognitive properties of the team and how these attributes are developed through team practice. A theoretical (shared mental ... -
Shared Situational Awareness in a Professional Soccer Team: An Explorative Analysis of Post-Performance Interviews
(Peer reviewed; Journal article, 2020-12)Sport science research has done little to elaborate on the cognitive factors that turn a collection of individual players into a coordinated elite team. The purpose of this paper is to clarify if the players and coach of ... -
Signposting in upper secondary essay writing in different educational contexts and genres: Exploring pupil usage and teacher practices
(Peer reviewed; Journal article, 2022-06)Essay writing is a central part of upper secondary education, where pupils often face the challenge of composing texts in different genres ranging from scientific investigations to political essays. In their essays, pupils ... -
Simulation as a Pedagogical Method for Developing Pre-Service Teachers’ Suitability – A Collaborative Pilot Study
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In Norway, 28 higher education programmes continuously assess the suitability of their students. Suitability assessment is a stamp of quality in higher education, and an assurance that the students are qualified for ... -
Sjangerpedagogikk og fagskriving i fengsel
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om undervisning og fagtekstskriving i norskfaget for elever som tar videregående opplæring i fengsel. Jeg ønsker her å prøve ut et undervisningsopplegg som er inspirert av sjangerpedagogikkens ... -
Sjenanse hos barn i barnehagen- selvtillitsbygging og deltakelse i lek
(Master thesis, 2022)Temaet i denne studien har vært sjenanse, selvtillit og deltakelse i lek i barnehagen. Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan sjenerte barn møtes av pedagogiske ledere i barnehagen. Studien er spisset til ... -
Sjenerte elevers opplevelse i skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Temaet for denne studien var sjenerte elevers opplevelse i skolen, og studien hadde et elevperspektiv på temaet. Hensikten med studien var å få innsikt i og mer kunnskap om sjenerte elevers opplevelser i skolen, og dermed ... -
«Skal de sitte der og gjøre repetisjonsoppgaver som de ikke får noe utav?»: en kvalitativ studie om matematikklæreres undervisningsplanlegging, med fokus på elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker syv matematikklærere sin beskrivelse av hvordan man kan planlegge i klasser med elever med stort læringspotensial. Det empiriske utvalget består av syv matematikklærere som arbeider på 4.-7. trinn. ... -
«Skal me på biblioteket i dag?» - Ein kvalitativ studie om korleis bibliotektimen kan stimulera engasjement og motivasjon for lesing hos elevar på barneskulen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Lesing som grunnleggjande dugleik står svært sentralt i vårt tekstbaserte samfunn. Likevel viser det seg at born og unge brukar mindre tid på lesing i dag enn dei gjorde for berre nokre år sidan. I denne masteroppgåva ... -
Skole-hjem-samarbeid fra lærerperspektivet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2017-01-09)I denne masteroppgaven om læreres opplevelse av skole-hjem-samarbeidet har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan opplever lærerne i ungdomskolen a)det generelle samarbeidet med hjemmet og b) samarbeidet med foreldre ... -
Skoleassistenten - en uklar aktør i norsk skole.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Skoleassistenten- en uklar aktør i norsk skole. En studie av skoleassistentens deltakelse i skolefellesskapet og rolle knyttet til elevmangfoldet. Formålet ved denne studien er å belyse hvilke kompetanser skoleassistentene ...