Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 226-245 av 1405
-
Ein studie av relasjonen elev-foreldre-skule, med fokus på foreldra si rolle for barn og unge si skulefaglege utvikling
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010) -
Elementary school learners’ perceptions of graphic novels in the EFL classroom
(Master thesis, 2023)This thesis focuses on elementary school learners’ perceptions of reading graphic novels in the EFL classroom. More specifically, the thesis reports on findings from research that examined Norwegian 7th grade learners’ ... -
Elevar sine forklaringar i matematiske heilklassediskusjonar og læraren sin respons på desse: Ein kasusstudie av matematikkundervisning på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Læreplanen i matematikk peikar på at elevane mellom anna skal få resonnere og argumentere. Heilklassediskusjonar gir gode moglegheiter for dette og elevforklaringar er ein sentral del av matematiske heilklassediskusjonar. ... -
Elevens subjektive opplevelse knyttet til mobbing
(Master thesis, 2021)Den 9. Juni 2017 vedtok stortinget nye bestemmelser i opplæringsloven kapittel 9a. Dette er kapittelet om elevenes skolemiljø. Hensikten med endringene i kapittelet, er å styrke rettighetene til elever som blir mobbet og ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial og deres opplevelse av skole og lærere
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-07)Denne masteroppgaven omhandler elever med ekstraordinært læringspotensial og deres opplevelse av skole og lærere. Med utgangspunkt i dette, ble følgende problemstilling formulert: «Klarer den norske skolen å dekke behovene ... -
Elever med flyktningbakgrunn i ungdomsskolen. En studie av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på krigstraume, med fokus på identifisering, tiltak og lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-27)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven omhandler ungdomsskole elever i to innføringsklasser ved samme skole som kan ha blitt utsatt for et krigstraume, samt lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen. Med utgangspunkt ... -
Elever med stort læringspotensial og motivasjon i matematikk
(Master thesis, 2021)Oppgaven setter søkelys på elever med stort læringspotensial, hvor målet med studien var å få innblikk i hva som motiverer denne gruppen av elever innenfor matematikk. Det har blitt observert samlinger ved Talentsenteret ... -
Elever med stort læringspotensial sine erfaringer med matematikk og tilpasset opplæring i skolen og ved et eksternt pedagogisk tilbud
(Master thesis, 2021)Tilpasset opplæring og matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial kan være krevende, og elevene kan ofte blir overlatt til seg selv. Med bakgrunn i dette var hensikten og formålet med denne studien å ... -
Elevers arbeid med responsen de får i norskfaget
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hvordan arbeider utvalgte elever på 7. trinn med vurderingene de får av læreren sin og medelevene sine i arbeid med fortellinger? I denne oppgavens sammenhengen arbeidet elevene det er forsket på med et tverrfaglig ... -
Elevers forståelse av Annas himmel knyttet til emnet folkehelse og livsmestring i norsk.
(Master thesis, 2022)Et nytt og viktig tema i skolen er det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Lærere må derfor øke kunnskapen om hvordan arbeide med temaet i norskfaget. Avhandlingens formål var å undersøke hvordan elever forstod ... -
Elevers fortellinger om spesialundervisning i grunnskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-19)Denne oppgaven beskriver hvordan åtte elever erfarer spesialundervisning i grunnskolen. Disse erfaringene blir drøftet opp mot et inkluderende perspektiv på utdanning. «Jo nærmere han kom skolen, desto tettere ble ... -
Elevers motivasjon for problemløsingsorientert matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Motivasjon viser seg å være en viktig faktor for elevenes prestasjoner i matematikk. Siden problemløsing har fått en sentral plass i norsk skole, fører dette til at elevene nå må utforske, argumentere og resonnere. Dette ... -
Elevers motivasjon og engasjement i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)En av matematikklærerens mange oppgaver er å motivere elevene til arbeidet med faget. Motivasjon er ikke bare et mål i seg selv, men også et middel for å oppnå læring og å styrke elevenes prestasjoner. Læreren har mulighet ... -
Elevers muligheter for læring i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk: En kommognitiv analyse av undervisningsrutiner
(Master thesis, 2021)Utviklende opplæring i matematikk er en undervisningsmetode med opprinnelse fra Russland og er en relativt ny undervisningsmetode i Norge. I denne masteroppgaven skal en undervisningsøkt med utviklende opplæring i matematikk ... -
Elevers oppfatning av kroppsøvingsfaget – en kvalitativ analyse av oppfatningene til 5. og 6.klassinger som anses for å ikke trives i faget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Undersøkelser viser at de fleste elever liker kroppsøvingsfaget, men at det også er noen elever som ikke liker faget. Flest undersøkelser relatert til trivsel i faget er gjennomført blant ungomdsskoleelever. Undersøkelser ... -
Elevers oppfatning av sosial kompetanse
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å studere elevers forståelse av sosial kompetanse. Det finnes mye forskning på området sosial kompetanse, men jeg fant lite som gikk på elevenes egen forståelse av hva som er god sosial ... -
Elevers opplevelse av matematiske helklassesamtaler - og hva som skal til for at elevene skal ønske å bidra med egen kunnskap
(Master thesis, 2024)Matematiske helklassesamtaler er et tema som stadig blir forsket på, og fokuset på disse går også igjen i den nye læreplanen for matematikk. I forskningen på feltet ser vi lite til hvordan elevene opplever de matematiske ... -
Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing
(Master thesis, 2024)Problemstillingen søker å få innsikt i elevenes opplevelser. For å kunne svare på problemstillingen «Hvordan opplever elever på 5. trinn å få tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing?» har det blitt benyttet kvalitativ ... -
Elevers opplevelser og erfaringer av et undervisningsopplegg i livredning. En kvalitativ studie om elever på ungdomstrinnet sine opplevelser og erfaringer knyttet til et undervisningsopplegg i livredning.
(Master thesis, 2023)Denne studien søker å finne svar på hvordan elever på ungdomstrinnet opplever og erfarer et undervisningsopplegg i livredning. Problemstillingen ble derfor: Hvordan erfarer og opplever elever på ungdomstrinnet et ...