Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 496-515 av 1405
-
Hva tenker lærere om dybdelesing i en digital verden?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på hva lærere mener og tenker rundt temaet dybdelesing i en digital verden. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med hensikt i å gi innsikt i læreres erfaringer, ... -
«Hva tenker vi?»: En lærers respons på feil i matematiske diskusjoner
(Master thesis, 2023)Håndtering av feil i matematiske klasserom har fått økende oppmerksomhet innen forskningsområdet. Feil blir fremhevet som verdifulle læringsmuligheter for elevene dersom de utnyttes på en hensiktsmessig måte. Dette er en ... -
Hvem er jeg? Hvor hører jeg til? En kvalitativ masteroppgave om ungdommers krysskulturelle identitetsutvikling i Norge.
(Master thesis, 2021)For krysskulturelle barn og unge vil det å finne sin egen identitet være et gjennomgående tema i oppveksten. Dette fordi de gjerne vil møte motstridende krav og forventinger fra sine to kulturer. Flexid er et bevisstgjøringskurs, ... -
Hvem er «etnisk norsk»? – En kvalitativ studie av samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet og deres forståelser av etnisitet.
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien ser på samfunnsfaglærere i ungdomstrinnet sine forståelser av etnisitet og hva det betyr å være etnisk norsk. Til tross for at dagens klasserom er blitt mer mangfoldige, føler elever med ... -
Hvilke betydning har metakognisjon for lesing, og hvordan kommer metakognitive ferdigheter til uttrykk hos elever på 5.trinn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne oppgaven ønsker jeg å gjøre rede for metakognisjon betydning for lesing, og å sammenligne metakognitive ferdigheter hos 35 elever på femte trinn. I den forbindelse ønsker jeg å se på hvordan elevene uttaler seg ... -
Hvilke erfaringer har barnehageansatte med å arbeide målrettet for et godt psykososialt miljø i barnehagen i henhold til barnehageloven kapittel VIII?
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven har vært barnehageloven kapittel VIII og barnehagens psykososiale miljø. Formålet har vært å undersøke hvilke erfaringer barnehagens ansatte har med å arbeide målrettet for et godt psykososialt ... -
Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Formålet med dette masterprosjektet var å gi en besvarelse av problemstillingen: Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse? Oppgavens ... -
Hvilke erfaringer og oppfatning har kroppsøvingslærere om friluftsliv og hvordan påvirker det deres friluftlivsundervisning? En kvalitativ studie om kroppsøvingslærerens friluftslivsundervisning under LK20 i barneskolen.
(Master thesis, 2023)Gjennom årene har friluftsliv fått et konstant økende fokus gjennom norske læreplaner. Størst søkelys har friluftsliv fått med introduksjonen av LK20 som inneholder kjerneelementet uteaktiviteter og naturferdsel, samt ... -
Hvilke faktorer har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet - og hvordan skape et godt samarbeid mellom institusjonene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven er å få innsikt i hvilke faktorer som har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet. Det vil også bli forsøkt å få forståelse for hvordan man kan skape et godt samarbeid mellom ... -
Hvilke faktorer motiverer ungdom til å spille fotball?
(Bachelor thesis, 2022)Fotball er en idrett som har vært veldig populær i Norge og resten av verden veldig lenge. Interessen for fotball fører til at det er mange folk fra ulike miljøer som samles for å spille. Noen spiller kun for gøy, mens ... -
Hvilke handlinger bruker matematikklæreren i helklassesamtalen, og hvordan responderer elevene?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke matematikklærerens handlinger i helklassesamtale og hvordan læreren inviterer elevene inn i helklassesamtalen. Denne oppgaven vil forsøke å besvare de to forskningsspørsmålene: ... -
Hvilke konsekvenser har smittevernrestriksjonene medført for barns sosiale relasjoner i barnehagen?
(Master thesis, 2021)Formålet med studien har vært å se på hvilke konsekvenser smittevernsrestriksjonene har hatt for barns sosiale relasjoner i barnehagen. Studien bygger på en kvalitativ tilnærming og det er benyttet intervju som metode ... -
Hvilke områder er vektlagt i lesekurs brukt på mellomtrinnet i norsk skole, og hvordan er disse i overensstemmelse med hva teori og forskning sier at elever med leseutfordringer trenger?
(Master thesis, 2022)Studiens hensikt var å undersøke hvilke områder som er vektlagt i lesekurs brukt på mellomtrinnet i norsk skole, og hvordan disse er i overensstemmelse med hva teori og forskning sier at elever med leseutfordringer trenger. ... -
Hvilke oppfatninger kan man finne blant pedagoger om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes blant elever med lese- og skrivevansker og emosjonelle problemer.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien er å få økt forståelse og innsikt i hvilke oppfatninger pedagoger i ungdomsskolen har om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes hos elever som i tillegg ... -
Hvilke suksesskriterier ligger bak innføringsskolen? En intervjustudie om hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av ordforråd for nyankomne elever i innføringsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)SAMMENDRAG Grunnskolestatistikken viser at 16 prosent av barna som er registret i grunnskolen er innvandrere eller er norskfødte med innvandreforeldre (Statistisk sentralbyrå [SSB], 2016). Disse barna kalles gjerne ... -
Hvilke tanker og erfaringer har et utvalg lærere på første trinn med metoden rask bokstavprogresjon, og hvilke muligheter og begrensninger ser de i metoden?
(Master thesis, 2023)Stadig flere lærere anvender en raskere bokstavprogresjon i innlæringen av bokstavene. Forskning på feltet viser at metoden medfører flere fordeler for elevene. Den største fordelen sies å være at elevene får raskere tilgang ... -
Hvilke tekster er det i denne klassen? En resepsjonsstudie av åtte niendeklassingers responser på den multikulturelle teksten "Ser hodet mitt stort ut med denne?"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-12)Denne resepsjonsstudien tar opp spørsmål om lesning av multikulturelle, skjønnlitterære tekster som holdningsskapende og utviklende for elever i et lengre og dannende perspektiv. Ser hodet mitt stort ut med denne? (2007) ... -
Hvilke tilbakemeldingsformat er mest hensiktsmessige i arbeid med repetert lesing for å fremme lesing og engasjement hos femteklassinger.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å få kunnskap, forståelse og innsikt i hvilken måte å registrere elevenes framgang på som er best egnet for å fremme elevens engasjement og leseflyt. Det er ønskelig at ... -
Hvilke utfordringer og suksessfaktorer opplever norske lærere med implementering av programmering i matematikk?
(Master thesis, 2024)Det er flere som har gjennomført studier i ulike land om hvilke utfordringer og suksessfaktorer lærere opplever med implementering av programmering. (Finger & Houguet, 2009; Jones et al., 2004; Sentance & Csizmadia, 2017; ...