Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 736-755 av 1269
-
Lærarars opplevingar av elevars stress knytt til munnleg prestasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva tar føre seg stress knytt til munnleg prestering blant elevar i mellom-og ungdomstrinna, og har som føremål å finne ut korleis lærarar kan hjelpe desse elevane. Dette vert diskutert i lys av den ... -
Læreboktekster i norskfaget: i et andrespråksperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien undersøker ordforståelse og leseforståelse knyttet til arbeid med læreboktekster i norskfaget. Det vil si tekster som presenterer et faglig innhold og som er skrevet med tanke på læring. Studien har ... -
Lærekandidatordningen - en uutnyttet mulighet? En studie av tidligere lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp
(Master thesis, 2017-06)Tema for denne studien omhandler fire lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp som omfatter både skole- og bedriftsopplæringen. Lærekandidatordningen er bedriftsopplæringen i et yrkesfaglig opplæringsløp der ... -
Lærende tankesett, skolefaglig engasjement og relasjoner
(Master thesis, 2023)Tema for studien er forekomst og sammenhenger mellom lærende tankesett, låst tankesett, atferdsengasjement, emosjonelt engasjement, samarbeid med medelever og emosjonell støtte fra lærer. Lærende tankesett er et sentralt ... -
Lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelt velvære og emosjonelle problem
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Tema for denne studien er forekomst og sammenhenger mellom variablene lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelle problemer og emosjonelt velvære. Lærende tankesett blir sett til å indikere et fokus på mulighet ... -
Lærer-elev relasjonens betydning for elevenes trivsel og læring i kroppsøving på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om elevers trivsel og læring i kroppsøving. Moen et al. (2018) presenterte, i sin kartleggingsstudie, at 85 % av elevene på ungdomstrinnet sa at de likte kroppsøving “godt” eller “veldig godt”. ... -
Lærer-elev relasjonens betydning for elevenes trivsel og læring i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om elevers trivsel og læring i kroppsøving. Moen et al. (2018) presenterte, i sin kartleggingsstudie, at 85 % av elevene på ungdomstrinnet sa at de likte kroppsøving “godt” eller “veldig godt”. ... -
Lærere i spesialskole sine erfaringer med traumatiserte elever som viser aggresjon.
(Master thesis, 2018-06-11)Barn som blir utsatt for traumatiserende hendelser i oppveksten sin, utført av personer i nære relasjoner, kan få både sosiale, emosjonelle og kognitive vansker. Jeg har i denne studien valgt å beskrive hvordan utviklingstraumer ... -
Lærere og spesialpedagogers erfaringer, tiltak og mestringsopplevelser med gutters sosiale kompetanse i barneskolen og dens påvirkning på klassen som sosialt system
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Denne studiens forskningsspørsmål er: «Hvilke erfaringer har lærere og spesialpedagoger med gutters sosiale kompetanse i skolen, og dens påvirkning på klassen som sosialt system? Hvilke tiltak bruker de for å fremme sosial ... -
Lærere på småskoletrinnet sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, med fokus på antallsforståelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne studien har undersøkt småskolelærere sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, knyttet til temaet antallsforståelse. Det ble gjennomført individuelle intervju med seks informanter. Informantene hadde ... -
Lærere på ungdomstrinnets syn på matematikklekser
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg satt søkelyset på matematikklekser. Lekser er del av hverdagen til mange unge som går på skole, og de aller fleste som har gått på skole i Norge har erfaring med dem. Jeg som snart er ferdig utdannet ... -
Læreren i møte med elever med psykiske helseutfordringer i videregående skole – en litteraturstudie av pedagogisk forskning i skandinavisk skolekontekst
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er lærerens arbeid med elever med psykiske helseutfordringer. Formålet har vært å få en dypere forståelse og innsikt i hva nyere pedagogisk forskning sier om hvordan lærere kan ivareta elever ... -
Læreren som profesjonell yrkesutøver i møte med elever i krise
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Studien har forsøkt å undersøke erfaringer lærere sitter igjen med etter møte med kriserammede elever. Hver eneste dag sitter det elever på skolebenken som går gjennom krisesituasjoner. Forskning viser at disse situasjonene ... -
Lærerens arbeid med å legge til rette for matematiske diskusjoner i klasserommet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Forskning på matematiske diskusjoner har blitt mer og mer fremtredende innen området matematikkdidaktikk de senere årene. Der hvor et flertall av studiene fokuserer på hvordan læreren kan styre diskursen og orkestrere ... -
Lærerens invitasjon til elevenes deltakelse i den matematiske helklassesamtalen i lys av kontekstbasert dialogisk undervisning på 6. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Matematikkundervisning som vektlegger dialogen mellom elevene og læreren er i tråd med nyere forskning også stadig mer fremtredende i skolen. Den nye læreplanen fremhever blant annet kommunikasjon, argumentasjon og resonnering ... -
Lærerens profesjonelle handlingsrom og autonomi på barnetrinnet - en kvalitativ studie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)En kvalitativ intervjustudie som har til hensikt å få ny kunnskap om lærerens autonomi og profesjonalitet sett fra lærernes eget perspektiv. Studien undersøker handlingsrommet i lærerrollen slik det oppleves og erfares av ... -
Lærerens rolle i å fremme motivasjon blant elever som strever faglig
(Master thesis, 2016-12-12)Temaet for denne studien var motivasjon og mestring hos elever som strever faglig og studien hadde et lærerperspektiv på temaet. Hensikten med studien var å få innsikt i og mer kunnskap om hvordan lærerne kan tilrettelegge ... -
Lærerens rolle i forhold til barn med manglende sosial kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Målet med denne oppgaven er å få mer oversikt og en dypere forståelse for manglende sosial kompetanse, og spesielt da hvilken rolle lærerne har i arbeidet med elever som mangler sosial kompetanse. Det er temaet manglende ... -
Lærerens rolle i forhold til elever som sliter med sosiale relasjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Det er i dag flere læringssituasjoner i skolen som krever at elevene er sosialt aktive. Resultater og prestasjoner er ofte knyttet opp til gruppearbeid og fremføringer og elever som sliter sosialt kan oppleve det vanskelig ... -
Lærerens rolle i utviklende opplæring i matematikk- analyse av didaktiske grep som kan fremme eller hindre dybdelæring i fjerde klassen etter Zankovs modell.
(Master thesis, 2021)Norske myndigheter og utdanningssystemet hevder på å skaffe elevene kunnskap og kompetanse som tilpasses med store endringer i det lokale samfunnet og den globale fremtiden. Forskning på de didaktiske metodene i klasserommet ...