Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 961-980 av 1269
-
Programmering i matematikk: En studie av hvordan programmering kan endre lærerrollen og bidra til god matematikkundervisning.
(Master thesis, 2023)Gjennom læreplanen Kunnskapsløftet 2020 er det besluttet at programmering skal være implementert i matematikkundervisning på grunnskolen. Forskning viser at lærere må ha kunnskap om faginnhold for god kvalitet på undervisningen ... -
Progression in training volume and perceived psychological and physiological training distress in Norwegian student athletes: A cross-sectional study
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)This cross-sectional study examined self-reported weekly training volume and perceived training distress in Norwegian student athletes according to gender, type of sport, school program, and school year. The Norwegian ... -
Protestant and French Colonial Literacies in Madagascar in the Early Twentieth Century
(History of Schools and Schooling;, Chapter, 2016)Literacy was an important instrument for colonial powers and mission societies at the beginning of the 20th century, but they had different goals. The main goal of the secular French colonial educational policy was ... -
Psykisk helse hos unge i sammenheng med skolepress og sosiale medier
(Master thesis, 2022)God psykisk helse er viktig for unges velvære. Likevel rapporterer flere unge om økte psykiske helseplager. Temaet for denne oppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Studien legger vekt på sammenhenger mellom psykisk ... -
Psykisk helse i skolen : hvilken ressurs kan læreren være for risikoutsatte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Økt forekomst av psykososiale vansker i skolen utgjør en stor ufordring for skolen og lærerne. Hvorvidt læreren kan være en ressurs for elever som er spesielt risikoutsatte har blitt undersøkt gjennom en intervjuundersøkelse. ... -
Psykisk helse i skolen: En kvalitativ studie av helsesykepleiers arbeid i barneskolen for å fremme elevers psykiske helse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikten med denne kvalitative studien har vært å utforske hvordan helsesykepleiere arbeider for å fremme god psykisk helse blant barn i barneskolen. For å undersøke dette er det benyttet semistrukturert intervju med fem ... -
Psykisk helse og arbeid med følelser i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-30)Formålet med studien er å bidra til økt innsikt og kunnskap rundt barns psykiske helse, hvor fokuset er spesielt rettet mot barns følelser. Forskningsspørsmålet for undersøkelsen omhandler hvilke måter barnehagen kan bidra ... -
Psykiske plager, mistrivsel og ensomhet som en konsekvens av mobbing: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen.
(Master thesis, 2023)Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen. Det var ... -
Psykologisk ferdighetstrening for idrettsdommere
(Bachelor thesis, 2022)Dette litteraturstudie har som mål å undersøke effekten psykologisk ferdighetstrening kan ha på dommere i forskjellige idretter. Forskningsspørsmålet som ble formulert for oppgaven er «hvilken effekt kan psykologisk ... -
De psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS -når det anvendes i en norsk setting
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne oppgaven er å undersøke de psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS (Downer, Booren, Hamre, et al., 2010). inCLASS blir brukt som et av datainnsamlingsverktøyene i forskningsprosjektet ... -
Rammefaktorenes betydning for mat- og helseundervisningen på 1.–4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mat og helse har kompetansemål etter 4. trinn i norsk grunnskole, men få studier har sett på betydningen av rammefaktorer for undervisningen i mat og helse på barnetrinnet. I denne studien undersøker vi læreres og skolelederes ... -
Raske bokstavar og meistringstru. Ein kvalitativ studie i korleis innføring av rask bokstavprogresjoni begynnaropplæringa påverkar elevane si meistringstru
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-28)Lesing er ein av dei grunnleggjande dugleikane eit barn skal læra når det startar på skulen. Målet er at eleven skal læra å lesa og å meistra lesekunsten. Denne masteroppgåva handlar om korleis rask bokstavinnlæring påverkar ... -
Re-integration of highly skilled return migrant: the impact on the development of Bangladesh
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)An increasing numbers of highly skilled people from Bangladesh are immigrating to the developed world in search for better education and jobs. The ‘brain drain’ is central importance arena by the many scholars but while ... -
Reading for pleasure in English as an L2 in Norwegian primary schools: Teachers’ perceptions and practices
(Master thesis, 2022)This study’s topic is about reading for pleasure in the English subject in 5th to 7th grade in Norwegian primary schools. The thesis aimed to investigate teachers’ perceptions on what reading for pleasure is and their ... -
Reaktiv aggresjon og elevrelasjoner - hva kan lærere gjøre?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)Denne studien har bakgrunn i opplæringslova, som slår fast at alle barn i norsk skole har rett på et godt psykososialt skolemiljø. Formålet var å undersøke hvordan denne tilretteleggingen er for reaktivt aggressive elever, ... -
Reaktiv aggresjon og inkludering: En studie om hvordan pedagogen kan bruke inkludering som forebygging inn mot barn med reaktiv aggressiv atferd.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Både Berkowitz (1993) og Tremblay (2010) peker på at aggresjon er et av de største problemene i dagens samfunn. Reaktivt aggressive elever viser seg å være i stor risiko for å bli avvist av sine jevnaldrende, noe som gjør ... -
Reaktiv aggresjonsproblematikk i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan pedagoger i barnehagen håndterer barn som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Med tanke på at studien er rettet mot barnehagen vil også tidlig innsats være en viktig ... -
Real-life connections in Japan and the Netherlands : National teaching patterns and cultural beliefs
(Journal article; Peer reviewed, 2008)The TIMSS 1999 Video Study revealed that Japan had the lowest (of the seven participating countries) amount of real-life connections in the eight grade mathematics classrooms, whereas the Netherlands had the highest ... -
Realization of the mathematical signifier 25 × 12
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper identifies how a mathematical signifier “25 × 12” is realized through the practice of multiple solution strategies when teaching multiplication. This case study is conducted in a fifthgrade classroom where the ... -
Refugees’ Self-Reliance and Livelihood Strategies: A Comparative Study of Uganda and Germany
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-30)While some migrate with choice, others are forced to leave. This master thesis deals with the situation of Eritreans, Ethiopians and Somalis who had to leave their country either because of war, political insecurity or ...