Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 455-474 of 628
-
… og det hadde me ikkje noge med… : foreldres opplevelse av samarbeidet med skolen, når barnas møte med skolen har vært særlig utfordrende
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Bakgrunnen for studien var ønsket om å høre foreldrenes syn på samarbeidet med skolen, og hvordan de har opplevd samarbeidet når de har hatt barn som opplever skolen som særlig utfordrende. Det overordnede formålet er å ... -
Ole - et problem eller en mulighet? : om læreres muligheter til å oppdage og videreutvikle elever med AD/HD sine potensial og positive egenskaper
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Det overordnede tema/forskningsspørsmålet i dette prosjektet er hvilke muligheter lærere har til å oppdage og videreutvikle potensial og positive egenskaper hos elever med en AD/HD diagnose. For å kunne belyse dette var ... -
Om barns språk og deltagelse i barnehagen og førskolelærers tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Barn er unike individer med individuelle behov. Av den grunn kan man ikke ta for gitt at tilretteleggingsmetode for et barn, vil fungere like hensiktsmessig for et annet. Derfor var det ønskelig i denne studien å studere ... -
"Om du kan hjelpa meg å finna ei sjokke bog?" - Ein studie av gutar og jenter sin motivasjon for lesing det fyrste på skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne masteroppgåva har vore å undersøkje motivasjon for lesing for gutar og jenter det fyrste skuleåret. I tillegg har det vore eit ynskje å finne fram til kjenneteikn ved god undervisningspraksis som fremjar ... -
Omsorg/støtte i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne studien handler om forholdet mellom lærer-elev og ser på hvordan ungdomsskoleelever beskriver omsorgsfulle/støttende lærere og den betydning det har for motivasjon i skolearbeid og læringsmiljø. Jeg har tatt utgangspunkt ... -
Opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering. Det ble fokusert på tre typer lærerstøtte, henholdsvis faglig støtte, emosjonell ... -
Opplevelse av atferdsendringer relatert til fysisk aktivitet: En kvalitativ studie på deltagere ved en frisklivssentral
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Sammendrag Hensikt: Inaktivitet er sterkt knyttet til en rekke helseproblemer, som på sikt kan føre til livsstilsykdommer og tidlig død. Atferdsendring som øker fysisk aktivitet blir derfor sett på som svært viktig, men ... -
Opplevelser av videobasert veiledning: En intervjuundersøkelse med fokus på implementering, mestringstro og profesjonell utvikling.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-07)Videobased Improvement for TEachers (VITE) er et doktorgradsprosjekt hvor hovedmålet er å pilotere og evaluere et tiltak for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere. Denne studien undersøker hva lærere og veiledere ... -
Opplæring i metakognisjon ved hjelp av selvspørring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)Denne masteroppgaven omhandler en kvalitativ studie av tre åttendeklassingers opplæring i metakognisjon. Formålet med studien var å oppnå en større kunnskap om muligheter og utfordringer ved opplæring i metakognisjon. Begrepet ... -
«Opplæringen til elever med utviklingshemning – En studie av opplæringen på en avdeling for tilpasset opplæring»
(Master thesis, 2015-06-15)Tema: Denne masteroppgaven handler om opplæringen på avdeling for tilpasset opplæring for elever med utviklingshemning i grunnskolen. Hvordan kan den alternative opplæringsarenaen legge til rette for læring og deltakelse, ... -
Oppvarmingsoppgaver
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05)Da jeg jobbet som matematikklærer i ungdomsskolen, opplevde jeg at det var utfordrende å skape motivasjon for matematikkfaget hos elevene. Dette gjaldt elever som jeg mente hadde gode forutsetninger for å lykkes med faget, ... -
Ord og begreper - et verktøy i undervisningen for økt leseforståelse for elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan den pågående praksisen har vært med hensyn til vokabularinstruksjon i den norske skolen for lærere som er knyttet til 5. -7. trinn. I tillegg har det vært ... -
Organisering av lærerressurser på 1.-4. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne oppgaven handler om bruken av lærerressurser på 1.-4. trinn, og om hvordan slike ressurser blir utnyttet i norskundervisningen på 1. trinn. Utgangspunktet var et ønske om å finne ut om Opplæringsloven § 1-3 Tilpassa ... -
Organisering og kvalitet i spesialundervisningen. En studie av skoleledelsens organisering av spesialundervisningen og denne organiseringens betydning for lærernes praksis.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Det har i den siste tiden vært økt fokus på spesialundervisning. Differensiering av elever og en økende bruk av segregerte løsninger har bekymret, når målet er en inkluderende skole for alle. I dette prosjektet har jeg ... -
Organiserte fellesskapsorienterte aktiviteter i skolen. Et religionsdidaktisk perspektiv på ritualer og ritualisering
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen presenterer eksempler på ritualiserende aktiviteter i skolen: skolegudstjenester; samling på skolen i anledning kritisk hendelse; høytidssamling på skolen og feiring av skolesamfunnet selv. Disse drøftes i lys ... -
Organizational support from Diakonie and Caritas to irregular migrants in Berlin, Germany
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06)My thesis examines how certain faith-based or non-governmental organizations support irregular migrants (hereafter, IM) in Berlin, Germany. I have chosen this particular topic because I am curious to learn the surviving ... -
Parental experiences with behavioural problems in Smith–Magenis syndrome: The need for syndrome-specific competence
(Journal article; Peer reviewed, 2019-04)The experience of having a rare disorder was summarised in a large study as ‘falling outside the vast field of knowledge of the professionals’. Parents (31 mothers and 17 fathers) of 32 persons with Smith–Magenis syndrome ... -
Parents’ Experiences on Follow-up of Children’s Language Learning after Cochlear Implantation
(PhD thesis UiS;351, Doctoral thesis, 2017-09-14)This study explores parents’ experiences on follow-up of children’s language learning after cochlear implantation (CI). A cochlear implant is a surgically implanted hearing device that provides access to sound for a person ... -
Participation in school for students who use augmentative and alternative communication: A qualitative study of enablers and barriers to participation in regular lower secondary school
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2017-10)Students who use augmentative and alternative communication as compensation for limited or no functional speech have few opportunities to participate in a regular school. This study builds on the argument that communication, ... -
På jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfag
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Forskriften for grunnskolelærerutdanning løfter fram fagdidaktikk som et sentralt og gjennomgående tema i utdanningen, mens mange lærerstudenter opplever at det er lite fagdidaktisk fokus i enkelte fag. En mulig forklaring ...