Blar i Vitenskapelige publikasjoner (HF-IGIS) på tidsskrift "Norsk pedagogisk tidsskrift"
Viser treff 1-8 av 8
-
Dikt som opning mot «meir-enn-mennesket». Olav H. Hauges dikting og eleven si omverd
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen tek utgangspunkt i Olav H. Hauge si poetiske søking etter samkjensle med andre menneske og naturen som «meir-enn-mennesket». Med grunnlag i økokritisk, kognitiv og litteraturdidaktisk teori, diskuterer forfattaren ... -
Hva mener morgendagens lærere om drama i undervisningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Dagens allmennlærerstudenter får et lite innføringskurs i drama og de blir oppfordret til å prøve dette ut i praksis. Det er store forskjellig på i hvilke fag og på hvilke trinn studentene mener drama som undervisnings- ... -
Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Innholdsanalyse er en systematisk undersøkelse og fortolkning av et datamateriale (Berg & Lune 2012), og denne analysemetoden kan brukes for å studere meninger i tekstdata både kvalitativt og kvantitativt. Utgangspunktet ... -
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2008-06)Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ... -
Det levende lærerarbeidet
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Hva handler lærerarbeidet om, og hvordan kan vi forstå lærere sin utvikling gjennom det første året i yrket? Artikkelen forsøker å belyse noen aspekt ved lærerarbeidet og nyutdannede lærere sine opplevelser av det. -
Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ... -
Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen
(Journal article; Peer reviewed, 2010-04)I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ... -
Veiledning på egne eller andres vilkår?
(Peer reviewed; Journal article, 2011)