• Dikt som opning mot «meir-enn-mennesket». Olav H. Hauges dikting og eleven si omverd 

      Drangeid, Magne Ivar (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Artikkelen tek utgangspunkt i Olav H. Hauge si poetiske søking etter samkjensle med andre menneske og naturen som «meir-enn-mennesket». Med grunnlag i økokritisk, kognitiv og litteraturdidaktisk teori, diskuterer forfattaren ...
    • Hva mener morgendagens lærere om drama i undervisningen? 

      Sæbø, Aud Berggraf (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      Dagens allmennlærerstudenter får et lite innføringskurs i drama og de blir oppfordret til å prøve dette ut i praksis. Det er store forskjellig på i hvilke fag og på hvilke trinn studentene mener drama som undervisnings- ...
    • Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning 

      Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Innholdsanalyse er en systematisk undersøkelse og fortolkning av et datamateriale (Berg & Lune 2012), og denne analysemetoden kan brukes for å studere meninger i tekstdata både kvalitativt og kvantitativt. Utgangspunktet ...
    • Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning 

      Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2008-06)
      Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ...
    • Det levende lærerarbeidet 

      Hanssen, Brit; Østrem, Sissel (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      Hva handler lærerarbeidet om, og hvordan kan vi forstå lærere sin utvikling gjennom det første året i yrket? Artikkelen forsøker å belyse noen aspekt ved lærerarbeidet og nyutdannede lærere sine opplevelser av det.
    • Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet 

      Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ...
    • Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen 

      Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2010-04)
      I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ...
    • Veiledning på egne eller andres vilkår? 

      Østrem, Sissel (Peer reviewed; Journal article, 2011)