Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 310-329 of 995
-
Gjelder trivsel på skolen også for evnerike? En retrospektiv studie om trivsel blant evnerike elever.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)I denne studien er det gjort en sammenligning av skoletrivsel mellom evnerike elever og elever som representerer gjennomsnittet av elevmassen, i Norge. De evnerike elevene er i denne oppgaven representert ved medlemmer av ... -
God leseundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Studiets formål var å undersøke hva som kjennetegner god undervisningspraksis. Jeg valgte å undersøke dette på en skole som viser til gode resultater på de nasjonale leseprøvene. Jeg har tilnærmet meg formålet ut fra ... -
God psykisk helse gjennom lærersensitivitet: Hvordan kan lærersensitivitet fremme god psykisk helse for elever i ungdomsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Temaet i denne masteroppgaven er lærersensitivitet og psykisk helse i ungdomsskolen, hvor jeg har studert følgende problemstilling: «Hvordan kan lærersensitivitet fremme god psykisk helse for elever i ungdomsskolen?». ... -
Going ‘Home’ for the sake of a nation? The challenges facing Southern Sudanese women in post-secession Khartoum
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-06-29)After two civil wars and almost 50 years of struggle that led to the largest amount of internally displaced persons in the world, in January 9, 2005, Sudan reached a Comprehensive Peace Agreement, which ostensibly ended ... -
Grad av symptomer på muskeldysmorfi hos kvinner og menn som trener styrke, forskjeller i opplevd symptomer, og sammenhengene mellom muskeldysmorfi, spisevaner og dopingbruk
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Symptomer på muskeldysmorfi er til stede i flere ulike populasjoner, og menn og kvinner som trener på treningssenter er en spesiell risikogruppe. Muskeldysmorfi kan føre til flere psykiske og fysiske bivirkninger, ... -
Halvmaratonløperne, hvem er de og hvorfor trener og konkurrerer de?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvem den typiske halvmaratonløperen er. Jeg ønsket å finne svar på hvorfor hun/han begynner å løpe, hvorfor de fortsetter med løping og hvorfor de konkurrerer. Jeg ville også se ... -
Har elevens interesse for lesing og ferdigheter i lesing, betydning for elevens selvbilde i forhold til lesing.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag I begynneropplæringen må skolen møte alle elevene med ambisiøse og realistiske forventninger, slik at de får tro på egne evner og muligheter. Elever som opplever mestring, motiveres til å bli mer utholdende ... -
Har lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og ... -
Hånd i hånd? Digitale verktøy i barnehagen og utvikling av inkluderende praksiser – en analyse av pedagogers erfaringer med bruk av kodelek i tilknytning til språkarbeid
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien er et selvstendig studentarbeid som skrives i tilknytning til forskningsprosjektet DiCoTe . Forskningsprosjektet DiCoTe undersøker barnehagelæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse. Formålet for ... -
Håpets pedagogikker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11-14)Dette masterprosjektet har til hensikt å undersøke hvordan elever som i løpet av ungdomstiden har fått opplæring ved en sykehusskole gjennomfører videregående opplæring, og hvilke erfaringer de har gjort seg i sitt ... -
Helse- og treningspersonells observasjoner av og erfaringer med symptomer på muskeldysmorfi i den norske befolkningen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Forskning viser at symptomer på muskeldysmorfi er bekymringsverdig til stede i befolkningen, særlig blant unge menn som trener på treningssenter. Hensikten med denne studien var å undersøke hvilken kjennskap og ... -
Helsesykepleiere og læreres erfaring ved bruk av læringsressursen "Jeg vet"
(Master thesis, 2022)Læringsressursen «Jeg Vet» er utviklet av Barne, ungdoms- og familiedirektoratet i samarbeid med Utdannings- og helsedirektoratet samt. salaby.no. Den er bygget som en læringsplattform rundt hovedtemaene mobbing, vold og ... -
Heuristiske tilnærminger og kognitive krav i lærebøker laget for faget Matematikk 1T
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk legger til rette for utforsking og problemløsing, slik at elever får flere muligheter for læring slik fagfornyelsen, LK20, krever. For å svare på ... -
Historiebevissthet - En studie av to ungdomsskolelæreres tolkning og operasjonalisering
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt er å utforske hvordan historiebevissthet blir tolket og operasjonalisert av samfunnsfagslærere i ungdomsskolen, sett i lys av læreplanen og historiedidaktisk teori. Studien benytter en kvalitativ tilnærming ... -
Historielæreres bruk av film i konfliktundervisning
(Master thesis, 2022)I 2020 ble det innført en ny læreplan, da også for samfunnsfag. Som et kompetansemål står følgende «vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ... -
Hjelp! jeg er bekymret for mitt barns språkforståelse! En kvantitativ studie av hvorvidt foreldres tidligere bekymring for barnas språkforståelse kan predikere variasjoner i vokabular og leseforståelse for enspråklige og flerspråklige barn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å gi kunnskap om foreldrespørreskjema som inneholder et enkeltstående spørsmål om i hvilken grad tidlig bekymring i barnets språkforståelse, kan predikere fremtidig svakt språk og svake ... -
Holdninger og kunnskap til mobbing og valg av oppfølgingstiltak- En kvalitativ studie av hvilke oppfølgingstiltak ansatte i skolen kan sette i verk etter at mobbingen er stoppet.
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er tilrettelegging for elever som har blitt utsatt for mobbing. Studien ønsker å få frem de ansatte i skolen sine meninger og oppfatninger om mobbing og tilrettelegging i skolen i forhold til dette. ... -
“Home Sweet Queer Home”: A study on the homing experiences of LGBTQI+ refugees living in the Netherlands
(Studentoppgave/UIS-HF-IGIS/2021;, Master thesis, 2021-08)The Netherlands was one of the first European countries to provide refugee status due to persecution on the grounds of sexual orientation and gender identity. Since then, the country has been perceived as a promising land ... -
How do inexperienced and experienced teachers perceive their authoritative teaching style in classroom ?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)In this Master study, my goal is to explore the single teacher’s understanding of the concept of authoritative teaching style and single teacher’s experience of translating this knowledge into practice. The question of ... -
How school leaders and teachers understand the concept of inclusion and how they transform their visions of inclusion into practice
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)This study focuses on how school leaders and teachers at different schools understand the concept of inclusion, and how they transform their visions of inclusion into practice. I have looked at how leadership and pedagogical ...