Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "matematikkdidaktikk"
Viser treff 21-40 av 64
-
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
Engasjement i matematikk hos sjetteklassinger i undervisningen: En analyse av lærerens tilretteleggelse for engasjement i matematiske samtaler.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne kvalitative case-studien var formålet å se på hva en matematikklærer kan gjøre for å engasjere elever i matematiske samtaler i matematikkundervisningen. Problemstillingen oppgaven har forsøkt å besvare lyder som ... -
Et kommognitivt blikk på eksempelbruk i matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven handler om læreres bruk av eksempler i matematikkundervisning. Mange har pekt på at eksempler spiller en viktig rolle i matematikk, noe som kan underbygges både historisk og teoretisk. Et eksempel ... -
Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ... -
Hvilken effekt har bruk av oppvarmingsoppgaver på elevenes motivasjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)I denne oppgaven har jeg sett på om oppvarmingsoppgaver i starten av matematikk-undervisningen har en positiv effekt på elevene sin motivasjon. Jeg har benyttet meg både kvalitative og kvantitative metoder for å få et ... -
Hvordan blir regnearten multiplikasjon introdusert i norske lærebøker?
(Master thesis, 2014-05-14)I denne masteroppgaven retter jeg søkelyset mot emnet multiplikasjon og hvordan det blir og har blitt introdusert for norske elever i 9-10 årsalderen fra 1920-tallet fram til i dag. I den sammenhengen vil jeg først ta ... -
Hvordan har de kognitive kravene i geometri utviklet seg i norske lærebøker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som sammenligner åtte lærebøker fra M74 til LK06. Målet mitt med denne oppgaven er å undersøke: - Hvilke kognitive krav kreves for å løse geometrioppgavene i lærebøker ... -
Hvordan manglende kunnskap om matematikk og matematikkundervisning blir oppfattet blant lærere som hindringer for undervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012) -
Investigating opportunities for learning number concepts and operations in mathematics that are provided in upper primary textbooks in Malawi.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Abstract This study investigated the opportunities for learning number concepts and operations in mathematics that are available to learners in upper primary classes in Malawi. Learners’ textbooks for grade 5 to grade 8 ... -
Investigating the introduction of algebra in primary schools in Malawi: A case study of three teachers in standard 5
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Students in Malawi perform very poorly in secondary school mathematics, and algebra in particular. This has prompted the government of Malawi to introduce algebra as topics in the upper primary school curriculum. The aim ... -
"Jeg forstår matematikken, jeg kan bare ikke bevise det" - bevisets og argumentasjonens stilling i matematikkfaget i norsk skole sett i lys av TIMSS og PISA resultater
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Bakgrunnen for å gå i gang med arbeidet med denne oppgaven var at jeg hadde lagt merke til at jeg stadig hørte om norske elevers resultater på internasjonale tester som Trends in International Mathematics and Science Study ... -
Kognitive krav i lærebøkenes oppgaver og oppgavetekstens påvirkning av forståelse i emnet lineære likninger på 8.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ble lærebøkenes oppgaver, eksempler og legitimering studert. Formålet med studien var å belyse hvilke tendenser av kognitive utfordringer elevene på 8.trinn møter i arbeid med ... -
Kommunikasjonsmønstre i brøkundervisningen. Et innblikk i en malawisk klasseromsdiskurs
(Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ klasseromsstudie. Den har undersøkt brøkundervisning i en malawisk kontekst med fokus på hvordan brøk og brøkregning ble representert og kommunisert i undervisningen. ... -
Kunnskap om elevfeil i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved ... -
Lesson Study som arbeidsmåte i praksisopplæring for matematikk - muligheter og begrensninger for grunnskolelærerstudenters fokus på elevers læring av primtallsfaktorisering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Elevers matematikkunnskaper i norsk grunnskole har fått fokus på grunn av skuffende resultater på internasjonale tester. I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk utforsker jeg muligheter og begrensninger for en gruppe ... -
Lærarar si oppfatning om deira undervisningskunnskap knyta til ulike representasjonar av brøk.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgåva er eit resultat av ein kvalitativ studie av eksisterande empirisk baserte data frå eit større prosjekt ved Universitetet i Stavanger som fokuserer på lærarar sin undervisningskunnskap i matematikk (UKM) ... -
Lærere på småskoletrinnet sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, med fokus på antallsforståelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne studien har undersøkt småskolelærere sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, knyttet til temaet antallsforståelse. Det ble gjennomført individuelle intervju med seks informanter. Informantene hadde ... -
Lærerens arbeid med å legge til rette for matematiske diskusjoner i klasserommet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Forskning på matematiske diskusjoner har blitt mer og mer fremtredende innen området matematikkdidaktikk de senere årene. Der hvor et flertall av studiene fokuserer på hvordan læreren kan styre diskursen og orkestrere ... -
Lærerens invitasjon til elevenes deltakelse i den matematiske helklassesamtalen i lys av kontekstbasert dialogisk undervisning på 6. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Matematikkundervisning som vektlegger dialogen mellom elevene og læreren er i tråd med nyere forskning også stadig mer fremtredende i skolen. Den nye læreplanen fremhever blant annet kommunikasjon, argumentasjon og resonnering ... -
Læreres oppfatninger om sammenhengen mellom skolematematikk og hverdagsliv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven viser en studie som omhandler læreres oppfatninger om hverdagsmatematikk. Målet var å få tak i læreres oppfatninger ved å bruke filmer fra andres undervisning som utgangspunkt. Filmene som er brukt er ...