Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "matematikkdidaktikk"
Viser treff 41-60 av 64
-
Læreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til definisjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en del av en større kvalitativ studie, og jeg har analysert deler av datamaterialet fra denne større studien for å finne ut mer om hvilke oppfatninger lærere har om den kunnskapen de trenger for ... -
Lærerstudenters fokus på kunnskap og -elever i praksisperioden
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Min masteroppgave er knyttet til et større flerfaglig prosjekt ved Universitetet i Stavanger med tittel Teachers as Students (TasS) som retter søkelyset mot forskning på lærerutdanning og er spesielt opptatt av forbindelsen ... -
Læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Jeg har valgt å kalle denne oppgaven for «Læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk». Jeg har forsøkt å finne ut hvordan lærere og elever vurderer leksebruken i skolen, og om de opplever nytteverdi i form av ... -
Malawiske læreres bruk av eksempler i matematikkundervisningen. Hvordan knyttes eksemplene til hverdagslige situasjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Denne masteroppgaven har til hensikt å si noe om hvordan to lærere i byen Zomba i Malawi bruker matematiske eksempler i undervisningssammenheng, hvilke betraktninger de gjør i forhold til valg av eksempler, hvilke type ... -
Malawiske læreres valg og bruk av konkretiseringsmateriell i matematikkundervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)I tråd med et konstruktivistisk syn på læring, hvor matematikkundervisning bør baseres på elevers allerede eksisterende kunnskap, har bruk av konkretiseringsmateriell blitt mer utbredt i mange av verdens matematikklasserom. ... -
Matematikklekser og foreldreinvolvering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av en lærers og fire foreldres oppfatninger om mål med matematikklekser og foreldrenes rolle når elevene arbeider med matematikklekser. For å undersøke dette ville ... -
Matematikklærarar ved praksisskular i Noreg sine oppfatningar om matematikkfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien undersøkast matematikklærarar sine oppfatningar knytt til matematikkfaget. Oppfatningar (eng. beliefs) kan kort skildrast som måten ein ser omverda på. Det blir vidare hevda at oppfatningar blant anna ... -
Matematiske krav i ledelse av matematiske diskusjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-09)Denne studien undersøker matematiske krav som læreren kan møte i ledelse av matematiske helklassediskusjoner. En lærer og hennes to klasser på sjette trinn ble observert over en periode på to uker. Læreren ble strategisk ... -
Mathematical Discourse in Instruction som analyseverktøy for elevgruppers matematiske diskurser om funksjoner i et kommognitivt perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Denne studien tar utgangspunkt i det kommognitive perspektivet til Sfard (2008) og undersøker problemstillingen: Hvilke kommognitive matematiske diskurser i elevers gruppearbeid om funksjoner kan synliggjøres ved hjelp av ... -
Målestokk på grensa mellom matematikkfaget og programfaga - Ein studie av elevar på bygg- og anleggsteknikk si forståing for målestokkomgrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Dette mastergradsprosjektet er eit kvalitativt casestudie om elevar på bygg- og anleggsteknikk si forståing for målestokkomgrepet. Det fokuserer også på potensialet for læring og auka forståing på grensa mellom matematikkfaget ... -
Minoritetsspråklige elever på 8.trinn, og språklige hindringer i møte med vinkelbegrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven viser en studie der målet var å se mer på hvordan språklige hindringer kan påvirke minoritetsspråklige elevers forståelse i matematikk. Ved å ta utgangspunkt i relevant teori har jeg gjennomført en ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet er det gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Opplæring i metakognisjon ved hjelp av selvspørring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)Denne masteroppgaven omhandler en kvalitativ studie av tre åttendeklassingers opplæring i metakognisjon. Formålet med studien var å oppnå en større kunnskap om muligheter og utfordringer ved opplæring i metakognisjon. Begrepet ... -
Problemløsning i geometri – en studie av konkurranseoppgaver og elevers løsningsstrategier
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne oppgaven analyserer jeg geometriproblemer fra matematikkonkurranser. Store og små utfordringer innenfor geometri fra de ti siste årenes Abelkonkurranse inngår i datamaterialet, sammen med seks problemer fra IMO ... -
Problemløsning i smågrupper på ungdomstrinnet – en studie av elevers problemløsningsstrategier og deres appropriering av ulike medierende verktøy i problemløsningsfasen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Dette er en kvalitativ case-studie som omhandler problemløsning i smågrupper med elever fra 8. trinn i en norsk ungdomsskole. Studien belyser elevers bruk av problemløsningsstrategier og medierende verktøy, samt metakognitive ... -
Problemløysing og utvikling av løysningstrategiar i matematikkfaget i den malawiske skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne oppgåva er ein studie om korleis lærarar i den malawiske skulen tek vare på elevanes interesse å utvikle løysingsstrategiar i matematikkfaget gjennom problemløysing. Problemløysing er ein metode i matematikk der ... -
Relationship between problem solving and motivation in mathematics: A qualitative study on how problem solving influences pupils' motivation in mathematics.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)The school’s youth is our future. Therefore, it is important that school encourages the pupils to use their full potential. To do this, teachers need to make their pupils like to be at school, and to see schoolwork as ... -
Samtaletrekk i matematikkundervisningen. Finnes det et mønster i lærerens dialog med elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne oppgaven ble valgt ut ifra egne erfaringer fra grunnskoletiden som ble opplevd som utfordrende for mange. Slik jeg opplevde det var det ikke rom for gode klasseromsamtaler. Elevsvar fikk lite oppmerksomhet ... -
Selvbestemmelse i matematikk: Elevers motivasjon for å studere matematikk med utviklende opplæring på barnetrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Sammendrag Denne oppgaven har fokusert på motivasjon i tilknytning til Leonid Zankovs undervisningsmodell for utviklende opplæring. Modellen har i Norge fått kallenavnet «russisk matematikk». Min problemstilling har ... -
Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Temaet for denne oppgaven har vært ”Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk”. Jeg har med utgangspunkt i dette temaet undersøkt hvordan en evnerik elev har arbeidet med rike matematikkoppgaver, og i hvilken ...