Browsing PhD theses (HF-LS) by Title
Now showing items 8-21 of 21
-
Equity in Education: The Relevance of Home Language, Home Culture, and School Belonging in Reading Achievement Evidence from the Norwegian PIRLS 2016
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-10)Under the United Nations’ Incheon Declaration for Education 2030, Norway has committed itself to working toward Sustainable Development Goal number 4: ensuring inclusive and equitable quality education and promoting lifelong ... -
Fagdidaktisk utprøving av en fortolkende kulturbevisst tilnærming til Religion, livssyn og etikk-undervisning : Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLE
(PhD thesis UiS;196, Doctoral thesis, 2013-06-07)Like lenge som offisiell skolegang har eksistert i Norge, har det foregått undervisning knyttet til tro- og livstolkning. Fra at det en gang dreide seg om konfesjonell dåpsopplæring, understrekes det nå at undervisningen ... -
Fange opp-følge opp : Tidlig innsats for barn i barnehagen med språkforstyrrelser, og relasjonen mellom tidlige svake språkferdigheter og senere leseferdigheter
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023)Det overordnede målet med denne Ph.d. avhandlingen var å undersøke hvordan norskspråklige barn med språkforstyrrelser ble identifisert og fulgt opp i barnehagen og støtteapparatet rundt, og om det var en relasjon mellom ... -
(Geo)grafiske representasjoner i ungdomsskolens samfunnsfag: En case-studie av hvordan en ungdomsskolelærer og hans elever skaper literacy-praksiser i møte med grafiske representasjoner i samfunnsfag
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-09)Denne avhandlingen bygger på en tese om at fagspesifikk literacy kan gi et godt grep om spenningen i undervisningens dobbeltrolle: Samfunnsfaget ses både som et fag som skal læres og som skal anvendes – og for å forstå et ... -
Handwriting versus keyboarding in first grade: Which modality best supports written composition performance and learning?
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023-03)An important background for the present thesis is the increasing digitalisation in school, and more specifically, the Norwegian first-grade reality, where a growing number of schools provide students with personal digital ... -
Interjections in late Middle English play texts : A multi-variable pragmatic approach
(PhD thesis UiS;188, Doctoral thesis, 2013-03-22)This thesis aims at providing a multidisciplinary in-depth analysis of interjections in Late Middle English play texts. The starting point of the study is historical pragmatics, but it is believed that many variables must ... -
Mot eit moderne norskfag : ein studie i norskfagets tekstomgrep
(PhD thesis UiS;152, Doctoral thesis, 2012-03-27) -
Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ... -
Motor problems in children with ADHD and clinical effects of Methylphenidate as assessed with the MFNU
(PhD thesis UiS;84, Doctoral thesis, 2009)The Motor Function Neurological Assessment (MFNU) has been developed over a 25 year period based on clinical observations and assessments of children referred for evaluation of possible Attention Deficit Hyperactivity ... -
«Når skal vi begynne å jobbe?» : En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)Avhandlingen «Når skal vi begynne å jobbe?» En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet springer ut av en interesse for muntlig interaksjon i klasserommet og hvordan læreren legger til rette for ... -
Språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna : En studie av variasjon og sammenhenger
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-04)Three studies were conducted that examined variation in and the relationship between language proficiency, play and social competence at the age of 33 months within the context of Norwegian barnehages (early childhood ... -
Teksten som problem: En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-11)Problemfokusert undervisning og dybdelæring i utdanningen har blitt løftet frem som sentralt for utviklingen av elevenes læring i fremtidens skole – for de såkalte 21st Century skills (f.eks. Ananiadou & Claro, 2009, s. ... -
«Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn ... -
Young students’ motivation to write : An investigation of K-5 students’ own responses and of the self-reports used to capture their voices
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)The present project contributes knowledge of K-5 students’ motivation to write and foregrounds the students’ voices by examining students’ self-reports, like surveys, interviews, and alternative reports (e.g., drawings and ...