Studentoppgaver (Lesesenteret): Recent submissions
Now showing items 1-20 of 63
-
«Var Molvik full?» En kvalitativ enkelcasestudie som undersøker hvordan elever på 10. trinn utforsker det klassiske verket «Vildanden»
(Master thesis, 2023)Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i hermeneutikk, resepsjonsteori og didaktikk, og det er elevenes forståelse og utforsking av det klassiske stykket «Vildanden» som får spille førstefiolin i studien. Med ... -
«Skal vi leke i morgen og?» En kvalitativ undersøkelse av rammelekens mulighet til å skape engasjement og motivasjon for skriving.
(Master thesis, 2023)I begynneropplæringen er det mulig å benytte lek som metode for å skape engasjement og motivasjon. Til tross for dette viser forskning at leken blir lite brukt i skolen, og det gjelder spesielt rammelek. Grunnen til at ... -
To sider av same sak - studie av kva som er likt og kva som er ulikt innan sidemålsundervisning i to språkområde
(Master thesis, 2023)Formålet med denne kvalitative masterstudien var å undersøke kva som var likt og kva som var ulikt i sidemålsundervisninga på to ungdomsskular i to ulike språkområde. Forskingsspørsmåla tok opp lærarane sitt syn på sidemål, ... -
«Ikke tenk på at det blir feil – bare fortsett å prøve!» Om sent ankomne ungdommers erfaringer med språk- og fagopplæring i norsk grunnskole og videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om sent ankomne ungdommer i norsk skolekontekst. Den kvalitative intervjuundersøkelsen tok utgangpunkt i en todelt problemstilling som søkte svar på hvilke erfaringer sent ankomne ungdommer har ... -
Utforskende lesing av sakprosa på mellomtrinnet. En kvalitativ studie av hvordan lærere i et profesjonsfaglig fellesskap på mellomtrinnet forstår utforskende lesing av sakprosa i norskfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av norsklæreres forståelser av utforskende lesing av sakprosa på skolens mellomtrinn. Problemstillingen er: Hvilke forståelser av utforskende lesing av sakprosa i norskfaget ... -
Læreboka og skulen sitt danningsoppdrag - om korleis oppgåver og utvalde skjønnlitterære tekstar kan bidra til danningsoppdraget til skulen.
(Master thesis, 2023)Samandrag I denne studien har eg undersøkt nærare korleis oppgåver og skjønnlitterære tekstar i Norsk 5 og Fabel 5 kan bidra til skulen sitt danningsoppdrag. For å kunne svare på dette vart det utarbeidd to forskingsspørsmål: ... -
Fem fyrsteklassingar sine retrospektive refleksjonar kring overgangen frå barnehage til skule
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet har som føremål å få fram barn sine perspektiv på overgangen mellom barnehage og skule. Forskingsspørsmåla fokuserer på kva barna uttrykker som viktig kring tida i barnehagen, kva dei uttrykk kring ... -
Lærerplanlegging: en studie av hva som påvirker læreres planlegging av skriveopplæring for elever på 1. og 2.trinn.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne kvalitative studien var å få økt kunnskap og innsikt i hva som påvirker en gruppe læreres planlegging av skriveopplæring i ulike fag for elever på 1. og 2.trinn. Ifølge LK20 skal elevene arbeide med ... -
Skjønnlitterære tekstvalg på ungdomstrinnet etter LK20 En kvalitativ studie av norsklæreres beskrivelser og begrunnelser
(Master thesis, 2023)Det eksisterer lite kunnskap om hva slags skjønnlitterære tekster som blir lest i norskfaget og hvorfor de blir valgt etter innføringen av den nye læreplanen høsten 2020. Formålet med denne studien har vært å skape en ... -
Meir enn lesing for kosen - Lærarar sin bruk av Bokslukrprisen som ein del av leseopplæringa på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne studien har vore å undersøkje korleis Foreningen!les sin Bokslukarpris bidreg til leseopplæring på mellomtrinnet. Masteroppgåva svarer på kva slags tilnærming til lesing av skjønnlitteratur nettressursen ... -
Vurdering av muntlig kompetanse på ungdomstrinnet En kvalitativ studie av læreres vurderingspraksis i norsk muntlig
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne studien er vurdering av muntlig kompetanse i norsk. Hensikten var å undersøke hva som kjennetegner et utvalg læreres vurderingspraksis slik de beskriver den, og målet er å bidra med mer kunnskap ... -
«Du tenker ikke at det foregår to parallelle ting, at du også driver en språklæring». -fire lærere på barnetrinnet prøver ut en læringsressurs om språk
(Master thesis, 2023)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elevene skal utvikle gjennom hele skoleløpet fra 1.-10. klasse. Av ulike årsaker er det ukjent for mange lærere at språklæring bør inngå som en del av undervisningen i den ... -
Kva skjer når elevar på 1. trinn deltek i ein samtale om litteratur?
(Master thesis, 2023)Samandrag Utgangspunktet for denne kvalitative kasusstudien var interesse for at elevar på 1. trinn skulle få bruke stemma si til munnleg aktivitet i klasserommet, og at samtale rundt ei bok kunne gje elevane noko å ... -
"Jeg føler meg som en ordentlig forsker" En kvalitativ studie om rammelek i naturfag på 2. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar skriftspråket i bruk når de leker forskere i naturfag. Forskningsspørsmålene jeg søker svar på er: Hvordan tar elevene på 2. trinn i bruk skriftspråket når de i rammelek ... -
Hverandrevurdering - En kvalitativ studie om hva som kjennetegner tiendetrinnselevers hverandrevurdering i norskfaget
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2020) definerer underveisvurdering som all vurdering som skjer før avslutningen av opplæringen, og at underveisvurdering skal være en integrert del av opplæringen til elevene. Prinsipper for god ... -
Veileda lesing i begynnaropplæringa
(Master thesis, 2022)Samandrag Denne erfaringsbaserte masteroppgåva har undersøkt korleis lærarar i begynnaropplæringa kan utnytta potensialet i metoden veileda lesing ved hjelp av eit nytt støttemateriell, Veileda lesing (Håland & Wagner, ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
Skolens lesediskurs - en kvalitativ studie av hvordan erfarne lærere på mellomtrinnet snakker om lesing
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få kunnskap om språklige maktstrukturer i skolen som bidrar til å opprettholde, bryte ned eller bygge opp forståelser av hva lesing er. Dette undersøkes ved å bruke en kvalitativ forskningsmetode. ... -
Korleis snakkar elevar på 8. trinn om dei argumenterande tekstane sine? Bruk av eigenvurdering i ein norskfagleg kontekst
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative kasusstudien har undersøkt desse forskingsspørsmåla: 1. Korleis brukar to elevar på 8. trinn kunnskap om språk og tekst når dei vurderer sine eigne argumenterande tekstar ved hjelp av videorespons? 2. ...