Studentoppgaver (Lesesenteret): Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 63
-
Elevenes opplevelse av tekstrespons i norsk på 8. Trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om hvordan elever på 8. trinn vurderer og forstår skriftlige tilbakemeldinger på tekster i norskfaget. På bakgrunn av tidligere forskning, som viser at det finnes ... -
Førsteklassingers perspektiv på skolen formidlet gjennom fotosamtale.
(Master thesis, 2022)Hva forteller barn er viktig for dem det første halve året i skolen? Målet med denne problemstillingen er å få tak i førsteklassingers erfaringer og tanker om hva som er viktig for dem når de begynner på skolen, slik at ... -
Høytlesing i ungdomsskolen En studie av ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing
(Master thesis, 2022)Temaet i studien er ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing. Formålet har vært å belyse høytlesingens verdi for elevene og se hvilken plass denne undervisningsmetoden kan ha i ungdomsskolen. LISA-undersøkelsen har vist ... -
«Bra strukturerte avsnitt med temasetninger og støttende eksempler» - en kvalitativ studie av hvilket metaspråk tre elever på 10. trinn bruker i egenvurderinger av tekster skrevet på nynorsk som sidemål
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative studien har vært å undersøke hvordan formativ vurdering og kontekstuell grammatikkundervisning kunne bidra til å utvikle metaspråket til tre elever på tiende trinn i egenvurderinger av tekster ... -
"Dette er bare den besteste, kuleste, skumleste dag på skolen!" To casestudier av to læreres veiledning av begynnerskrivere i individuell tekstskaping.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å få et innblikk i hva som skjer i veiledningssituasjonene med begynnerskriverne og dernest utvikle kunnskaper om hvordan vi best mulig kan støtte elevene i skrivearbeidet. ... -
"Les de av og til i naturfagstimane?" - Ein kvalitativ studie av elevar sine erfaringar med å lesa naturfaglege tekstar.
(Master thesis, 2021)Samandrag Det å kunna lesa er ein føresetnad for å tileigna seg kunnskap og informasjon frå ulike tekstar, og uansett kva for ei utdanning eller jobb ein tek, vil god lesedugleik vera av stor verdi. Likevel har det vist ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering.
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
Gøy! For man skriver til noen.
(Master thesis, 2021)En kvalitativ studie om skriveoppgaver i begynneropplæringa. -
"Det er ikke sikkert det er sant, fordi de ikke vet, men tror". En studie om hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere.
(Master thesis, 2021)I ny læreplan er det forventet av lærere at de støtter elever i å utvikle kritisk tenkning. Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere, ... -
"Noen er sånn på Mars, og noen er på Månen" - en kvalitativ studie om utforskende arbeid med skjønnlitterære tekster på 10.trinn
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke utforskende arbeid med skjønnlitterære tekster gjennom problemstillingen “På hvilke måter uttrykker elever på 10.trinn sin litterære kompetanse i utforskende gruppesamtaler ... -
"Det står ikke i teksten". En kvalitativ flercasestudie av hvordan lærerens bruk av spørsmål kan tilrettelegge for elevstemmene og stimulere til dialog i litterære samtaler i barneskolen.
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å bidra med kunnskap om hvordan lærere på barnetrinnet kan tilrettelegge for mer dialog og refleksjon i klasserommet. Bakgrunnen for studien kom som en følge av en litterær samtale ... -
Hei Elefant! Vil du låne capsen min? -eit performativt blikk på tredjeklassingar som les ei biletbok i sjølvstyrte grupper
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for dette masterprosjektet er eit ynskje om at elevar i byrjaropplæringa skal få høve til å vere munnleg aktive på sine premissar i høgtlesingshendingar. For å få ei rik leseoppleving, treng elevane å bruke ... -
«Et bilde sier mer enn tusen ord?» En visuell analyse av illustrasjoner av familier og kjærestepar i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker vi å belyse hvordan illustrasjoner i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet representerer mangfold når det kommer til familier og kjærestepar. Ungdom kommer fra forskjellige typer familier, og ... -
Lærerspesialistordningen i skjæringspunktet mellom behov for statlig styring og lokale initiativ
(Master thesis, 2021)I løpet av de siste tiårene har det vært stadig mer fokus på hvordan skolen kan øke elevers læringsutbytte (Nusche et al., 2011; Prøitz, 2015), og et tiltak som flere forskere peker på kan være med på å bidra til dette, ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
Nasjonale prøver i lesing – et nyttig verktøy, men nyttig til hva? En studie om ungdomsskolelæreres bruk av nasjonale prøver i undervisningsplanlegging og i undervisning
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien var å undersøke hvordan nasjonale prøver i lesing brukes av lærere som opplever prøvene som nyttige når de planlegger leseundervisning og hvordan de bruker resultatene og prøvene i undervisningen. ... -
Hva, hvordan, hvorfor? En studie av leselekser på 4. - 7. trinn.
(Master thesis, 2021)Norske lærere er ikke pålagt å gi elevene lekser/leselekser. I en tid med mye fokus på leksefrihet gjennom media ønsker jeg å finne ut hva slags leselekser elevene får, og hva som er gode leselekser. Er leseleksene vi gir ... -
Kritisk literacy på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av hvordan norsklærere beskriver sin kompetanse knyttet til kritisk literacy, og hvordan denne kompetansen kommer til uttrykk i deres skriveundervisning.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Elevene i dag deltar i et samfunn med mange ulike tekster og ytringer, og i skolens mandat ligger det en forventning om at elevene skal gjøres i stand til å lese og skrive på en reflektert måte. Kritisk literacy ... -
"Eg gledar meg sånn til denne dagen" - Ein kvalitativ studie om korleis leik kan engasjera elevane i 1. klasse til skriving.
(Master thesis, 2021)Samandrag Leik har ein eigenverdi for barn og den kan nyttast som metode i den systematiske opplæringa. Likevel viser det seg at den leikande læringa vert nytta lite for å gjera overgangen mellom barnehage og skule så ... -
Høytlesing på småskoletrinnet
(Master thesis, 2021)Målsetningen for denne masterstudien var å få innsikt i hvordan lærere på 1.-4. trinn samtaler om høytlesing og få et innsyn i hvordan de beskriver sin høytlesingspraksis. Studien har som mål å besvare problemstillingen: ...