Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2325-2344 av 3059
-
Reaktiv aggresjon og inkludering: En studie om hvordan pedagogen kan bruke inkludering som forebygging inn mot barn med reaktiv aggressiv atferd.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Både Berkowitz (1993) og Tremblay (2010) peker på at aggresjon er et av de største problemene i dagens samfunn. Reaktivt aggressive elever viser seg å være i stor risiko for å bli avvist av sine jevnaldrende, noe som gjør ... -
Reaktiv aggresjonsproblematikk i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan pedagoger i barnehagen håndterer barn som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Med tanke på at studien er rettet mot barnehagen vil også tidlig innsats være en viktig ... -
Real-life connections in Japan and the Netherlands : National teaching patterns and cultural beliefs
(Journal article; Peer reviewed, 2008)The TIMSS 1999 Video Study revealed that Japan had the lowest (of the seven participating countries) amount of real-life connections in the eight grade mathematics classrooms, whereas the Netherlands had the highest ... -
Realization of the mathematical signifier 25 × 12
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper identifies how a mathematical signifier “25 × 12” is realized through the practice of multiple solution strategies when teaching multiplication. This case study is conducted in a fifthgrade classroom where the ... -
Reflections on multicultural education: Teachers’ experiences of teaching multicultural classes
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)This thesis investigates teachers’ experiences of and attitudes towards multicultural education and its implementation in Norwegian schools. A further aspiration of this paper is to examine the extent to which teachers ... -
Refugees’ Self-Reliance and Livelihood Strategies: A Comparative Study of Uganda and Germany
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-30)While some migrate with choice, others are forced to leave. This master thesis deals with the situation of Eritreans, Ethiopians and Somalis who had to leave their country either because of war, political insecurity or ... -
Regaining autonomy, competence, and relatedness: Experiences from two Shared Reading groups for people diagnosed with cancer
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study explored 12 cancer patients’ experiences from participating in an online and on-site Shared Reading group for 16 weeks in Norway. Shared Reading is a practice in which prose and poetry are read aloud in small ... -
Regime Security in Chad. How the Western war on terror saved the chadian dictatorial regime.
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This article discusses how the western war on terror contributed to save the president Déby and his regime in Chad. After a brief look at central security issues in Chad around the 2008 coup d’Etat attempt, the article ... -
Regnbuefamilier i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Bacheloroppgave om hvordan ansatte forholder seg til barn og foreldre av regnbuefamilier -
Regular consumption of cod liver oil is associated with reduced basal and exercise-induced C-reactive protein levels; a prospective observational trial
(Peer reviewed; Journal article, 2021-06)Background Dietary supplement use among recreational athletes is common, with the intention of reducing inflammation and improving recovery. We aimed to describe the relationship between omega-3 fatty acid supplement use ... -
Rekruttering av menn til barnehagesektoren - En kvalitativ studie av erfaringer hos tidligere deltakere fra Lekeressurs-prosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Oppgaven tar for seg erfaringer fra Lekeressurs-prosjektet, som er et prosjekt hvor ungdomsskolegutter får muligheten til å arbeide totalt 16 timer i en bestemt barnehage. Hensikten med prosjektet har vært at en skal ... -
Relajonskompetanse og utgarende atferd. En kvalitativ studie om betydningen av pedagogers relasjonskompetanse i arbeidet med å forebygge utviklingen av utagerende atferd hos barn i to-tre årsalderen i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-05)Designet i masteroppgaven er en kvalitativ studie der hensikten er å belyse pedagogenes refleksjoner, erfaringer og opplevelser av sin egen relasjonskompetanse satt i sammenheng med å forebygge utviklingen av utagerende ... -
Relasjon mellom fysisk form og skoleprestasjon for elever i 8- 9 trinn. i Rogaland
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-05)Hensikt/ hypoteser: Denne masteroppgaven undersøker i hvilken grad fysisk form påvirker skoleprestasjonen til elever på 8- 9 trinn i Rogaland. Det ble forventet en positiv korrelasjon mellom fysisk form og skoleprestasjon ... -
Relasjonen mellom læreratferd og elevengasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Målet med denne studien var å undersøke relasjonen mellom læreratferd og elevers opplevde atferds- og emosjonelle engasjement. Læreratferd er forventet ut fra tidligere forskning å ha relasjon med elevengasjement. Data ble ... -
Relasjonen mellom lærernes arbeidssituasjon og deres klasseledelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom lærernes opplevelse av egen arbeidssituasjon og deres utførelse av klasseledelse. Problemstillingen var: Hvilken relasjon er det mellom ... -
Relasjonens betydning for de stille elevenes læring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-06)Sammendrag Denne studiens tema er relasjonens betydning for de stille elevenes læring i 1.klasse. Studiens mål er å undersøke opplevelser, refleksjoner og erfaringer til kontaktlærere i 1.klasse. Studien har et systemperspektiv ... -
Relasjoner i kroppsøving. En kvalitativ studie om relasjonskvalitet i lærer-elev-relasjoner på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede. For at dette skal være tilfellet, er det nødvendig at elevene trives og har motivasjon i faget. Lærer-elev-relasjoner har stor betydning for ... -
Relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2022) -
Relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering. Et av målene ved denne oppgaven er å danne en litterær oversikt over de siste ti års forskning og teorier omkring ... -
Relasjonsarbeid og arbeid med sosial kompetanse i et inkluderende fellesskap
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Det overordnede formålet med denne studien har vært å få en dypere forståelse for relasjonsarbeid og inkludering av elever som faller utenfor læringsfellesskapet. Fokuset har vært på elever som viser utfordrende atferd og ...