Browsing Student papers (HF-IKS) by Title
Now showing items 162-181 of 498
-
Fra blogg til bok: En sammenlignende analyse av bloggtekster og bøker skrevet av Sophie Elise Isachsen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)De siste årene har vi sett en tydelig utvikling hvor flere bloggere har fått publisert bøker. Bare i løpet av 2017 og 2018 gav åtte bloggere og ”influencere” ut bøker på norske forlag. Sophie Elise Isachsen, mest kjent for ... -
Fra Halsnøy og Sauda i Ryfylke til Martinsdale i Montana : en undersøkelse av migrasjonsnettverk og arbeidsmarkedet ved et flyttemål som årsaker til en migrasjonsstrøm
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Fra Torfæus til Krag : en analyse av norske historikeres syn på Harald Hårfagre og odelstilegnelsen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Frå landssvikar til folkehelt : omdømmet til Hanna Kvanmo (1926-2005)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)The paper is about the Norwegian politician Hanna Kvanmo who was a convicted traitor. During 16 years as a politician in Stortinget, she went from being a traitor to a public hero. -
Frederik II av Preussen og Joseph II av Østerrike, sett gjennom øynene til den dansk-norske offentlighet,1784-1790.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-18)Denne oppgaven gir ett innblikk i hvordan den dansk-norske offentligheten så på Joseph II av Østerrike, og Frederik II av Preussen. Her finner man en rekke temaer som ble tatt opp om dem, og som dermed vil hjelpe oss til ... -
From industry to conversation: Code-switching among native Norwegian oil industry workers
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-11-16)The following thesis displays research on code-switching within the oil- and gas industry based out of Rogaland county in Norway. The thesis’ objective was to discover (1) where code-switching occurred in the workplace, ... -
Fysisk aktiv læring i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-06-08)Bakgrunn: Hverdagens krav til fysisk aktivitet endrer seg og regjeringen har flere ganger kommet med anbefalinger om at det fysiske aktivitetsnivået i samfunnet må økes. Et tiltak er å innføre mer fysisk aktivitet i skolen. ... -
Gambling på Reservatene
(Bachelor thesis, 2021)oppgaven handler om hvordan indianerne som bor på reservatene har blitt sterker økonomisk som følge av inntektene fra gambling-operasjoner som kasinoer og lignende. vi ser på relevant historie om indianernes forflytting ... -
Gender Performativity and Identity in Virginia Woolf's Orlando
(Bachelor thesis, 2021)The novel, Orlando, brings forward important topics such as gender categorization, gender roles and identity issues. The main protagonist goes through a transformation in where she goes from male to female. Therefore, ... -
Genre, text type and the nature of formulaicness in Late Medieval and Early Modern English abjuration texts
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-11)Abstract The thesis identifies the core genre and text type characteristics present in a corpus of 30 late fifteenth- and early sixteenth-century heresy abjuration texts related to the Lollard movement in England, relying ... -
George Orwell’s Nineteen Eighty-Four: Indoctrination through sexual deprivation
(Bachelor thesis, 2021) -
Gerhardsen og grunnforteljinga: Ein analyse av historiske forteljingar
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgåva tar utgangspunkt i historiske forteljingar og at historiske forteljingar ikkje kan lesast som nøytrale observasjonar av fortida. Det er historikarens jobb å setja ei rekkje hendingar inn i oversiktlege ... -
Going back with a future? The case of rejected asylum seekers returning from Norway to Russia
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-06-29)The current thesis seeks to analyse if rejected asylum seekers, who return from Norway to Russia, do have possibilities for successful reintegration in their home region and if their return is sustainable. Research also ... -
Google Translate: A helpful aide? A mixed method sequential explanatory study on the usage and effects of Google Translate in three Norwegian EFL classes
(Master thesis, 2021)This thesis investigates how learners in Norway use Google Translate to aid them in EFL writing as well as how the usage of Google Translate affects the quality of the texts they write. A mixed method study was used in ... -
Grubleprosjektet – et forsøk på å få elever på yrkesfag til å snakke om tekster
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan man kan engasjere tilsynelatende tause elever i gruppesamtaler om sangtekster. Gjennom diskursanalyse søkes det svar på om et spesifikt undervisningsdesign engasjerer elevene i ... -
Guttestemmer i litterære gruppesamtaler
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2018-05-16)Denne masteroppgaven i Lesevitenskap søker kunnskap om gutter i litterære gruppesamtaler på første trinn på videregående skole der samtalene er strukturert rundt den vanskelige teksten som faglig problemløsning. Denne ... -
Harry Baggins and the claim of Edward James: A comparative analysis of The Lord of the Rings by J.R.R. Tolkien and The Harry Potter Series by J.K. Rowling
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)Over the last few decades fantasy have become a very prominent part of both academia and popular culture. It is generally agreed upon that The Lord of the Rings trilogy by J.R.R. Tolkien played a massive part in this ... -
Harry Potter and Rubeus Hagrid: A Comparative Study of Linguistic Variables
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven tar for seg analysen av to utvalgte karakterer i den første Harry Potter boken, Harry Potter og De Vises Stein, skrevet av J.K. Rowling; nemlig karakterene Harry Potter og Rubeus Hagrid, og disse ... -
Hedging in Year Nine Girls’ and Boys' Written English in Norwegian Schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This aim of this thesis is to investigate the use of hedging devices in the English writing of year nine girls and boys in two Norwegian lower secondary schools. Hyland (2005: 52) defines hedges as devices that “indicate ... -
Hellas og Romerriket i norske lærebøker. Analyse av norske lærebøker på 1800-tallets framstilling av gresk-romersk historie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)English: This master thesis is an attempt to carry out an analysis of a selection of Norwegian textbooks published between 1814 and 1905. The main goal is to examine the textbooks' portrayal of ancient Greece and Rome, ...