Now showing items 21-40 of 457

    • Hvordn mener barnehagelærer at de kan skape gode overganger fra frilek til andre aktiviteter? 

      Lidiane Pinto Stokka (Bachelor thesis, 2024)
      Bacheloroppgaven min baserer seg på overganger innad i barnehagen. Jeg har tatt på meg kvalitativt intervju metode for å høre om erfaringer og tanker barnehagelærer har rundt overganger. Ved hjelp av intervju har jeg samlet ...
    • Digital teknologi i barnehagens lekemiljø 

      Frydenberg, Ada-Benedicte Thorbjørnsen (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan kan ansatte i en barnehage legge til rette for bruk av digital teknologi i barnehagens lekemiljø? Jeg har gjennom tre kvalitative forskningsintervju sett på hva ...
    • Barnas lekeland: urforsking av selvregulering 

      Brekne, Kristiane Abrahamsen; Larsen, Erik Bjørklund (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvilken rolle spiller leken for barns utvikling av selvregulering? Vi har valgt å benytte oss av en teoretisk drøfting for å se på tidligere forskning samt koble ulike ...
    • Et inkluderende språkmiljø for flerspråklig barn i barnehagen 

      Hove, Inger Marie Lende; Nygård, Isabella Nikolaeva (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven vår, har vi undersøkt hvordan barnehagelærere tilrettelegger for et inkluderende språkmiljø, med fokus på flerspråklige barn. Vi har undersøkt ulike metoder og tilnærminger barnehagelærer tar i ...
    • Utfordringer med profesjonell omsorg i barnehagen 

      Moth Eiesland, Line-Katarina; Mathiesen Kopperud, Bettina (Bachelor thesis, 2024)
      Målet med denne bacheloroppgaven var å besvare følgende problemstilling; “Hvilke utfordringer med profesjonell omsorg opplever barnehagelærere?” med følgende forskningsspørsmål: “Hvordan kan utfordringene påvirke omsorgen?” ...
    • Inkludering i et lekefelleskap 

      Ege, Ingeborg; Hall, Iben Benjamin; Haukalid, Vilde (Bachelor thesis, 2024)
      Bacheloroppgavens problemstilling er: Hvordan tilrettelegger barnehagelærer for å fremme et inkluderende lekefellskap, i den eldste barnegruppen? Vi har brukt kvalitativ intervju som forskningsmetode, da vi ønsket å få ...
    • Inkludering av et barn med multippel spesielle behov i barnehagen. Et foreldre og pedagogisk leder perspektiv. 

      Sørbø,Madeleine (Bachelor thesis, 2024)
      Sammendrag: I samfunnet finner vi barn som har behov for spesiell hjelp. Dette for å kunne tilegne seg ferdigheter, kunnskap og for å på best mulig måtte kunne utvikle personligheten sin. (Sjøvik. 2014). «Barn med nedsatt ...
    • Musikkens innflytelse på språket 

      Bjørheim, Ellinor (Bachelor thesis, 2024)
      I forskingsprosjektet eg har eg tatt føre meg problemstillinga: «Korleis kan bruk av musikk påverka språk/språkutviklinga til barna i barnehagen» Det og sjå på korleis andre barnehagar jobbar og tenkar om musikk som eit ...
    • Barnehageansatte, små barn og musikken i mellom 

      Storstein, Oda Marie; Stavenes Lund, Wigdis Karina (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bachelor oppgaven har vi forsøkt å svare på problemstillingen: Hvordan kommer den ansattes musikalitet til uttrykk i samspillet med de yngste barna i barnehagen? Innledningen forklarer inspirasjon til oppgaven, ...
    • Å gi de stille barna en stemme 

      Norgren, Signe; Rebnord, Ida Aksnes (Bachelor thesis, 2024)
      I bacheloroppgaven vår har vi valgt å skrive rundt problemstillingen "Hvordan inkluderer barnehagepersonalet de stille barna til å medvirke i barnehagehverdagen?”. Vi har gjennom denne oppgaven undersøkt hva som blant annet ...
    • Barnehagelæreres tilrettelegging av gode bevegelsesmiljø inne på småbarnsavdelingen 

      Løvås, Therese (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg arbeidet utifra følgende problemstilling: “Hvordan kan barnehagelærere skape gode bevegelsesmiljø for de minste barna inne på småbarnsavdelingen?” Forskningsspørsmål: -Hvordan sørge ...
    • Barnehagelærerens tilrettelegging for barns gode kroppslige opplevelser med naturen. 

      Brekne, Henriette Iren; Bjelland Steen, Monica (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg den fysiske kroppens væren i verden som hovedinnhold. Problemstillingen for oppgaven lyder: Hvordan tilrettelegger barnehagelæreren for barna skal få gode kroppslige opplevelser med ...
    • Inkludering av barn med et annet morsmål enn norsk i barnegruppen 

      Larssen, Benedicte (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven handler om hvordan pedagogiske ledere arbeider med å inkludere barn som har et annet morsmål enn norsk i barnegruppen. Jeg har anvendt kvalitativt forskningsintervju som metode for å svare på ...
    • Alle skal med! Hvordan kan barnehagelæreren fremme engasjement, trivsel og deltakelse gjennom musikk i en mangfoldig barnehage? 

      Skogen, Mats (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan pedagogiske ledere jobber med musikk i barnehagen. Problemstillingen jeg har valgt er: «Alle skal med! Hvordan kan barnehagelæreren fremme engasjement, trivsel og deltakelse gjennom ...
    • Omsorgsfulle relasjoner mellom barn 

      Figved, Siren Lunde; Molund, Lena (Bachelor thesis, 2024)
      Målet med denne bacheloroppgaven har vært å besvare problemstillingen: “Hvordan legger barnehagelærere til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn?”. Vi har brukt kvalitativt intervju som metode og intervjuet seks ...
    • Hvordan legger personalet til rette for barns medvirkning under samlingsstund med barn mellom 3-5 år? 

      Palmer, Jane Alegro; Berge, Karoline; Hauksdottir, Thelma Rut (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: “Hvordan legger personalet til rette for barns medvirkning under samlingsstund med barn mellom 3-5 år?”. Vi har brukt kvalitativ metode i form av feltsamtaler for å ...
    • Hvordan legger pedagoger på småbarnsavdeling til rette for et godt språkmiljø, under måltidsituasjonen? 

      Jasmin Köhler (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan legger pedagoger på småbarnsavdeling til rette for et godt språkmiljø, under måltidsituasjonen? Jeg har benyttet meg av kvalitativt intervju for å samle inn data. ...
    • Å være sammen om det som oppstår i øyeblikket. Om estetiske opplevelser i barnehagen. 

      Ravndal, Sørseth, Borghild Marita; Hølland, Camilla (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi sett nærmere på estetiske opplevelser for de minste barna i barnehagen. Gjennom kvalitativ forskning har vi observert tre forskjellige formingsaktiviteter i en barnehage. Vi har forsket på denne ...
    • Pedagogiske lederes arbeid med artskunnskap knyttet opp mot bærekraftig utvikling i barnhagen. 

      Kristine ekeberg (Bachelor thesis, 2023)
      Sammendrag: Denne bacheloroppgaven retter et blikk mot pedagogiske lederes arbeider med artskunnskap i barnehagen. Problemstillingen jeg har valgt for oppgaven er: Hvordan arbeider pedagogiske ledere med artskunnskap i ...
    • Omsorg for ettåringer med senere barnehageoppstart 

      Erga, Ane Maren Gjerdrum; Blaasvær, Maja (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever barnehagelærere at de kan ivareta ettåringens behov for omsorg, når de har tilvenning etter hovedoppstarten i august? I oppgaven benyttes ...