Blar i Studentoppgaver (HF-IBU) på tittel
Viser treff 181-200 av 363
-
Hvordan skape en trygg og god tilvenning for de yngste barna?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan støtter barnehagelærer barns utvikling av en begynnende forståelse av bærekraft i en case-barnehage? Hvordan kan dette arbeidet videreutvikles?
(Bachelor thesis, 2024)1.januar 2016 trådde i kraft 17 bærekraftsmål som FN utarbeidet for å bekjempe ulikheter, klimaendringer og fattigdom innen 2030. i 2017 fikk vi en revidert Rammeplan for barnehager, der tema Bærekraft ble en del av ... -
Hvordan synliggjør pedagogisk leder viktigheten av barns lek til foresatte?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan tilrettelegger pedagogen for tilpassede kravsituasjoner for barn som viser reaktiv aggresjon i barnehagen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2018-06)Tema for denne masteroppgaven er reaktiv aggresjon i barnehagen. Formålet med min studie har vært å undersøke hvordan ulike pedagoger tilrettelegger for barn som viser reaktiv aggresjon, med fokus på kravsituasjoner. ... -
«Hvordan tilrettelegger pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i rollelek?»
(Bachelor thesis, 2022)I min bacheloroppgave har jeg belyst følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i rollelek?» Til å besvare problemstillingen har jeg brukt metoden kvalitativt ... -
Hvordn mener barnehagelærer at de kan skape gode overganger fra frilek til andre aktiviteter?
(Bachelor thesis, 2024)Bacheloroppgaven min baserer seg på overganger innad i barnehagen. Jeg har tatt på meg kvalitativt intervju metode for å høre om erfaringer og tanker barnehagelærer har rundt overganger. Ved hjelp av intervju har jeg samlet ... -
Hvorfor musikk? - musikkens viktige rolle i barnehagehverdagen
(Bachelor thesis, 2023)Denne besvarelsen setter lys på problemstillingen: “Hvorfor er musikk viktig i barnehagen og hvordan kan vi implementere musikk i barnehagehverdagen”. Selv om musikkens viktighet og hvordan det brukes i barnehagen inngår ... -
HYSJ! Vi prater ikke under måltidet
(Bachelor thesis, 2023)Gjennom kvalitative intervjuer og observasjoner av barnehageansatte har det i denne bacheloroppgaven blitt forsket på følgende problemstilling; «Hvordan møter ansatte barns brudd på normer i barnehagen, og i hvilken grad ... -
«I år har vi ikke gått på skolen, vi har jobba!» Når klasserommet flyttes ut i praksis - en studie av elevers erfaringer fra barnehagepraksis i videregående opplæring
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Master thesis, 2020-08-28)Sammendrag Temaet for denne studien er å undersøke hvordan elever erfarer læring når er deltagende i et praksisprosjekt sammen med lærer og medelever. Skolen jeg har valgt å forske på, har flyttet undervisningen ut i ... -
Implementering av rammeplanens fagområder
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven viser til hvordan styrer kan påvirke implementeringsprosessen av rammeplanens fagområder til den enkelte barnehagen plandokumenter. Vi tar for oss fire ulike barnehager, der vi ønsker å se på likheter ... -
Inkludere barna i et felleskap gjennom dramafaglig arbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Tidligere forskning viser at dramafaget bidrar til barns utvikling av lekekompetanse. Det gir rikelige muligheter til gode samspill og møter med egne og andres følelser, samt utvikle de verktøyene de trenger for å fungere ... -
Inkluderende barnehagemiljø
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkluderende språkmiljø for flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering av barn med et annet morsmål enn norsk i barnegruppen
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven handler om hvordan pedagogiske ledere arbeider med å inkludere barn som har et annet morsmål enn norsk i barnegruppen. Jeg har anvendt kvalitativt forskningsintervju som metode for å svare på ... -
Inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i kroppslig leik
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering av et barn med multippel spesielle behov i barnehagen. Et foreldre og pedagogisk leder perspektiv.
(Bachelor thesis, 2024)Sammendrag: I samfunnet finner vi barn som har behov for spesiell hjelp. Dette for å kunne tilegne seg ferdigheter, kunnskap og for å på best mulig måtte kunne utvikle personligheten sin. (Sjøvik. 2014). «Barn med nedsatt ... -
Inkludering av flerkulturelle barn i samlingsstund
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven fokuserer på temaet mangfold og inkludering, med problemstillingen: «Hva beskriver pedagogisk ledere som sentralt for å inkludere flerkulturelle i samlingen». Vi har benyttet oss av empirisk kvalitativt ... -
Inkludering av flerspråklige barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven retter et blikk mot hvordan pedagogiske ledere arbeider med kommende flerspråklige barn i aldersgruppen 3-6år. For å svare på min problemstilling anvendte jeg kvalitativt forskningsintervju som metode. ...