• Barns eksistensielle undring 

      ; Ask-Kringen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ...
    • Barns inkludering i lek 

      Bagheri Rezazadeh, Amalya; Palmer, Cristina Bravo (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstillingen: Hvordan ansatte legger til rette for inkludering i leksituasjoner, mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av feltarbeid som metode i form av ...
    • Barns kompetanser i problemløsning! «Hvilke matematiske kompetanser trenger barna i sin problemløsning med kodeleken Kubo?» 

      Doreen Korup; Mona Iren Wathne; Ingeborg Øverland (Bachelor thesis, 2023)
      Vi vil i denne oppgaven se på hvilke matematiske kompetanser barn tyr til under problemløsning. Bruk av Matematikk og digitale verktøy er noe man kan tenke seg vil variere i barnehager med ulike satsningsområder. Om ...
    • Barns kreativitet og fantasi 

      López T., Maura Lorena.; Utvik, Karoline.; Martinsen, Irene. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven tar vi for oss problemstillingen: “Hvordan kan barnehagebarns kreative prosesser bli stimulert i lys av Malcolm Ross´ modell i formingsaktiviteten maling?” Kreativitet er et fenomen som blir nevnt ...
    • Barns Lek i skolen 

      Thuesen, Elisabeth Lunde (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns lekekompetanse i barnehagen 

      Nordahl, Victoria Nesheim (Bachelor thesis, 2023)
      Oppgaven omhandler lekekompetanse og er skrevet basert på problemstillingen: «Hvordan beskriver barnehagelærere sin medvirkning i barns utvikling av lekekompetanse?». For å belyse denne problemstillingen har jeg valgt ...
    • Barns sosiale kompetanse i rollelek og regellek 

      Helm, Veronica Aarnes; Bakken, Amalie Gysland (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns språk i frileken 

      Mørk, Lise Katrine (Bachelor thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet skal jeg ta for meg problemstillingen: «På hvilke måter kan barn lære språk gjennom frileken og hvordan kan voksne tilrettelegge en god språkutvikling på stor avdeling?». Språk og lek er noe ...
    • Barns språklige læring gjennom rollelek 

      Kaja Pernille Samuelsen (Bachelor thesis, 2023)
      Barns språklige læring i rollelek Sammendrag Gjennom denne bacheloroppgaven skal jeg ta for meg temaene språklig læring og lek, der jeg skal trekke hovedfokuset mot rollelek. For å belyse viktigheten rundt min problemstilling ...
    • «Begynn i det små!» «Hvordan bruker barnehagelærere musikk for å skape tilknytning?» 

      Larsson, Hanne; Samuelsen, Cecilie, N. (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag Gjennom barnehagelærer studiet har vi undret oss over hvordan musikk blir tatt i bruk for å skape tilknytning. Ut ifra teori og empiri vil vi belyse problemstillingen: Hvordan bruker barnehagelærere musikk for ...
    • Betydning av ens holdninger til barn 

      Raadlund, Malin Jæger (Bachelor thesis, 2022)
    • Betydningen av fenomenet kreativitet for pedagoger i barnehagen 

      Haaland, Kristin. (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstillingen er hvordan forstår barnehagepedagoger begrepet kreativitet? I teoridelen er det brukt relevant litteratur for å forsøke å definere det komplekse fenomenet kreativitet. Deretter metodene for å komme frem ...
    • Bruk av engelsk språk i barnehagekvardagen 

      Korsvik, Elin (Bachelor thesis, 2023)
      Det engelske språket har ei særeigen rolle i dagens moderne verd, der ein dagleg får engelske innflytelsar frå forskjellige plan, anten det er frå songar på radioen, seriar på nettbrettet eller spel på datamaskinen. Med ...
    • Bruke av musikk til å utvikle språkferdigheter blant barn i norske barnehager - En litteraturstudie 

      Lai, Ngoc Quynh (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven gjennomgår aktuell forskning om bruk av musikk som et verktøy for å utvikle språkferdigheter blant små barn i barnehager i Norge. Litteraturen som inngår i denne gjennomgangen, er levert av biblioteket ...
    • Bruken av digitale verktøy i språk- og tekstarbeidet i barnehagen. 

      Hanne Jåtun Vigane (Bachelor thesis, 2022)
      Til min bacheloroppgave har jeg forsket på hvordan digitale verktøy kan bli brukt i arbeidet med språk og tekstforståelse i barnehagen. Jeg har også undersøkt hvilket syn og kunnskap personalet i barnehagen har. Medietilsynet ...
    • Bruken av overgangsobjekt blant de yngste barna i barnehagen. 

      Ariel Tengs; Elin Orre (Bachelor thesis, 2022)
    • Bærekraft aktiviteter og kjønnsforskjeller 

      Schramm, Nicole (Bachelor thesis, 2024)
      Målet med denne studien er å utforske barnehagepersonalets rolle i å fremme barns forståelse av bærekraftig utvikling, samtidig som det også blir undersøkt hvordan både personalets og barns kjønn påvirker denne prosessen. ...
    • Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen. 

      Sjursen, Karina Fagerland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber ...
    • Bærekraftig utvikling i møte med barn i naturen 

      Miriam Skovdal, Marte Risnes Hansen, Ebba Lovisa Fogelström Stafberger (Bachelor thesis, 2024)
      I vår bacheloroppgave har vi problemstillingen: Hvordan kan vi tilrettelegge for kroppslig lek i naturen på en måte som kan bidra til at barna bygger en relasjon til naturen og gir mulighet for en begynnende forståelse for ...
    • Bærekraftig utvikling på barnehagelærerstudiet 

      Svendsen, Brit (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag Bærekraftig utvikling er et aktuelt tema i samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Dette gjenspeiles i rammeplanen, nærmere bestemt som del av barnehagens verdigrunnlag. Som barnehagelærer skal man gjennom ...