Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 687-706 av 1272
-
Kroppsøvingsfaget som et læringsfag: En kvalitativ studie av skoleledere og lærere sin legitimering og tilrettelegging av kroppsøvingsfaget som et læringsfag i barneskolen
(Master thesis, 2022)Hensikt og problemstilling: Hensikten til studiet er å belyse og få en økt forståelse og kunnskap knyttet til hvordan skoleledere og kroppsøvingslærere legitimerer og tilrettelegger for kroppsøvingsfaget som et læringsfag ... -
Kroppsøvingslærerens utdanning og praksis - en kvalitativ studie av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelse av utdanningen, og erfaringer og opplevelser i møtet med praksisfeltet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12-12)Bakgrunn Det finnes få studier som sier noe om hvor meningsfylt innholdet i utdanningen oppleves av nyutdannede kroppsøvingslærere i møtet med praksisfeltet. Samtidig er påvirkningen fra skolekulturen, det faglige miljøet ... -
Kroppsøvingsundervisning – erfaringer og opplevelser fra elever med fysisk funksjonsnedsettelse
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Bakgrunnen for studien er en oppfattelse om at barn med fysiske funksjonsnedsettelser lett ekskluderes fra undervisningen fordi det blir for utfordrende å tilpasse undervisningen slik at denne elevgruppen kan ... -
Kroppsøvingsundervisningens påvirkning til bevegelsesglede og fysisk aktivitet på fritiden
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, masterfag kroppsøving, ved Universitetet i Stavanger (UIS). Hensikten med denne studien er å skape en diskusjon ... -
Krysskulturelle elevers fortellinger om å trives og å tilhøre på en norsk ungdomsskole.
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er krysskulturell oppvekst med søkelys på krysskulturelle ungdommers opplevelser av trivsel og tilhørighet i en norsk ungdomsskolekontekst. Ungdom med innvandrerbakgrunn har vist seg å være ... -
«Kultur er alt» Engelsk som fremmedspråk-elevers forståelse av kulturbegrepet før og etter et kritisk literacy prosjekt.
(Master thesis, 2023)Abstract The current study centres around the topics culture and critical literacy. The aim of the thesis was to investigate the understanding of the concept of culture among year 5 EFL pupils and determine whether and ... -
Kulturmøter i litteraturen og i litteraturundervisning: Elevperspektiv på bildeboka Skylappjenta
(Master thesis, 2021)Norske skoler har et mangfold av elever med ulike språk, kulturer og verdier som skal bli ivaretatt. Mangfoldet er bakgrunnen for valget av tema til denne masteroppgaven; flerkulturell litteratur, og kulturmøtet i bildeboka ... -
Kunnskap om elevfeil i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved ... -
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2008-06)Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ... -
Kunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring
(Master thesis, 2022)Læreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om ... -
En kvantitativ analyse av ungdomsskole elevers bevissthet og erkjennelse av det å mobbe andre : Effekten av filmen ”Luddes” påvirkning på elevenes egenoppfatning av å være en mobber
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Utgangspunkt og tema for denne oppgaven har vært å se på elevers bevissthet eller erkjennelse rundt det å mobbe andre. Det finnes mye forskning på mobbing når det gjelder kjønnsforskjeller, omfang og konsekvenser. Denne ... -
Kvinners synspunkter om samfunnets tiltak og tilbud i forebygging av stillesitting.
(Master thesis, 2022)Samfunnet utvikler seg i en retning med økt grad av stillesittende atferd. Dette har ført til hyppig forekomst av livsstilsykdommer. Masteroppgavens formål er å belyse kvinners synspunkter rundt samfunnets bidrag i redusering ... -
Labour migrants' decision making in the process of adapting to the Norwegian society
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)The principal aim of this thesis is to uncover what factors contribute to labour migrants’ decisions of settling, or not settling, in their new country, and reveal what factors influence positively or negatively to the ... -
Lavtpresterende elevers motivasjon i et tenkende klasserom: Fra frustrasjon til motivasjon.
(Master thesis, 2023)Flere rapporter viser at en stor andel av norske elever presterer lavt i matematikk. Årsakene er ulike, men en mulig faktor kan være lav motivasjon. Med bakgrunn i dette kan en som lærer stille seg spørsmålet om det er ... -
The learning environment in upper secondary school physical education: The student perspective
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-06)The overreaching aim of this thesis was to gain a better understanding of the students’ perceptions of the learning environment in upper secondary school physical education, with special focus on marginalized subgroups. ... -
Learning leadership in outdoor education: Effects of feedback
(Peer reviewed; Journal article, 2022)There is paucity of knowledge regarding learning outcomes from outdoor leadership training courses. The aim of this pilot study was to examine progress in perceived leadership skills after a six-month outdoor education ... -
Learning mathematics teaching when rehearsing instruction
(Chapter, 2021)This study explores rehearsals. Norwegian elementary in-service teachers participated in a practicebased approach to professional development. They collaborated in learning cycles of enactment and investigation, aiming at ... -
Learning professional noticing by co-planning mathematics instruction
(Chapter, 2021)At the core of ambitious mathematics teaching involves using knowledge of students’ mathematical thinking when facilitating and leading mathematical discussions. A teacher’s ability to productively use this knowledge depends ... -
Learning To Become An English Language Teacher: Navigating The Self Through Peer Practicum
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Pre-service English language teachers' school practicum is key to their learning to become a teacher. However, a number of challenges are observed in its implementation. This paper addresses this issue by investigating how ...