Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 1019-1038 av 1272
-
Sammenhengen mellom 2 år og 9 måneder gamle barns språkforståelse og deres mestring av geometri
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-12-17)Oppgaven beskriver 2 år og 9 måneder gamle barn med svak, gjennomsnittlig og sterk språkforståelse sin mestring av geometri. -
Sammenhengen mellom læreplaner og lærebøker i norskfaget
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien var å se på sammenhengen mellom læreplaner og lærebøker i norskfaget. Problemstillingen som ble laget var: ble to lærebøker, en fra Kunnskapsløftet 06 og en revidert til Kunnskapsløftet 20, realisert ... -
Sammenhenger mellom elevenes opplevelse av læringsmiljøet og deres egen motivasjon for skolearbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Temaet for denne oppgaven er hvordan ulike elementer ved elevenes opplevelse av læringsmiljøet ved en videregående skole er relatert til motivasjon for skolearbeidet. Studien legger opp til en forståelse av hvordan ulike ... -
Samspillet mellom regnestrategier, representasjoner og regneferdigheter : en kvalitativ studie av tre elever med regnevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan noen sentrale emner innen forskning rundt matematikkvansker kommer til uttrykk hos elver med vansker i faget. Representasjoner relatert til tall og regning, regnestrategier ... -
Samtaletrekk i matematikkundervisningen. Finnes det et mønster i lærerens dialog med elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne oppgaven ble valgt ut ifra egne erfaringer fra grunnskoletiden som ble opplevd som utfordrende for mange. Slik jeg opplevde det var det ikke rom for gode klasseromsamtaler. Elevsvar fikk lite oppmerksomhet ... -
«Så det går liksom hånd i hånd det der faglige og sosiale»: En kvalitativ masteroppgave om læreres arbeid for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien var å besvare problemstillingen «Hvordan kan lærere tilrettelegge for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet?». For å få et helhetlig bilde av dette ... -
«Så det ville jo ikkje ha skada bokmålet om ein hadde meir nynorsk» - ein kvalitativ studie kring nynorsk i lærarutdanningane for studentar med norsk i fagkrinsen
(Master thesis, 2023)Denne studien gir oppdatert innsikt i korleis universitet og høgskular som tilbyr grunnskulelærarutdanning 5-10, har lagt opp til betring av studentane sin nynorskkompetanse, for dei studentane som har norsk i fagkrinsen. ... -
Scandinavian Experiments in Democratic Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is the first of four articles exploring democratic schools co-founded by teenage students in Norway and Sweden. Our larger project explores the relationship between democracy in education and educational ... -
School in Motion - Hvilken innvirkning har økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving i skolehverdagen på ungdomsskoleelevers selvrapporterte helserelaterte livskvalitet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikt: Hensikten med denne kvantitative studien er å undersøke hvilken effekt en skolebasert intervensjon med økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving innenfor skolens rammer har for elevenes selvrapporterte helserelaterte ... -
School-based intervention programs for symptoms of traumatic stress
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)This thesis attempts to provide an up-to-date overview of school-based intervention programs for symptoms of traumatic stress. The objectives were: 1) to identify school-based intervention programs for preventing or reducing ... -
School-based interventions modestly increase physical activity and cardiorespiratory fitness but are least effective for youth who need them most: an individual participant pooled analysis of 20 controlled trials
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Objectives To determine if subpopulations of students benefit equally from school-based physical activity interventions in terms of cardiorespiratory fitness and physical activity. To examine if physical activity intensity ... -
School-based physical activity in relation to active travel – a cluster randomized controlled trial among adolescents enrolled in the school in motion study in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background Active travel and school settings are considered ideal for promoting physical activity. However, previous research suggests limited effect of school-based interventions on overall physical activity levels among ... -
School-based physical activity interventions, physical fitness and mental health among adolescents: Effects, associations and lessons learned from the School in Motion study
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-11)This thesis is part of the School in Motion study. School in Motion was initiated by the Norwegian government because of the political demand for more knowledge regarding possible approaches to increase adolescent physical ... -
Scientific concepts as meaning-making resources for young EFL learners in the learning of pragmatics
(Peer reviewed; Journal article, 2021-08)This article reports on a study investigating the role of scientific concepts in the metapragmatic awareness of Norwegian primary EFL learners’ following a four-week instructional intervention on requesting informed by ... -
"Se meg - forstå meg- hjelp meg". En kvalitativ studie av barnehagelæreres forståelser og erfaringer omkring utagerende atferd i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Denne masteroppgaven søker innsikt i hvilke forståelser og erfaringer barnehagelærere har om utagerende atferd. Det blir benyttet fire forskningsspørsmål som tar for seg: 1) forståelser av begrepet utagerende atferd, 2) ... -
Second graders’ reflections about the number 24
(Chapter, 2018)Students’ written responses to an open task were examined to identify potential indications of emerging number sense. Content analysis indicates that the number of responses given by students varied, with addition tasks ... -
Securing Norwegianness: Imagining threats to a cultural community
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)This Master's thesis is born out of a growing unease with the general discourse on immigration and immigration policy in Norway. What at times appears as an ongoing discussion concerning the amount, and potential negative ... -
Seks barnehagelærarar sine opplevingar av, og refleksjonar kring, samspel med 5-åringar i samband med gjennomføring av eit strukturert, leikbasert førskuleopplegg
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-08)Temaet for denne masteroppgåva er relasjonar og samspel mellom barnehagelærarar og barn. Masteroppgåva er ein understudie i Agderprosjektet. Agderprosjektet er eit forskings- og utviklingsprosjekt som har som mål å utvikle ... -
Self-regulated Learning in Physical Education: An Analysis of Perceived Teacher Learning Support and Perceived Motivational Climate as Context Dependent Predictors in Upper Secondary School
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The aim of this cross-sectional study was to investigate the relationship between teacher learning support, motivational climate and self-regulated learning in upper-secondary school physical education. A sample consisting ... -
Self-reported playing time and justice as predictors of coach satisfaction: An analysis of elite ice-hockey and handball players
(Peer reviewed; Journal article, 2020-12)Intrateam competition for specific roles and playing time is a continuous imperative process in elite sport teams. The assessment of this competition is done by the coach and the outcome of this process has a significant ...