Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 1083-1102 av 1272
-
Små barn og samlivsbrudd : en kvalitativ studie av familieterapeuters erfaringer når det gjelder symptomer og tiltak
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Hensikten med denne masterstudien var å vinne kunnskap om familieterapeuters erfaringer med symptomer og tiltak blant små barn som opplever samlivsbrudd. Tanken med dette var at denne kunnskapen kan ha overføringsverdi til ... -
Sorg i skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne studien belyser læreres kompetanse i forhold til arbeid med elever i sorg som følge av å ha mistet en av sine nære, og tilrettelegging for disse elevene i den Norske barneskole. Det er benyttet et kvalitativt, ... -
Sosial kompetanse i rammeplanen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan personalet i en barnehage anvender Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (heretter Rammeplanen) som ble innført av Kunnskapsdepartementer i 2006, og hvordan de ... -
Sosial kompetanse på timeplanen? Sett fra et elevperspektiv: Hvordan og i hvilken grad blir sosial kompetanse "innlemmet" i skolehverdagen? Hvorfor er sosial kompetanse viktig og hvordan kan skolen tilrettelegge for arbeidet med elevenes sosiale utvikling?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-14)I denne studien har elevperspektivet vært sentralt. Formålet var å få kunnskap om elevenes erfaringer med i hvor stor grad, og på hvilken måte sosial kompetanse blir «innlemmet» i skolehverdagen. Videre ønsket jeg å få ... -
Sosiale og emosjonelle vansker blant evnerike barn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien var å finne frem til relevant forskning om sosiale og emosjonelle vansker hos evnerike barn. Hensikten var å kritisk analysere aktuell og kvalitetssikret forskning knyttet til evnerike barn og ... -
Sosiallærerens betydning for elevenes psykiske helse i skolen - Tilrettelegging som skaper muligheter for utvikling av en god psykisk helse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Masteroppgavens tema er sosiallærers rolle i skolen, og dens betydning for elevenes psykiske helse. Studiens hensikt har vært å fremheve sosiallærer som en ressurs i det forebyggende psykiske helsearbeidet, hvor målet har ... -
Sosiallæreres arbeid med psykisk helse på ungdomsskole.
(Master thesis, 2022)I denne studien har formålet vært å svare på problemstillingen: På hvilken måte arbeider sosiallærere med å fremme god psykisk helse blant elever på ungdomsskolen? Forskningsspørsmålene i oppgaven var: 1.Hvilke psykiske ... -
Sosialt og emosjonelt sårbare barns overgang fra barnehage til skolefritidsordning: Skoleledelsens innvirkning på overgangsprosessen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne kvalitative intervjuundersøkelsen var å belyse skolefritidsordningen som sosial læringsarena, og å peke på hvilken betydning skolefritidsordningen har i sosialt og emosjonelt sårbare barns ... -
Sosialt tilbaketrukne elever i skolen. En kvalitativ undersøkelse av læreres kompetanse om sosialt tilbaketrukne elever og hvordan de mener læringsmiljøet best kan tilpasses dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Begrepet sosial tilbaketrekking har blitt brukt i mange ulike situasjoner og for å beskrive mange ulike atferder. Jeg ser på noen ulike beskrivelser av sosialt tilbaketrukne elever, mulige årsaker og konsekvenser av sosial ... -
Spesialundervisning i videregående opplæring - hva skjer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med studien er å undersøke hvordan spesialundervisning i videregående opplæring praktiseres, samt hvordan bruk av spesialundervisning kan knyttes til kvalifisering til arbeid og videre utdanning. Studien har en ... -
Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)”Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag” er en kvalitativ analyse av begrunnelser for tilrådning om spesialundervisning. Det empiriske erfaringsmaterialet består av tolv søknadsdokumenter med tilhørende ... -
Spillerrekrutteringens påvirkning på gruppedynamikken
(Bachelor thesis, 2022)Nærbø Herrer Elite har en unik filosofi knyttet til bruken av lokale spillere. Store deler av laget har spilt sammen siden de som barn begynte med håndball, og sammen har Nærbø oppnådd flere meget gode prestasjoner. Det ... -
Spillersamtaler i et fotballakademi: En kvalitativ studie av samtalens innhold i lys av selvregulering og trener-utøver-relasjonen
(Master thesis, 2021)Hensikt: Spillersamtaler gjennomføres jevnlig i fotballakademier rundt om i landet, og følges tidvis av bestemte planer. Til tross for en stor mengde forskning innenfor spillerutvikling i fotball er det likevel gjort svært ... -
Spiseforstyrrelser og påvirkning på utøvere i forskjellige dansestilarter
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven skal sammenhengen mellom spiseforstyrrelser og idretten dans belyses. Seks ulike artikler ble analysert for å undersøke hva forskningslitteraturen forteller om dans og spiseforstyrrelser, og eventuelt om ... -
Språk og åtferd : om samanhengen mellom språk og sosial fungering hjå 4,9 åringane
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Språk er eit verktøy eller reiskap ein nyttar for å kunne handle i og forstå omverda ifølgje Säljö (2001), og barnet si språktileigning skjer i eit komplisert samspel mellom biologiske, kognitive og sosiale faktorar (Lyster, ... -
Språk og vennskap - om sammenhengen melllom språklig kompetanse og mestring av vennskap hos små barn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-13)Forskning viser at barn helt ned i toårsalderen kan utvikle vennskap med jevnaldrende, og at språket er det viktigste redskapet vi har for å forstå oss selv og omverdenen. Språket er av avgjørende betydning både for sosial-, ... -
"Stavanger-modellen": En modell for fremtiden eller en modell for fall?
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2220-08-01 -
Staveundervisning i norske barneskoler
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Studiens hensikt er å undersøke nærmere hvorvidt staveundervisningen i norsk barneskole gir grunnlag for at elevene skal kunne utvikle god staveferdighet. Målet er ikke å generalisere, men å beskrive funnene. Utvalget ... -
Staving og kjønn - en studie av gutter og jenters staveferdigheter fra 3. til 7. klasse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05-14)Tema for denne studien var staving og kjønn, med følgende problemstilling: I hvilken grad er det kjønnsforskjeller i staveferdigheter fra 3. – 7. klasse? Gjør gutter og jenter samme type feil? Studien ble foretatt med ... -
Stemmer fra elever i videregående med dysleksi -opplevelser av diagnostisering og tiltak
(Master thesis, 2021)I denne studien er det forsøkt å få økt kunnskap om elever i videregående med dysleksi sin opplevelse av det å bli diagnostisert og motta tiltak. Tiltakene har vært rettet mot skriving og hovedtema for tiltakene har vært ...