Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 506-525 av 1269
-
Hvordan kan fosterbarns indre arbeidsmodeller positivt påvirkes i relasjon med nære omsorgspersoner? Knyttet opp mot SIP-modellen (Sosial informasjonsprosesserings-modell)
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Sammendrag Det er stadig flere barn som har behov for å bli omplassert i fosterhjem (Aleris, 2012), grunnet bl.a. omsorgssvikt og utrygg tilknytning (Anke, 2007). Det vil ha innflytelse på fosterbarns indre arbeidsmodeller, ... -
Hvordan kan lærere bruke positiv sosial forsterkning i inkluderingsprosessen av elever som viser aggressiv atferd i skolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er sosial inkludering av elever som viser aggresjon. Hensikten med studien var å få en bedre forståelse av temaet, og finne indikasjoner på hvordan lærere kan bruke positiv sosial forsterkning ... -
Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne studiens problemstilling er: “Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon?” Hensikten var å finne indikasjoner på hva som kan være god praksis i møte med elever som kan vise eskalerende aggresjon, ... -
Hvordan kan læreren skape lærelyst hos sine elever, for å unngå frafall i videregående skole?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Tittel Hvordan kan læreren skape lærelyst hos sine elever, for å unngå frafall i videregående skole? En oppgave om frafall, motivasjon og mestring. Bakgrunn for valg av tema Min interesse for tema handler om hvordan jeg ... -
Hvordan kan læreren tilrettelegge i forhold til mobbeofferets behov i skolen ?
(Master thesis, 2015-11)Mobbing er et samfunnsproblem som angår alle. Til tross for økt fokus på mobbing og bruk av antimobbeprogrammer, blir noen barn og unge fremdeles mobbet. Mobbing har ligget stabilt på 6,8 % fra 2007- 2012. Noen barn har ... -
«Hvordan kan lærerens handlingsmønster i matematikk bidra til muligheter for læring for elevene?»
(Master thesis, 2021)Undervisning med fokus på helklassesamtale er fremtredende i norsk skole, noe som er synlig både på forskningsfeltet og i ny læreplan. For å skape produktive helklassesamtaler, stilles det krav til lærerens ledelse og ... -
Hvordan kan man aktivisere medelever i kampen mot mobbing?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Temaet for studien har vært mobbing, og tilskuernes rolle i forhold til fenomenet. Forskningsspørsmålet har vært «Hvordan kan man aktivisere medelever i kampen mot mobbing?». Hensikten med studien har vært å innhente ... -
Hvordan kan man inkludere barn med utfordrende atferd, som er utsatt for avvisning i lek
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har fokuset vært på å studere barns perspektiv på hvordan man kan inkludere barn som er utsatt for avvisning i lek, med hovedfokus på utfordrende atferd. Problemstillingen gjennom denne studien har dermed ... -
Hvordan kan morgendagens håndballspillere hoppe høyere?
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag: Oppgaven er en litteraturstudie og all data som er brukt i oppgaven innhentet fra forskning på dette fagområde. Databasene PubMed og Oria har vært benyttet for å finne forskning. Jeg vil bruke de innhentede ... -
Hvordan kan Norsk Hermetikkmuseum brukes som en arena for matematikkundervisning - elevenes matematiske samtale i gruppearbeid
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven skal jeg se på hvordan et undervisningsopplegg på Norsk Hermetikkmuseum, etterfulgt av et undervisningsopplegg i klasserommet kan legge opp til matematiske samtaler blant elever som jobber i grupper. ... -
Hvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet? En undersøkelse blant thai elever i den norske skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven har som hovedmål å undersøke temaet “Hvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet?” Undersøkelsen er avgrenset til å studere en etnisk minoritetselevgruppe i den norske skolen. ... -
Hvordan kan Teaching for Robust Understanding brukes for å gjennomføre profesjonsutvikling i et tenkende klasserom?
(Master thesis, 2023)I en stadig mer kompleks virkelighet fremhever Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 en nødvendig modernisering av utdanningen for fremtidens mennesker. Skolen har dermed fått tydelige føringer for å gjennomføre utdanning ... -
«Hvordan kan økonomiske virkemidler fra NAV sørge for en overgang til arbeidslivet for ungdommer som ikke har oppnådd formell kompetanse?»
(Master thesis, 2022)Frafall i videregående skole er en omfattende problematikk som samfunnet må ta stilling til. Å fullføre videregående opplæring gir ungdommer frihet til å velge sin vei videre i livet med større muligheter for å skape seg ... -
Hvordan kommer retten til spesialundervisning, og utformingen av spesialundervisningen til uttrykk i statlige tilsyn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)I løpet av de siste 30 årene er det blitt innført en ny styringsmodell i landet. Dette har ført til større lokal frihet, men med fastere kontroll fra myndighetene. Statlige tilsyn kontrollerer at kommune og skole overholder ... -
Hvordan legge til rette for kreativ skriving for elever som strever med skriving i 4. klasse?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan man kan legge til rette for kreativ skriving for elever som strever med skriving på 4. trinn. Studien tar utgangspunkt i prosjektet "Skriv som du vil" som er ... -
Hvordan legitimere friluftsliv som eget hovedområde i kroppsøvingsfaget på skolen?
(Bachelor thesis, 2023)Hovedområdet friluftsliv i kroppsøvingsfaget i grunnskolen kan legitimeres gjennom et stort antall unike bidrag. Deltakelse i friluftsliv gir kunnskap og erfaring som er tett knyttet til norsk kultur og identitet, i tillegg ... -
Hvordan legitimerer kroppsøvingslærere bruk av ballidrett i kroppsøvingsundervisningen på 3.- 7. trinn?
(Master thesis, 2023)Etter at idretten har hatt en stor rolle i kroppsøvingsfaget i lang tid, fikk det en mindre rolle i den nye læreplanen LK20. På bakgrunn av dette ble det i denne studien sett på hvordan kroppsøvingslærere legitimerer bruk ... -
Hvordan lykkes med leseopplæringen for de tospråklige elevene i en liten kommune
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-19)Formål og problemstilling Tema for denne oppgaven er leseopplæring på andrespråket. Norge blir mer og mer et flerspråklig samfunn. Dette vil påvirke skolen sin tradisjonelle begynnerundervisning i lesing, noe som fører ... -
Hvordan lykkes skolen i å skape gode læringsbetingelser for elever med lese- og skrivevansker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)I dette studiet har 8 elever og deres foresatte blitt spurt om ulike aspekter ved elevenes spesialundervisning. Det har blitt stilt spørsmål om trivsel, organisering, opplæring og evaluering, metakognisjon, motivasjon, ... -
Hvordan manglende kunnskap om matematikk og matematikkundervisning blir oppfattet blant lærere som hindringer for undervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)