Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 511-530 av 1268
-
«Hvordan kan lærerens handlingsmønster i matematikk bidra til muligheter for læring for elevene?»
(Master thesis, 2021)Undervisning med fokus på helklassesamtale er fremtredende i norsk skole, noe som er synlig både på forskningsfeltet og i ny læreplan. For å skape produktive helklassesamtaler, stilles det krav til lærerens ledelse og ... -
Hvordan kan man aktivisere medelever i kampen mot mobbing?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Temaet for studien har vært mobbing, og tilskuernes rolle i forhold til fenomenet. Forskningsspørsmålet har vært «Hvordan kan man aktivisere medelever i kampen mot mobbing?». Hensikten med studien har vært å innhente ... -
Hvordan kan man inkludere barn med utfordrende atferd, som er utsatt for avvisning i lek
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har fokuset vært på å studere barns perspektiv på hvordan man kan inkludere barn som er utsatt for avvisning i lek, med hovedfokus på utfordrende atferd. Problemstillingen gjennom denne studien har dermed ... -
Hvordan kan morgendagens håndballspillere hoppe høyere?
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag: Oppgaven er en litteraturstudie og all data som er brukt i oppgaven innhentet fra forskning på dette fagområde. Databasene PubMed og Oria har vært benyttet for å finne forskning. Jeg vil bruke de innhentede ... -
Hvordan kan Norsk Hermetikkmuseum brukes som en arena for matematikkundervisning - elevenes matematiske samtale i gruppearbeid
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven skal jeg se på hvordan et undervisningsopplegg på Norsk Hermetikkmuseum, etterfulgt av et undervisningsopplegg i klasserommet kan legge opp til matematiske samtaler blant elever som jobber i grupper. ... -
Hvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet? En undersøkelse blant thai elever i den norske skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven har som hovedmål å undersøke temaet “Hvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet?” Undersøkelsen er avgrenset til å studere en etnisk minoritetselevgruppe i den norske skolen. ... -
Hvordan kan Teaching for Robust Understanding brukes for å gjennomføre profesjonsutvikling i et tenkende klasserom?
(Master thesis, 2023)I en stadig mer kompleks virkelighet fremhever Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 en nødvendig modernisering av utdanningen for fremtidens mennesker. Skolen har dermed fått tydelige føringer for å gjennomføre utdanning ... -
«Hvordan kan økonomiske virkemidler fra NAV sørge for en overgang til arbeidslivet for ungdommer som ikke har oppnådd formell kompetanse?»
(Master thesis, 2022)Frafall i videregående skole er en omfattende problematikk som samfunnet må ta stilling til. Å fullføre videregående opplæring gir ungdommer frihet til å velge sin vei videre i livet med større muligheter for å skape seg ... -
Hvordan kommer retten til spesialundervisning, og utformingen av spesialundervisningen til uttrykk i statlige tilsyn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)I løpet av de siste 30 årene er det blitt innført en ny styringsmodell i landet. Dette har ført til større lokal frihet, men med fastere kontroll fra myndighetene. Statlige tilsyn kontrollerer at kommune og skole overholder ... -
Hvordan legge til rette for kreativ skriving for elever som strever med skriving i 4. klasse?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan man kan legge til rette for kreativ skriving for elever som strever med skriving på 4. trinn. Studien tar utgangspunkt i prosjektet "Skriv som du vil" som er ... -
Hvordan legitimere friluftsliv som eget hovedområde i kroppsøvingsfaget på skolen?
(Bachelor thesis, 2023)Hovedområdet friluftsliv i kroppsøvingsfaget i grunnskolen kan legitimeres gjennom et stort antall unike bidrag. Deltakelse i friluftsliv gir kunnskap og erfaring som er tett knyttet til norsk kultur og identitet, i tillegg ... -
Hvordan legitimerer kroppsøvingslærere bruk av ballidrett i kroppsøvingsundervisningen på 3.- 7. trinn?
(Master thesis, 2023)Etter at idretten har hatt en stor rolle i kroppsøvingsfaget i lang tid, fikk det en mindre rolle i den nye læreplanen LK20. På bakgrunn av dette ble det i denne studien sett på hvordan kroppsøvingslærere legitimerer bruk ... -
Hvordan lykkes med leseopplæringen for de tospråklige elevene i en liten kommune
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-19)Formål og problemstilling Tema for denne oppgaven er leseopplæring på andrespråket. Norge blir mer og mer et flerspråklig samfunn. Dette vil påvirke skolen sin tradisjonelle begynnerundervisning i lesing, noe som fører ... -
Hvordan lykkes skolen i å skape gode læringsbetingelser for elever med lese- og skrivevansker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)I dette studiet har 8 elever og deres foresatte blitt spurt om ulike aspekter ved elevenes spesialundervisning. Det har blitt stilt spørsmål om trivsel, organisering, opplæring og evaluering, metakognisjon, motivasjon, ... -
Hvordan manglende kunnskap om matematikk og matematikkundervisning blir oppfattet blant lærere som hindringer for undervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012) -
Hvordan minoritetsspråklige elever opplever undervisning av akademisk vokabular
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med denne studien er å få kunnskap om elevenes opplevelse av undervisning av akademisk vokabular i teorifagene på skolen, for å få bedre forståelse og innsikt til å forbedre undervisning og opplæring. Prosjektets ... -
Hvordan møter læreren elever med utagerende atferd, og hvordan jobber læreren for å forebygge utagerende atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-08)Problemstilling for oppgaven er: Hvordan møter læreren elever med utagerende atferd, og hvordan jobber læreren for å forebygge utagerende atferd? Formålet med denne studien og forskningsspørsmålet er å rette søkelyset mot ... -
Hvordan oplever den nyudannede pædagogiske leder egen yrkesidentitetsudvikling? Hvilken rolle spiller vejledning for denne udvikling?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tanken bag dette masterprojekt var at indhente information vedrørende nyuddannede pædagogiske ledere i deres første yrkesaktive år og dermed søge at belyse selve overgangen fra studentrollen til yrkesrollen. Udfordringer, ... -
Hvordan opplevde elever som dropper ut av videregående skole motivasjon, mestring og støtte i ungdomsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Rundt 30 % av elevene som starter i videregående opplæring avslutter utdannelsen uten å ha oppnådd formell kompetanse. Dette kan få store konsekvenser for ungdommen selv og for samfunnet. Han eller hun blir stående utenfor ... -
Hvordan opplever 10. klasse elever at digitale verktøy påvirker deres motivasjon i matematikkundervisningen.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Vi er i en tid der digitale verktøy har tatt et stort sprang inn i den norske skolen. Hvordan påvirker dette motivasjonen blant norske ungdom? Forskningen er tydelig på at motivasjon og resultater henger tydelig ...