Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 651-670 av 1269
-
Klasserommets makt - elevenes muligheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det ... -
Klasseromsdialogen- en utopi eller en mulighet? -En kvalitativ casestudie av læreres arbeid med klasseromsdialog og utfordringer knyttet til dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dialog mellom lærer og elever kan oppstå i alle klasserom, og de siste tiårene har klasseromsdialogen fått økt oppmerksomhet. Bakgrunnen for oppgaven er at klasseromsdialogen kan være en tilnærming til læring som utvikler ... -
Klasseromsinteraksjon, karakteristika ved klasserommet og elevengasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Målet med denne studien var å belyse klasseromsinteraksjonen i 79 klasserom på mellom- og ungdomstrinnet.Tidligere forskning har vist at klasseromsinteraksjon av høy kvalitet gir elever et høyere engasjement, og dermed ... -
Knowledge transfer of eLearning objects: Lessons learned from an intercontinental capacity building project
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background Effective knowledge transfer of eLearning objects can hasten the adoption and dissemination of technology in teaching and learning. However, challenges exist which hinder inter-organisational knowledge transfer, ... -
Kognitive krav i lærebøkenes oppgaver og oppgavetekstens påvirkning av forståelse i emnet lineære likninger på 8.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ble lærebøkenes oppgaver, eksempler og legitimering studert. Formålet med studien var å belyse hvilke tendenser av kognitive utfordringer elevene på 8.trinn møter i arbeid med ... -
Kognitive krav i lærebøker i matematikk på 7. og 8. trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å se på de kognitive kravene i ulike lærebøker i matematikk. Dette har jeg gjort ved hjelp av en innholdsanalyse der jeg har studert temaet algebra i seks ulike lærebøker. Jeg har tatt ... -
Kognitive prosesser til yrkesfagelever på første videregående trinn i arbeidet med matematikkoppgaver
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven tok utgangspunkt i tidligere forskning gjort på det kognitive læringsperspektivet, affektive sider ved elevens læring og en teoretisk forståelsesramme for matematisk tenkning. I denne studien utførte jeg ... -
Kollegalæring i barnehagen. Erfaringer fra et prosjekt om gruppeledelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Temaet for studien er kollegalæring i barnehagen. Formålet er å se hvordan førskolelærere opplever og beskriver kollegagrupper som læringsarena i et prosjekt om å utvikle håndbok i gruppeledelse. Jeg tar utgangspunkt i en ... -
Kollegaveiledning i skolen, muligheter og utfordringer : erfaringer fra Respekt programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Temaet for mitt prosjekt er kollegaveiledning i skolen. Formålet er å se hvilke muligheter og utfordringer kollegaveiledning representerer for enkeltlærere og skolen som organisasjon med henblikk på kompetanseutvikling. ... -
Kommunal styring og ledelse av en forskningsstøttet innovasjon for utvikling av inkluderende praksis
(Chapter, 2023)As the owner of kindergarten, school, and educational and psychological counselling service (PPT), the municipality is responsible for the quality of all these units, which, among other things, means that these units have ... -
Kommunikasjon av prestasjonsforventninger i ungdomsskolen sett i sammenheng med tema "Folkehelse og livsmestring".
(Master thesis, 2020)Sammendrag Studien belyser kommunikasjon av prestasjonsforventninger i skolen, sett fra elevers perspektiv. Hovedproblemstillingen som studien søker å besvare er: Hvordan erfarer ungdom kommunikasjon av prestasjonsforventninger ... -
Kommunikasjonsmønstre i brøkundervisningen. Et innblikk i en malawisk klasseromsdiskurs
(Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ klasseromsstudie. Den har undersøkt brøkundervisning i en malawisk kontekst med fokus på hvordan brøk og brøkregning ble representert og kommunisert i undervisningen. ... -
Kommunikasjonsmønstre i helklassediskurs, og læringsmuligheter de åpner opp for.
(Master thesis, 2021)Kommunikasjonsmønsteret som formes i diskursen mellom lærer og elever i klasserommet har stor påvirkning på undervisningen. Undervisningen er igjen den viktigste faktoren når det gjelder læring, og dermed vil kommunikasj ... -
Kommunikativ skriving på 1.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-02)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å se nærmere på hvilke muligheter funksjonell skriving gir i begynneropplæringen, og hvordan elevene kan bli posisjonert som lesere og skrivere fra den dagen de begynner ... -
Kompetanseutviklende samarbeid mellom skole og PP-tjeneste : et spørsmål om møtekoreografi?
(Chapter, 2023)In this chapter, the light is directed at collaborative meetings as an innovation, in which both school and PPT (educational and psychological counselling service) participate. The meetings are understood as an arena for ... -
“Kompis”? “Rival”? “Kjæreste”? – eller kanskje bare “homo”? - Om maskuline relasjoner i Mannen som elsket Yngve (2003)
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This article is an extensive discussion of one of Renberg’s most popular novels; Mannen som elsket Yngve (2003) [trs. The Man who Loved Yngve ]. The primary focus is on the relation between the two comrades, the ... -
Konføderasjonsmonumenter i USA: En analyse av debatten og kontroversene rundt dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-25)En analyse av de kontroversielle monumentene spredt rundt om i USA som har historie tilbake til konføderasjonen. Undersøkelse av befolkningens meninger, diskusjon og analyse knyttet til debatten som foregår i aviser og ... -
Konkurransetrekkangst blant kvinnelige fotballspillere på toppnivå.
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Det er ikke mange damespillere som har stått frem og fortalt om forventningspress og deres opplevelse av prestasjonsjag. Hensikten var derfor å kartlegge i hvilken grad kvinnelige fotballspillere på toppnivå ... -
Konsekvensene av mobbing etter mobbingen tok slutt.
(Master thesis, 2021) -
Kontaktlæreres oppfatning og kunnskapsnivå om psykose i videregående skole i Norge
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema i oppgaven er læreres holdninger og kunnskapsnivå om psykose og deres muligheter til å hjelpe. Videre har jeg undersøkt om lærere har den nødvendige kunnskap for å kunne identifisere tidlige tegn på psykose hos ...