Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 689-708 of 1269
-
«Kultur er alt» Engelsk som fremmedspråk-elevers forståelse av kulturbegrepet før og etter et kritisk literacy prosjekt.
(Master thesis, 2023)Abstract The current study centres around the topics culture and critical literacy. The aim of the thesis was to investigate the understanding of the concept of culture among year 5 EFL pupils and determine whether and ... -
Kulturmøter i litteraturen og i litteraturundervisning: Elevperspektiv på bildeboka Skylappjenta
(Master thesis, 2021)Norske skoler har et mangfold av elever med ulike språk, kulturer og verdier som skal bli ivaretatt. Mangfoldet er bakgrunnen for valget av tema til denne masteroppgaven; flerkulturell litteratur, og kulturmøtet i bildeboka ... -
Kunnskap om elevfeil i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved ... -
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2008-06)Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ... -
Kunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring
(Master thesis, 2022)Læreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om ... -
En kvantitativ analyse av ungdomsskole elevers bevissthet og erkjennelse av det å mobbe andre : Effekten av filmen ”Luddes” påvirkning på elevenes egenoppfatning av å være en mobber
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Utgangspunkt og tema for denne oppgaven har vært å se på elevers bevissthet eller erkjennelse rundt det å mobbe andre. Det finnes mye forskning på mobbing når det gjelder kjønnsforskjeller, omfang og konsekvenser. Denne ... -
Kvinners synspunkter om samfunnets tiltak og tilbud i forebygging av stillesitting.
(Master thesis, 2022)Samfunnet utvikler seg i en retning med økt grad av stillesittende atferd. Dette har ført til hyppig forekomst av livsstilsykdommer. Masteroppgavens formål er å belyse kvinners synspunkter rundt samfunnets bidrag i redusering ... -
Labour migrants' decision making in the process of adapting to the Norwegian society
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)The principal aim of this thesis is to uncover what factors contribute to labour migrants’ decisions of settling, or not settling, in their new country, and reveal what factors influence positively or negatively to the ... -
Lavtpresterende elevers motivasjon i et tenkende klasserom: Fra frustrasjon til motivasjon.
(Master thesis, 2023)Flere rapporter viser at en stor andel av norske elever presterer lavt i matematikk. Årsakene er ulike, men en mulig faktor kan være lav motivasjon. Med bakgrunn i dette kan en som lærer stille seg spørsmålet om det er ... -
The learning environment in upper secondary school physical education: The student perspective
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-06)The overreaching aim of this thesis was to gain a better understanding of the students’ perceptions of the learning environment in upper secondary school physical education, with special focus on marginalized subgroups. ... -
Learning leadership in outdoor education: Effects of feedback
(Peer reviewed; Journal article, 2022)There is paucity of knowledge regarding learning outcomes from outdoor leadership training courses. The aim of this pilot study was to examine progress in perceived leadership skills after a six-month outdoor education ... -
Learning mathematics teaching when rehearsing instruction
(Chapter, 2021)This study explores rehearsals. Norwegian elementary in-service teachers participated in a practicebased approach to professional development. They collaborated in learning cycles of enactment and investigation, aiming at ... -
Learning professional noticing by co-planning mathematics instruction
(Chapter, 2021)At the core of ambitious mathematics teaching involves using knowledge of students’ mathematical thinking when facilitating and leading mathematical discussions. A teacher’s ability to productively use this knowledge depends ... -
Learning To Become An English Language Teacher: Navigating The Self Through Peer Practicum
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Pre-service English language teachers' school practicum is key to their learning to become a teacher. However, a number of challenges are observed in its implementation. This paper addresses this issue by investigating how ... -
Ledelse i kontinuerlige innovasjonsprosesser i en inkluderende skole : en kvalitativ studie av ledelse knyttet til tilrettelegging av det spesialpedagogiske arbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Rektors rolle som skoleleder er blitt mer og mer omfattende, noe som har ført til at flere forskere og teoretikere har kommet frem til at dagens skoleledelse ikke lenger handler om den ene helten som styrer. Av den grunn ... -
Ledelsens rolle for utvikling av inkluderende praksis : en case-studie
(Chapter, 2023)The overall part of The Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training (LK20) states that the development of an inclusive practice requires a professional community that is able to explore ... -
Leiinga si rolle i handtering av aggresjon i elevgruppa
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Samandrag Føremålet med studien har vore å sjå på korleis skular handterer aggresjon i elevgruppa, både proaktiv og reaktiv aggresjon. Det har vore eit særleg fokus på leiarane si rolle i dette arbeidet. Problemstillinga ... -
Lek og psykisk helse i barnehage.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Temaet for denne oppgaven er lek og psykisk helse i barnehagen. Formålet ved denne oppgaven har vært å gå nærmere inn på begrepene lek og psykisk helse, og se på sammenhengen mellom disse to fenomenene. Hensikten er å danne ... -
Lekpreget norskundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Vi søker å svare på hva som skjer når én 6.klasse deltar i lekpreget norskundervisning med estetiske dimensjoner. Elevene forholdt seg gjennomgående til Roald Dahls Matilda.Vi avdekker og drøfter sammenhenger mellom lek, ...