Blar i Department of Education and Special Education på emneord "literacy studies"
Viser treff 1-15 av 15
-
"Det verste var å finne argumentene ..." En studie om argumenterende skriving og elevmedvirkning i utarbeidelse av kvalitetskriterier på 7. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-29)Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke 7. trinnselevers argumenterende skriving i norskfaget, i en kontekst der de var involvert i utarbeidelsen av kriterier for kvalitet. Problemstillingen jeg ... -
Digital storytelling, en møteplass for muntlige og digitale ferdigheter i skolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-27)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et kombinert behov for å få en bedre utnyttelse av digitale enheter i klasserommet og å finne gode arbeidsmetoder for å bedre de muntlige ferdighetene til elevene. Stadig flere ... -
En casestudie: sjangerkriterier, ordbank og modelltekst som stillas i andrespråksskriving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne masterstudien handler om hvordan andrespråkselever gjør seg nytte av støttende stillas i egen skriving. Problemstillingen er nærmere presisert til å gjelde på hvilken måte andrespråkselever på ungdomstrinnet gjør ... -
Falske nyhende i stortingsvalet 2017
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-05-14)Falske nyhende har vore eit omdiskutert tema etter Brexit, presidentvalkampen i USA i 2016 og dei etterfølgjande vala i andre land. Denne studien forsøker å sjå på førekomsten av falske nyhende under stortingsvalet i 2017. ... -
Forfatterne i klasserommet. Tilpasset opplæring for ungdomsskoleelever med stort skrivetalent
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne oppgaven spør jeg hva som skal til for at høytpresterende elever kan utvikle seg som skrivere. Jeg har benyttet relevant teori, tidligere forskning og egen empiri for å forsøke å finne ut av hvordan de elevene som ... -
"Gi mitt barn lesehunger"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Lekser er eit omdiskutert tema, både i media, rundt middagsbordet, i klasserommet, og på foreldremøte. Denne masteroppgåva handlar om dette omdiskuterte teamet; om lekser, meir spesifikt leselekser. Masteroppgåva er ein ... -
Hvordan forstår og møter lærere endringene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? - hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget.
(Master thesis, 2020-05-30)Temaet i denne oppgaven er læreplanforståelse. Denne studien hadde til hensikt å undersøke hvordan norsklærere forstår og møter endringene i norskfaget i "Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020". Å arbeide med lokalt ... -
Innføringen av lærerspesialister i skolen i Norge - forventninger og utfordringer. En studie av hvordan lærerspesialistene ved tre skoler i en kommune i Norge har tolket og erfart sin rolle som faglig leder.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-31)Bakgrunn: Denne studien handler om de forventninger og utfordringer som innføringen av lærerspesialister i skolen har brakt med seg. Målet med studien var å få et innblikk i hvordan lærerspesialistene selv opplevde sin ... -
Kommunikativ skriving på 1.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-02)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å se nærmere på hvilke muligheter funksjonell skriving gir i begynneropplæringen, og hvordan elevene kan bli posisjonert som lesere og skrivere fra den dagen de begynner ... -
Leseflyt på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av læreres vurdering og trening av leseflyt med utgangspunkt i kartleggingsverktøyet SOL
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-05-31)Sammendrag I denne avhandlingen har fokuset vært rettet mot kartlegging av lesing, og leseflyt spesifikt. Målet for forskningen har vært å løfte frem hvordan erfarne lærere kartlegger elevers leseflyt og hvordan de ser ... -
Multimodal tekstproduksjon i norskfaget. En analyse av tre lærebokserier for ungdomstrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i norskfaglige lærebøker for ungdomstrinnet. Tekstutvalget for analysen består av tre norskfaglige lærebokserier: Nye Kontekst ... -
Raske bokstavar og meistringstru. Ein kvalitativ studie i korleis innføring av rask bokstavprogresjoni begynnaropplæringa påverkar elevane si meistringstru
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-28)Lesing er ein av dei grunnleggjande dugleikane eit barn skal læra når det startar på skulen. Målet er at eleven skal læra å lesa og å meistra lesekunsten. Denne masteroppgåva handlar om korleis rask bokstavinnlæring påverkar ... -
Under radaren. En kvantitativ studie av elever som skårer over bekymringsgrensen på de obligatoriske kartleggingsprøvene på 1. trinn, men siden faller under på 3. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Det foreligger i dag en rekke studier som viser at tidlig identifisering og systematisk hjelp er avgjørende for hvor effektiv den positive effekten av tiltak mot lese- og skrivevansker vil være hos barn, spesielt mellom ... -
Å invitere elever til kreativ skriving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-07)En didaktisk prosess om kreativ skriving er tema for denne masteroppgaven i Utdanningsvitenskap type norskdidaktikk ved Universitetet i Stavanger våren 2017. I 2013 erstattet Kunnskapsløftet de tradisjonelle sjangerbetegnelsene ... -
Å skrive for en mottaker. En studie av hvordan mottakerbevissthet kommer til uttrykk i tekster skrevet av elever på 4.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Sammendrag Som lærer på 1.-4. er jeg opptatt av lese- og skriveopplæring. Jeg har et ønske om å forstå hva som kan påvirke skriveutviklingen deres i positiv retning og jeg ønsker å rette oppmerksomheten mot elevene, deres ...