Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 492-511 of 995
-
«Jeg forventer at vi spiller mye fotball, det er det som gjør gymmen gøy!» En kvalitativ studie om kroppsøvingens vei fra aktivitetsfag til læringsfag i norsk skole
(Master thesis, 2022)Hensikt: Å kartlegge hvordan kroppsøvingsfaget praktiseres, og deretter forske på hvordan faget kan gå fra å være et aktivitetsfag til et læringsfag i den norske skolen. Teori: Oppgaven lener seg på teori fra kjente ... -
«Jeg har ikke lyst til å dø, men jeg lurer mange ganger på hvorfor jeg ble født, mamma ...». En kvalitativ studie om hvordan statsforvalteren forstår skolemiljøsaker der elever opplever seg krenket av medelever
(Master thesis, 2022)Et nytt kapittel 9A i opplæringsloven trådte i kraft 1. august 2017, med hensikt å sikre alle elever retten til et trygt og godt skolemiljø. Sentrale endringer var styrket rettigheter til elever som opplever mobbing, og ... -
”Jeg må få en 5'er eller 6'er, ellers går det galt!”: Kan tiltaket 'Balanse i livet' bedre videregående elevers mestring av skolerelatert stress?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-30)Samfunnet i dag kan tyde på å være preget av en økende individualisering og et sterkere press om å prestere i skolen. I sammenheng med dette har bekymringer for utvikling av psykisk helse blant ungdom økt. Gjennomsnit ... -
«Jeg ordner og jeg prøver å huske det til neste tekst, men så glemmer jeg det.» En kvalitativ studie av læreres og andrespråkselevers opplevelser av funksjonell respons på elevtekster.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven i norsk har vært å se nærmere på læreres og andrespråkselevers opplevelser av hva som er funksjonell respons på elevtekster. Gjennom tidligere teori og forskning er respons løftet frem som ... -
«Jeg prøver å kjenne på følelsen av mestring og pliktoppfyllelse – men jeg kan ikke finne den» Å mestre livet i norskfaglige tekster: en lærerfaglig analyse av «Evig søndag»
(Master thesis, 2021)I denne studien spør jeg hvordan lesing av «Evig søndag» kan kobles opp til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i litteraturundervisningen på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen min ... -
«Jeg savner jo egentlig at det er flere som er med å jobbe rundt det»: En kvalitativ studie som undersøker kroppsøvingslæreres arbeid med LK20 og mulige konsekvenser for den praktiske undervisningen i faget.
(Master thesis, 2023)Formål og forskningsspørsmål: Formålet med studien er å få en dypere innsikt i, og større forståelse av hvordan kroppsøvingslærere arbeider med gjeldende læreplan (LK20), og hvilke mulige konsekvenser dette arbeidet, og ... -
«Jeg skal ikke si det er krise, men det kan ødelegge veldig mye». Om hvordan elever, med behov for litt ekstra tilrettelegging, opplever overgangen til ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for studien er et ønske om å undersøke overgangen til ungdomsskolen. Dette er en stor, viktig og også litt vanskelig overgang. Elevene går fra barn til ungdom, størst til minst, det skjer en rolleendring, oppbrudd ... -
«Jeg står alene i en gymsal med 30 elever, uten hjelp». Kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget. Jakobsen (2011) presenterte i sin kartleggingsstudie, at kroppsøvingslærere er den gruppen lærere der det er flest som vurderer å ... -
«Jeg synes ofte det er ganske vanskelig å finne små svar når det er mye tekst og liten skrift»: Lesemediets betydning for leseforståelsen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning lesemedium har for leseforståelsen. Det er tre lesemedier som blir undersøkt og sammenlignet, papirtekst, hybridtekst (PDF-fil på skjerm) og heldigital tekst (digital tekst ... -
“Jeg vil jo bli flinkere og ikke dårligere”: En kvalitativ studie av tre ungdomsskoleelever i norskfaget.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hva som motiverer de høytpresterende elevene i norskfaget. Med begrepet høytpresterende elever menes de elevene som oppnår toppkarakterer i norskfaget. Det empiriske utvalget består av kvalitative ... -
“Jeg vil jo bli flinkere og ikke dårligere”: En kvalitativ studie av tre ungdomsskoleelever i norskfaget.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hva som motiverer de høytpresterende elevene i norskfaget. Med begrepet høytpresterende elever menes de elevene som oppnår toppkarakterer i norskfaget. Det empiriske utvalget består av kvalitative ... -
«Jeg vil si jeg ble kraftig rammet av det»
(Master thesis, 2021)Koronapandemien påvirker toppidrettsutøveres hverdag og begrenser deres muligheter til å trene som vanlig, konkurrere og oppleve publikum. Formålet med undersøkelsen var å finne ut i hvilken grad koronapandemien har hatt ... -
Jenter med Asperger Syndrom i Barneskolen. Hjelp til lærere når jenter har skjulte vansker
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven var å få kunnskap om jenter med symptomer på asperger syndrom i barneskolen. Tanken bak var å hjelpe udiagnostisert jenter med symptomer på asperger syndrom til et liv med stor grad av ... -
Jenters opplevelser i kroppsøvingsfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Tidligere undersøkelser viser at de fleste elevene trives i kroppsøvingsfaget. Likevel oppgir flere undersøkelser at en del ikke trives, og flertallet ser ut til å være jenter. Funn tyder på at aktivitetsnivået og trivselen ... -
Jugoslavia og de glemte konfliktene i dagens skole: En utforskende studie av undervisning om etniske konflikter på ungdomstrinnene
(Master thesis, 2023)Undervisning om etniske konflikter og konflikter som er mindre nevnt i lærebøker er et felt som der det er mangelfull forskning i den norske skolekontekst, og som denne studien har som sitt hovedmål å undersøke. Derfor har ... -
"Ka e komplekse grafemar"? En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer knyttet til PPT sin rådgivning i forhold til sakkyndig vurdering av lese- og skrivevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne undersøkelsen har vært å få mer kunnskap om hvordan lærere opplever å forstå sakkyndige vurderinger av elever med lese- og skrivevansker og hvilke faktorer lærere og PPT opplever som mest sentrale i ... -
Kampanalyser i ishockey - Nivåforskjeller
(Master thesis, 2021)Utviklingen av bærbar sensorteknologi har nå gjort det mulig å få mer innsikt i fysiske arbeidskrav i innendørs lagidretter som har begrenset kontakt med globale satellittsystemer. Formålet med denne oppgaven var å undersøke ... -
Kampledelse i fotball – en analyse av elitetreneres opplevelse og håndtering av kampforberedelse, gjennomføring og etterarbeid
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Oppgavens hensikt var å utarbeide en empirisk analyse av hvordan trenere på elitenivå innen norsk toppfotball opplevde og håndterte forberedelse, gjennomføring og evaluering av en fotballkamp. Det teoretiske rammeverket ... -
Kan bruk av uteskole fremme elevers læring og helse? Læreres erfaringer med uteskole på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2021)Barn og unge tilbringer mye tid på skolen, hvilket gjør skolen til en arena som er sentral med tanke på lærings- og helsefremmende arbeid. Ifølge Opplæringslova skal skolen bidra til en helhetlig opplæring tilpasset elevenes ... -
Kan dans bidra til å fremme psykisk helse? En litteraturstudie om dans som strategi i barnehage og skole, for utvikling av sosiale og emosjonelle ferdigheter.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Hensikten med denne oppgaven er i hovedsak å oppsummere empiriske funn, som er gjort i studier med temaet dans og psykisk helse i barnehage og skole. Det er ønskelig å undersøke studienes kvalitet, for å kunne si noe om ...