Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 903-922 av 1002
-
Tavlebruk i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å fordype seg i noe som både kan være til nytte for oss og andre i arbeidslivet som grunnskolelærere. I dette ligger et håp om at oppgaven kan bidra til å løfte synet på kroppsøving ... -
Teacher's Role During an Extensive Reading Program
(Master thesis, 2023)Abstract This thesis is based on a rapid review of previous studies on Extensive reading (ER), reading a lot of books at a level where the reader can understand 80-90% of the words on a given page. The studies were done ... -
Teachers’ perceptions and practices of working with democracy, citizenship, and intercultural competence in the English subject
(Master thesis, 2022)The present small-scale qualitative study explores teachers’ perceptions and practices of working with democracy, citizenship, and intercultural competence in the English subject. Five English teachers working in 4th-7th ... -
Teamets betydning for eliteutøvere i individuelle idretter. En kvalitativ analyse.
(Master thesis, 2021)Formål: Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan det å være en del av et team kan påvirke prestasjonene til individuelle toppidrettsutøvere, hvor også profesjonelle trenere har uttalt seg om emnet. Oppgavens ... -
Tenkende klasserom – bruk av dialog for tilrettelegging av elevers læring under problemløsning på vertikale tavler.
(Master thesis, 2022)Problemløsning i matematikkundervisningen vektlegges i ny læreplan. En måte å arbeide med problemløsning på, er gjennom det som kalles for et tenkende klasserom. Denne masterstudien posisjonerer seg innenfor et slikt ... -
The effects of self-induced multi-bar massage rolling on physical performance in collegiate level athletes
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Purpose: The purpose of this study was to examine the effects of 5-, 10-, and 15-minute massage with a mechanical self-induced multi-bar massage roller on balance, anaerobic power, and anaerobic and aerobic capacity. ... -
‘The other’ crossing: Discursive representations of the management and dynamics of the Southern Border of Spain
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Spain has undergone important transformations in its migratory patterns. In the last decades the country began to observe a decrease in the net of emigration and an enlargement of the immigration influx. Although the ... -
The teacher´s role in identifying and supporting children with attachment problems in daycare centres
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-11)The primary goal of this investigation has two parts: to determine and highlight methods of identification of attachment problems and to suggest compensating practices for teachers with the aim of establishing a secure ... -
The “Specific Learning Disabilities” with a focus on dyslexia, dyscalculia, and their relation to emotional stress.
(Master thesis, 2021)Dyslexia and dyscalculia are the most discussed learning difficulties in Norwegian classrooms nowadays. These students have a big portion as a vulnerable group in schools and need more assistance to be successful in academic ... -
Tidleg innsats. Kva er det som må til for å lukkast med tidleg innsats retta mot elevar som står i fare for å utvikle lese- og skrivevanskar?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Formålet med denne masteroppgåva har vore å undersøke korleis det blir jobba med tidleg innsats på 1. og 2. trinn i skulane i Stavanger, Sandnes og Klepp kommune. Kva må til for å lykkast med tidleg innsats retta mot elevar ... -
Tidlig identifisering - er det nok? Læreres erfaringer knyttet til å få identifisert elever som kan være i faresonen for å utvikle lesevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Målet med studien var å undersøke hvordan lærere som i starten av 1. trinn fikk vite om de hadde elever i klassen som kunne være i faresonen for å utvikle lesevansker opplevde situasjonen, og hva de vektla i undervisningen ... -
Tidlig innsats for stille barn. Om pedagogers sensitivitet for skjulte (språk-?)vansker, i en travel hverdag
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Problemstilling for denne studien var: Hvilken oppmerksomhet har pedagogiske ledere på de stille førskolebarna i hverdagen? Hva gjøres for å fange opp eventuelle innagerende og/eller språklige vansker, og hvordan tilrettelegges ... -
Tidlig innsats i barnehagen og foreldrenes oppdragelse av barn som viser tidlig autoritetskonflikt
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Oppgavens problemstilling lyder: «Tidlig innsats i barnehagen: I hvilken grad fanger barnehagelærerne opp barn som viser tidlig autoritetskonflikt og sørger for at foreldre får råd og veiledning for å fremme barnets ... -
Tidlig innsats i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om tidlig innsats i begynneropplæringen og formålet var å undersøke læreres egne erfaringer med På sporet i forhold til elevenes læring og motivasjon, samt lærernes faglige utbytte av å bruke opplegget. ... -
Tidlig innsats: Betydning for lærere og skoleledere på 1. til 4. trinn.
(Master thesis, 2021)Målet med denne masteroppgaven var å få en bedre forståelse av hva tidlig innsats betydde for lærere og skoleledere på 1. til 4.trinn. Det empiriske datamaterialet ble samlet inn gjennom kvalitative forskningsmetoder ved ... -
Tidlig innsats: Faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvem som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker i starten av 1. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-20)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvorvidt elever i starten av 1.trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Videre ... -
Tiendeklassingers motivasjon knyttet til matematikk og digitale verktøy
(Master thesis, 2022)Motivasjon blant elever har lenge vært et tema i skolen, men ikke fra alle innfallsvinkler. Studien min bidrar med å se på motivasjon blant tiendeklassinger i et flermetodisk perspektiv. Tidligere forskning viser at det ... -
Tilpassa opplæring : et historisk perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Tilpasset opplæring i matematikk på 8. trinn: En empirisk studie av lærers forståelse og praktisering av tilpasset opplæring.
(Master thesis, 2022)Tilpasset opplæring er noe som er sentralt i den nye læreplanen og alle elever har rett på dette. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere forstår og praktiserer tilpasset opplæring i matematikk. Studien ... -
"Tilpasset opplæring i praksis. - Hvilke utfordringer opplever kontaktlærere på barnetrinnet, med å imøtekomme alle elevers rettigheter og behov."
(Master thesis, 2022)Gjennom kvalitativ tilnærming og metode, ble det gjennom forskningsintervjuet undersøkt hva fem kontaktlærere syntes var utfordrende ved å realisere prinsippet om tilpasset opplæring i skolen, som en alternativ forståelse ...