Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 927-946 av 1002
-
Tilrettelegging av trening for forebygging av fremre korsbåndskader og trenerens rolle i dette.
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Mange kvinnelige idrettsutøvere opplever en forkortet idrettskarriere på grunn av fremre korsbåndskader. Forskning viser større hyppighet av fremre korsbåndskader hos kvinnelige idrettsutøvere, med tre til seks ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi i klasserom med engelsk som fremmedspråk
(Master thesis, 2023)This study focuses on dyslexic learners in the EFL classroom. The research will focus on if Lingdys software impacts 8th-grade dyslexic EFL learners’ reading comprehension and spelling, and in what ways it impacts these ... -
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i matematikk – syv læreres erfaringer
(Master thesis, 2023)Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med stort læringspotensial, og det er lite forskning på hvordan norske lærere tilnærmer seg elevgruppen. På bakgrunn av dette ... -
Tiltak barneskolelærere kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd - En litteraturstudie.
(Master thesis, 2023)Litteraturstudiens formål var å identifisere forskningsbaserte tiltak læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen, samt å avdekke eventuelle hull i forskningsfeltet. ... -
To lærebøkers potensiale for å støtte de høytpresterende elevene i brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg gjort en lærebokanalyse av to lærebøker på 5. trinn. Hensikten med denne studien er å finne ut hvordan de to lærebøkene støtter de høytpresterende elevene dersom de skulle ha ... -
To lærere i klasserommet - utnytter de mulighetene for differensiert undervisning? En kvantitativ studie av undervisningspraksis i lese- og skriveopplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2021-01)Formålet med studien har vært å undersøke om lærerne utnytter de mulighetene for tilpassing og differensiering som oppstår når man er to lærere. Disse idealene skal være grunnmuren i den norske skolen, men viser seg å være ... -
Tolærersystemet og spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Formålet med denne kvalitative studien har vært å få økt kunnskap og mer forståelse for hvordan et lite utvalg av spesialpedagog og lærere opplever at tolærersystemet kan bidra til at flere skoler lykkes med spesialundervisning ... -
Trafficking in human beings, challenges in the identification process: the Stavanger case
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-10)Migration is a very diversified topic, where both positive and negative sides merge together providing aspects of complexity and a state of uncertainty that have repercussions on related arguments such as the case ... -
Traumebevisst håndtering i skolen- fra teori til praksis. Hvordan tilrettelegge skoledagen for barn med komplekse traumer.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Tema for denne studien var traumebevisst håndtering i skolen og hvordan tilrettelegging av skoledagen for barn med komplekse traumer kan skje i praksis. Undersøkelser viser at en del barn møter skolen med negative ... -
Traumebevisst pedagogikk i skolen
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven er å undersøke hvordan lærere/miljøarbeidere jobber med elever som viser utagerende atferd i skolen. Problemstillingen for denne oppgaven har dermed vært “Hvordan jobber lærere med håndtering og ... -
Trender i fysisk form samt vektstatus blant voksne fra Rogaland i 2022
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Fysisk form er et sett av egenskaper som bidrar til forståelsen av et individs generell helsestatus. I tillegg er antropometriske målinger og vektstatus viktige komponenter som hjelper til avdekningsprosessen i ... -
Trener og utøver relasjonen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Hovedhensikten med denne studien var å beskrive relasjonen mellom trener og utøver i lagidrett og individuell idrett og i hvilken grad ferdighets,- og aldersnivå hadde påvirkning på relasjonen. Videre skulle denne studien ... -
Treneres observasjoner av symptomer på spiseforstyrrelser blant idrettsutøvere i Norge
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Spiseforstyrrelser kan ha alvorlige konsekvenser og påvirke helse og prestasjon. Forekomsten av spiseforstyrrelser øker (Taquet et al., 2021). Idrettsutøvere er mer utsatt for spiseforstyrrelser enn ikke-utøvere. ... -
Trenerrollen i troppsgymnastikk, en kvalitativ case studie av elitetrenere i troppsgymnastikk.
(Bachelor thesis, 2023)Troppsgymnastikk er en ganske ny sport som det finnes lite forskning på. Det er derfor valgt å forske på trenerrollen i troppsgymnastikk. En trener er sentral for utformingen av idretten, men også utviklingen av utøverne ... -
Trivsel i kroppsøving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-04)Kroppsøvingsfaget har en potensiell helseverdi og kan være en viktig bidragsyter i å forbedre folkehelsen. Kroppsøving kan gi opplevelser som skaper bevegelsesglede og positive holdninger til en fysisk aktiv livsstil. For ... -
Trykte og digitale tekster: En studie av læremidlers affordanser, og medienes rolle, i leseopplæringen på 2. trinn.
(Master thesis, 2021)Sammendrag I denne tekst- og medieanalysen var hensikten å analysere hvordan affordanser ved trykte og digitale læremidler støtter opp under sentrale aspekter ved leseopplæringen på 2. trinn. Analyse og drøfting av leseverkene ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten for inkluderende praksiser.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Dette masterprosjektet har satt søkelyset på hvilke erfaringer informantene hadde omkring et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom en barnehage og PP-tjenesten, og muligheten som ligger i det tverrfaglige samarbeidet for ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom PP-tjenesten og barnehagen
(Master thesis, 2021)Sammendrag I dette masterprosjektet ønsket jeg å belyse det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagen og PP-tjenesten, og de påvirkende faktorer som kan utfordre evnen til å heve kompetanse i en samhandlingsprosess. I ... -
Ulik tiltro til egne leseforståelsesferdigheter og ulik leseforståelse. Fire elever leser og arbeider med leseoppgaver av ulik vanskegrad og kompleksitet. En prosess
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne oppgaven var å utforske og beskrive de kognitive prosesser som kunne oppstå i en leseforståelsesprosess hos fire elever i 5. klasse. De fire elevene hadde ulik grad av tiltro til egne leseforståelsesferdigheter ... -
Under radaren. En kvantitativ studie av elever som skårer over bekymringsgrensen på de obligatoriske kartleggingsprøvene på 1. trinn, men siden faller under på 3. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Det foreligger i dag en rekke studier som viser at tidlig identifisering og systematisk hjelp er avgjørende for hvor effektiv den positive effekten av tiltak mot lese- og skrivevansker vil være hos barn, spesielt mellom ...