Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 93-112 av 1129
-
Connection between refugee housing policy and belonging in Norway First Examiner:
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Since the 60’s, the number of refugees and asylum seekers in Norway has increased, resulting into more specific integration policies towards refugees by the Norwegian government. One part of the integration policy is housing ... -
«Dans – Det glemte kompetansemålet?» En kvalitativ studie om fire kroppsøvingslæreres tidligere erfaringer, oppfattelse og operasjonalisering av den formelle læreplanen i kroppsøving om dans, på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven har i hensikt å undersøke fire læreres erfaringer, oppfattelse og gjennomføring av den formelle læreplanen i kroppsøvingsfaget om aktiviteten dans, på ungdomstrinnet 8.-10. trinn. Dette kan bidra til å belyse ... -
Danseelevers målorientering og opplevelse av det motivasjonelle klima i relasjon til selvoppfatning og emosjonelle problem
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er hvordan motivasjonelle faktorer som målorientering og opplevelse av det motivasjonelle klima er relatert til selvoppfatning og emosjonelle problem blant danseelever i videregående skole. ... -
De glemte stemmene: Historier fra britiske etterlatte etter Alexander L. Kielland-ulykken.
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse de ulike erfaringene britiske etterlatte måtte leve gjennom i etterkant av Alexander L. Kielland-ulykken. I mange år har årsaksforklaringer vært dominerende i debatten ... -
De stille elevene i barneskolen: Lærerens tilrettelegging for opplevelse av tilhørighet og mestring
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere i barneskolen legger til rette for opplevelse av mestring og tilhørighet blant de stille elevene. I litteraturen kommer det frem at elever med stille atferd ofte ... -
De stille elevene. En kvalitativ studie av læreres forståelse og håndtering av det kognitive aspektet ved stille atferd.
(Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er knyttet til et inkluderende læringsmiljø for alle elever i skolen, med fokus på elever som er mer stille enn andre elever grunnet kognitive vansker eller utfordringer. Som lærer vil man en eller ... -
Debriefingsprosessen i norsk toppfotball, og sammenhengen mellom fellesmentale modeller og debrief
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan debriefingsprosessen i norsk toppfotball gjennomføres, målet med debriefen og om fellesmentale modeller har en sammenheng med debrief. For å forsøke å få et innblikk i dette ... -
"Den engelske innflytelsen" - En undersøkelse av hvordan engelsk påvirker det norske språket, med ungdommen i fokus.
(Master thesis, 2021)Denne forskningen studerer hvordan vi benytter oss av engelske importord i det norske språk. Videre vil det forskes på hvem som er de største forbrukerne av engelske importord og hvilke domener som er mer preget enn andre. ... -
Den utforskende samtalen i møte med elevprodusert podkast
(Master thesis, 2021) -
Depresjon i videregående skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-18)Tema i denne studien er: Elever med depresjon i videregående skole og ut fra dette temaet er følgende problemstilling formulert: En undersøkelse av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på depresjon, med fokus ... -
Deskriptiv eller (hetero)normativ? Representasjoner av kjønn og seksualitet i læreboka Fabel 10
(Master thesis, 2022)Denne studien har hatt som formål å belyse tematikken kjønn- og seksualitetsmangfold i norskfaget, og hvilke representasjoner av kjønn og seksualitet det er som kommer til uttrykk i en lærebok intendert for elever på 10. ... -
«Det å vurdere er ganske vanskelig, synes jeg» - En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere tolker vurdering i forhold til den nye læreplanen, LK20
(Master thesis, 2023)Hensikt og problemstilling: Hensikten til denne studien var å se på hvordan lærere forstår vurdering i kroppsøvingsfaget i forhold til den nye læreplanen som kom i 2020. Hvordan tolker lærerne vurderingsforskriftene? ... -
Det dialogiske klasserommet i en malawisk skolekontekst: en lærers tilnærming til matematikkfaglige samtaler i helklassesituasjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-01)Dialogisk undervisning har utviklet seg som en stadig mer populær form for interaksjon som utspilles i klasseromssamtalen. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer en malawisk lærer opplever i å ... -
«Det er aldri barn sin feil at det er krig» En undersøkelse om hvordan elever på 6. trinn uttrykker historisk empati gjennom en mikrohistorisk arbeidsmetode
(Master thesis, 2024)Det kommer frem i læreplanen Kunnskapsløftet LK20 under kjerneelementet samfunnskritisk tenkning og sammenhenger, i samfunnsfag på grunnskolen, at elevene skal utvikle historisk empati. Begrepet historisk empati har ikke ... -
«Det er kanskje det viktigste vi gjør» En studie av fire rektorers arbeid med nye kapittel 9A.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Tema i denne oppgaven er rektors arbeid med innføringen av kapittel 9A. Hovedfokuset er på rektors erfaring med endringsarbeidet og hvordan han har arbeidet med implementeringen av dette endringsarbeidet. Formålet med ... -
«Det er mange som har behov for andre måter å løse ting på» - Å gi rom for elevers deltakelse i vurderingspraksis på ungdomstrinnet. En analyse av læreres fortellinger
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hva lærere forteller om sine erfaringer med vurderingspraksis på ungdomstrinnet, og hvordan disse erfaringene kan forstås. Studiens formål har vært å utvikle kunnskap om hvordan lærernes stemmer ... -
«Det er urettferdig å vurdere elefanter og apekatter ut fra hvor gode de er til å klatre i trær». En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres vurderingspraksis ved ungdomsskoler i Stavanger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Resultater fra tidligere forskning viser at ulik vurderingspraksis mellom lærere er en utfordring i kroppsøvingsfaget. Lærere vektlegger mer eller mindre innsats, deltakelse og oppmøte. Kravene for målbare standarder som ... -
"Det hjelper å ha noen i ryggen" Høyt, ufrivillig fravær i skolen: en kvalitativ undersøkelse av elevers, foreldres og lærernes opplevelser med ivaretakelse av elevens faglige og sosiale deltakelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Sammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan elever med høyt, ufrivillig fravær og deres foreldre, samt lærerne opplever ivaretakelsen av elevenes faglige og sosiale deltakelse i skolen. Høyt, ufrivillig ... -
Det komplekse arbeidet med å lede matematiske samtaler: en lærers bruk av samtaletrekk, og videre oppfølging av disse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Forskning på samtaler i matematikkundervisning er et forskningsområde i vekst. Å engasjere elevene i samtaler i klasserommet viser seg å gi gode muligheter for læring (Chapin, O’Connor, & Anderson, 2009; Strandberg & Manger, ... -
Det komplekse arbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøkte hva som kan være involvert i det spesifikke undervisningsarbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner. Undersøkelsen er inspirert av nyere forskning som baserer ...