Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Subject "VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282"
Now showing items 41-60 of 219
-
Familielæring i barnehagen: Hvordan kan familielæring bidra til bedre integrering for minoritetsspråklige foreldre?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Innvandringen til Norge er stor. Noen arbeidsinnvandrere og de fleste flyktningene kommer fra kulturer som er veldig forskjellige fra den norske. Familielæring tilbys innvandrere for å fremme god tilpasning og integrasjon. ... -
Fellesskap i barnehagen, helsefremmende arbeid. En undersøkelse av barnehagers søknader om lavterskeltilbud
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Tema for masterprosjektet er fellesskap i barnehagen – helsefremmende arbeid. Perspektiver på fellesskap som vektlegger organisering, trygg tilknytning og personalets forståelse av sine roller og oppgaver, sees i sammenheng ... -
Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Utgangspunktet for studien var å undersøke hva som er viktige byggesteiner i det forebyggende psykiske helsearbeidet i ungdomsskolen, og da nærmere bestemt ... -
Foreldres erfaringer fra samarbeid med skolen - En kvalitativ studie av erfaringer til foreldre som har barn med NF1 (Nevrofibromatose type 1)
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Studien omhandler foreldrenes erfaringer fra samarbeid med skolen. Bakgrunnen for studien er erfaringer som spesialpedagog i skolen og samarbeid med foreldre. I forhold til dette ønsket jeg å se på hvilke erfaringer foreldre ... -
Foreldresamarbeid i barnehagen – seks pedagogers perspektiv på vanskelige foreldresamarbeid
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-05)Gjennom seks pedagoger fra ulike barnehager sitt perspektiv, har målet med dette kvalitative studieprosjektet vært å få innsikt i fenomenet vanskelige foreldresamarbeid i barnehagen. Det er tatt i bruk følgende forskningsspørsmål: ... -
Foreldresamarbeid og jentemobbing : hvilke faktorer har betydning for foreldresamarbeidet ved jentemobbing?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Formålet med mastergradsprosjektet er å belyse hvilke faktorer som kan fremme et positivt samarbeid mellom hjem og skole ved jentemobbing. Opplæringsloven (1998) og Kunnskapsløftet (2006) har lagt sterke føringer for ... -
Foreldresamarbeid ved samlivsbrudd : en kvalitativ studie av tre foreldres opplevelse av samarbeidet ved samlivsbrudd
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Målet med dette studiet var å utforske skilte og separerte foreldres erfaringer med barnehagens arbeid i tiden rundt et samlivsbrudd. Sentrale spørsmål var hvordan foreldrene opplevde samarbeidet med barnehagen i denne ... -
Forskjeller på ferdigheter i ordavkoding og regnefakta hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne oppgaven har følgende forskningsspørsmål: 1. Er det forskjell på ferdigheter i ordavkoding hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn? 2. Er det forskjell på ferdigheter i regnefakta hos elever ... -
Forutsetning for læring hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige barn i overgang mellom barnehage og skole. Språk, relasjon til pedagog og sosiale nettverk som viktige faktorer.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-10)Dette er en understudie av SKOLEKLAR-prosjektet som er utarbeidet av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, ved Universitetet i Stavanger. Målet med studien er å se om minoritetsspråklige og majoritetsspråklige ... -
Forutsetninger for læring i førskolealder : Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos majoritetsspråklige og minoritetsspråklige førskolebarn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne studien er en understudie av prosjekt SKOLEKLAR og handler om minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarns evne til selvregulering, språk og relasjonen til pedagogen. Dette er temaer som ser ut til å være ... -
Fra Salamanca prosessen til rammeplan for barnehage : en analyse av inkluderende pedagogikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Fra trykt til digital tekst : nye utfordringer for lesing og leseforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)”Fra trykt til digital tekst: nye utfordringer for lesing og leseforståelse”. Digitale teknologier er noe som sannsynligvis vil bli mer og mer fremtredende, og samfunnet vil etter hvert kreve at man har digital lesekompetanse. ... -
Fremtidens skole og inkludering- en diskursanalyse av NOU 2015:8
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Tema for denne studien var fremtidens skole og inkludering. Ved bruk av diskursanalyse ble følgende problemstilling undersøkt: Hvordan kommer inkludering til uttrykk i NOU 2015:8 Fremtidens skole; Fornyelse av fag og ... -
Fysisk aktivitet som et verktøy for å styrke relasjoner og prestasjoner hos elever med atferdsvansker : en kvalitativ studie blant lærere
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn Atferdsvansker er et stadig problem i dagens skole. Derfor må man finne gode tiltak for hvordan man arbeider sammen med elever med atferdsvansker. I noen tilfeller skyldes atferdsvanskene tilknyttingsforstyrrelser. ... -
God leseundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Studiets formål var å undersøke hva som kjennetegner god undervisningspraksis. Jeg valgte å undersøke dette på en skole som viser til gode resultater på de nasjonale leseprøvene. Jeg har tilnærmet meg formålet ut fra ... -
Har lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og ... -
Håpets pedagogikker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11-14)Dette masterprosjektet har til hensikt å undersøke hvordan elever som i løpet av ungdomstiden har fått opplæring ved en sykehusskole gjennomfører videregående opplæring, og hvilke erfaringer de har gjort seg i sitt ... -
How do inexperienced and experienced teachers perceive their authoritative teaching style in classroom ?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)In this Master study, my goal is to explore the single teacher’s understanding of the concept of authoritative teaching style and single teacher’s experience of translating this knowledge into practice. The question of ... -
How school leaders and teachers understand the concept of inclusion and how they transform their visions of inclusion into practice
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)This study focuses on how school leaders and teachers at different schools understand the concept of inclusion, and how they transform their visions of inclusion into practice. I have looked at how leadership and pedagogical ... -
Hva er mobbing i barnehagen? – En studie av pedagogers beskrivelser av mobbing i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Mobbing er et alvorlig problem i dagens samfunn. Mobbing i barnehagen er et forholdsvis nytt tema, likevel er det slått fast at mobbing forekommer også i barnehagearenaen. Alle barn vil ha potensiale i seg til å bli gode, ...