Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 471-490 av 994
-
Innholdet i mobbebegrepet knyttet til barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masterstudien tok utgangspunkt i egne refleksjoner og tanker til uenighetene jeg opplevde eksisterte rundt å ta mobbebegrepet i bruk i en barnehagesammenheng. I noen kretser er det meninger om at begrepet ikke er ... -
Innovasjonsarbeid i skolen og rektors rolle : en studie av fire skolers arbeid med programmet Connect Oslo
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2007, Master thesis, 2007)Det foregår i dag mye innovasjonsarbeid i skolen, både initiert av skolen selv og pålagt skolen utenfra. Innovasjonsarbeid er definert som ”en planlagt endring som har til hensikt å forbedre praksis” (Skogen & Sørlie ... -
Innsats som en del av grunnlaget for vurdering i kroppsøving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Sammendrag Denne oppgaven er skrevet innenfor seksjonen utdanningsvitenskap, profil idrett og kroppsøving, ved Universitetet i Stavanger (UiS). Bakgrunn: Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur om innsatsbegrepet i ... -
Integration or assimilation: do Norwegian barnehager preserve immigrant children’s native-culture according to their parents?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)This paper presents a framework for understanding culture differences and immigrant parents’ points of view and experience with barnehager. The purpose of this study was to understand and have an overview over a few immigrant ... -
Intensitet og belastning i ishockey målt gjennom sporingsteknologi
(Master thesis, 2021)Utvikling av sporingsteknologi har gitt større innsikt i de fysiske kravene for lagsport, inkludert innendørs idretter hvor globale satellitter ikke kan brukes. Ishockey er en idrett hvor forskning har vært preget av ... -
Intensitet og reproduserbarhet for en høyintensiv treningsprotokoll tilpasset NEEDED Diagnostics studien
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Hjerteproteinet troponin (cTn) er den viktigste biomarkøren for å diagnostisere skader på muskelceller i hjertet. Økning av cTn er også observert etter anstrengende fysisk trening. Et av hovedmålene til The North ... -
Intensiv opplæring - forståelse og praksis
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ intervjustudie hvor formålet var å undersøke hvordan lærere som jobber på 3. og 4. trinn forstår begrepet intensiv opplæring, og hvordan de operasjonaliserer begrepet innen ... -
Interkulturell kompetanse: En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres perspektiver
(Master thesis, 2023)Denne studien har som mål å gi innsikt i samfunnsfaglæreres erfaringer og opplevelser med interkulturell kompetanse. Forskningsprosjektet er strukturert rundt en kvalitativ tilnærming; med empiriske funn fra fem dybdeintervju ... -
International students at a norwegian university : their experiences
(Master thesis, 2011)While International student is a general denomination for students all over the world who study abroad, their experience is specific and their very own. Unlike most of the other research that has focused on International ... -
Investigating opportunities for learning number concepts and operations in mathematics that are provided in upper primary textbooks in Malawi.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Abstract This study investigated the opportunities for learning number concepts and operations in mathematics that are available to learners in upper primary classes in Malawi. Learners’ textbooks for grade 5 to grade 8 ... -
Investigating opportunities for teacher learning in Lesson Study when promoting geometric reasoning in a Malawi secondary school classroom
(Master thesis, 2023)Teacher learning in lesson study has been the focus of recent research by many authors. The current study considered teacher learning as a change in teachers’ noticing of their teaching-both on their students' learning and ... -
INVESTIGATING PRIMARY SCHOOL TEACHERS TEACHING CALCULATION STRATEGIES OF THE NATIONAL NUMERACY CURRICULUM IN MALAWI
(Master thesis, 2023)In Malawi, the current performance of students in early-grade mathematics is low due to lack of focus on developing number concepts, as well as the reliance on rote learning in the existing OBE curriculum. To address these ... -
Investigating the introduction of algebra in primary schools in Malawi: A case study of three teachers in standard 5
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Students in Malawi perform very poorly in secondary school mathematics, and algebra in particular. This has prompted the government of Malawi to introduce algebra as topics in the upper primary school curriculum. The aim ... -
Involvering av foreldre i kampen mot mobbing: Ein kvalitativ studie av lærarar og rektorar sine tankar og erfaringar med å involvere foreldre i kampen mot mobbing.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Problemstillinga for oppgåva var: Kva tankar og refleksjonar gjer lærarar og rektorar seg om betydninga av foreldre for barnet si involvering i mobbing, og korleis arbeidar dei for å involvere foreldre i kampen mot mobbing? ... -
IOP i utvidet praksis : elev og lærererfaringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)For å demme opp for at elever avslutter videregående skole uten å fullføre, har Rogaland fylkeskommune opprettet et tilbud kalt Utvidet praksis (alternativ opplæring i grupper med redusert elevtall). Dette er et tilbud ... -
Irregular migrants’ structural vulnerability and survival strategies - a case study in Bergen area
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)This study is about irregular migrants’ experiences and how they deal with exclusionary practices they face as they attempt to access the Norwegian health care system as well as the labor and housing markets. The thesis ... -
Ivaretaking av elevar med psykisk sjuke foreldre - Korleis arbeider ulike yrkesgrupper i skulen for å fylgje opp og legge til rette for desse elevane?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Tema for denne studien er skulen sine erfaringar i møte med elevar som har psykisk sjuke foreldre. I studien har eg forsøkt å belyse fylgjande problemstilling: Korleis arbeider ulike yrkesgrupper i skulen for å fylgje opp ... -
Jakten på meningsfulle skrivesituasjoner i norskfaget - En studie av ungdomsskoleelevers opplevelser og lærerens tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)I denne studien har det blitt jaktet på meningsfulle skrivesituasjoner i norskfaget, ved hjelp av følgende problemstilling: Hvordan opplever ungdomsskoleelever norskfagets skrivesituasjoner, og hvordan kan norsklæreren ... -
Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever i ulike skrivehandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)I denne studien har det blitt jaktet på skrivekompetanse hos to elever med norsk som andrespråk, ved hjelp av følgende problemstilling: Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever. Hvordan presterer de ... -
"Jeg forstår matematikken, jeg kan bare ikke bevise det" - bevisets og argumentasjonens stilling i matematikkfaget i norsk skole sett i lys av TIMSS og PISA resultater
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Bakgrunnen for å gå i gang med arbeidet med denne oppgaven var at jeg hadde lagt merke til at jeg stadig hørte om norske elevers resultater på internasjonale tester som Trends in International Mathematics and Science Study ...