Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 678-697 av 994
-
Migration decision-making: Narratives of Polish and Swedish nurses in Norway
(Master thesis, 2017-07)My research project uses narrative accounts to investigate the link between social structures and Polish and Swedish nurses’ decisions to work in Norway. I aim to answer the following questions: * What are the most ... -
Migration Motivations of Female Polish University Graduates in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-07-28)Polish migration to Western Europe is often perceived as economically motivated labor migration. Scientific accounts of Polish migration to Norway have contributed to this understanding by employing economic models of ... -
Miljøets rolle i Norsk talentutvikling.
(Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven redegjør jeg for utviklingsmiljøer i norsk toppfotball. Gjennom en holistisk økologisk tilnærming til talentutvikling, tar oppgaven for seg de elementære faktorene som spiller inn i et suksessfullt ... -
Minoritetsspråklige barns overgang fra barnehagen til skolen - en god skolestart
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Denne oppgaven beskriver minoritetsspråklige barns overgang fra barnehagen til skolen. Studiens problemstilling er: Er det samsvar mellom policy og praksis i mitt utvalg, når det gjelder å trygge overgangen til skolen for ... -
Minoritetsspråklige elever på 8.trinn, og språklige hindringer i møte med vinkelbegrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven viser en studie der målet var å se mer på hvordan språklige hindringer kan påvirke minoritetsspråklige elevers forståelse i matematikk. Ved å ta utgangspunkt i relevant teori har jeg gjennomført en ... -
Minoritetsspråklige elever: En kvalitativ studie om utfordringer i møte med den andre leseopplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Denne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om minoritetsspråklige elever og utfordringer lærere ser i møte med den andre leseopplæringen. Frem til minoritetsspråklige elever har tilstrekkelig kompetanse i norsk, har de ... -
(Mis)Management of Syrian Refugees in Lebanon: Legal Informality and The Case Study of Jnah
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-08)This thesis explores the management of Syrian refugees in Lebanon through the main lens of informality. The thesis is divided into two parts: 1. A policy analysis of the legal informality of Syrian refugees in Lebanon 2. ... -
Mistrivsel i kroppsøving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag Bakgrunn Kroppsøvingsfaget oppleves svært forskjellig i skolen, og enkelte elever vegrer seg eller direkte mistrives i faget. Kroppsøvingsfaget kan gi opplevelser og erfaringer som fører til livslang bevegelsesglede, ... -
Mistrivsel i kroppsøving. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av kroppsøvingsfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-07)Hensikt: Studiens hensikt er å belyse hvorfor elever på ungdomstrinnet mistrives i kroppsøvingsfaget. Elevenes stemme blir vektlagt gjennom deres erfarte læreplan. Problemstillinger: To problemstillinger skal belyse ... -
Mistrivsel i kroppsøvingsfaget - en kvalitativ undersøkelse fra barneskolen
(Master thesis, 2023)Sammenderag. Denne oppgaven handler om mistrivsel blant elever i kroppsøvingsfaget. Kroppsøving er et fag som generelt er godt likt av elevene, men nyere rapporter forteller at opptil 30 % av elever enten ikke liker eller ... -
Mobbefilmens effekt på tilskuerne : en kvantitativ studie av mobbefilmen «Ludde» sin effekt på tilskuerne til mobbing
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Temaet i denne oppgaven er mobbing i skolen, med en hovedvekt på tilskuerne sin rolle. For å forebygge og forhindre mobbende atferd, er det viktig å inkludere tilskuerne og klassen som en helhet (Kärnä et al., 2011). Mellom ... -
Mobbing i barnehagen : en studie av pedagogiske lederes bevissthet omkring dette fenomenet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Mobbing er et alvorlig samfunnsproblem og det er viktig å forebygge mobbing så tidlig som mulig. I rammeplan for barnehager (2006) står det at ”barnehagen skal fremme positive ... -
Mobbing i skolen - En kvalitativ studie om skolens plan for et trygt og godt skolemiljø
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I Norge har elevene en rett til et trygt og godt skolemiljø, og i 2017 ble det lovfestet nulltoleranse for mobbing. Det ble dessuten innført en aktivitetsplikt for å gripe inn. Dersom foreldrene ikke var fornøyde med skolens ... -
Mobbing og klasseledelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-13)Utgangspunktet for denne studien var å undersøke om det fantes en relasjon mellom autoritativ klasseledelse og det å bli utsatt for mobbing og å mobbe andre. For å besvare dette forskningsspørsmålet, ble det det valgt ... -
Mobbing og utvikling av traumesymptomer. En kvalitativ undersøkelse av lærernes kjennskap til sammenhengen mellom mobbing og traumesymptomer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven ble utformet med bakgrunn i at mobbing er en kjent utfordring for de fleste skoler. Om lag 6,8 % av elever på mellomtrinnet, og 5,4 % på ungdomstrinnet rapporterer om å bli mobbet (Roland, Bru, Midthassel ... -
Motivasjon for kroppsøving – En undersøkelse av elever på yrkesfag & studiespesialisering.
(Master thesis, 2023)Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede, og vi ser at majoriteten av 15-åringer i Norge ikke opprettholder anbefalingene om daglig fysisk aktivitet (Steene-Johannessen et al., 2019), og det ... -
Motivasjon i diskgolf
(Master thesis, 2022)De siste årene har idretten diskgolf hatt en enorm utvikling, både i spillere som har startet å spille og baner som er bygget. Det er en relativt ny idrett som er lavterskel og krever lite for å delta. Hva er bakgrunnen ... -
Motivasjon i kroppsøvingsfaget hos jenter ved videregående skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Denne studien har sett på jenters motivasjon i kroppsøvingsfaget. Hensikten med studien har vært å se på hvordan jenter ved videregående skole opplever kroppsøvingsfaget, hva som motiverer dem i faget og eventuelle årsaker ... -
Motivert til kreativ skriving
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke i hvor stor grad et undervisningopplegg for å motivere til kreativ skriving, og for å gi motiverende tilbakemeldinger på elevtekster, hadde på 5.klassingers holdninger/interesse ... -
Mulige faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Temaet for denne oppgaven er lesestrategier. Med dette utgangspunktet har jeg undersøkt hvordan lærere på fjerde trinn anvender lesestrategier i undervisningen, og hvordan elevene selv mestrer å bruke lesestrategiene uten ...