Browsing UiS Brage by Title
Now showing items 10545-10564 of 18577
-
Lærerens rolle i utviklingen av sosiomatematiske normer i undervisningssystemet Utviklende opplæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var å identifisere sosiomatematiske normer til to klasser som undervises etter UOM, og finne hvilken rolle læreren har i utviklingen av disse normene. Sosiomatematiske normer defineres av Yackel ... -
Læreres arbeid med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing
(Master thesis, 2022)Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad og hvordan lærere jobber med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing. Det var ønskelig å få innsikt i hvor ofte ... -
Læreres arbeid med flerspråklige elever som ressurs i klasserommet og utfordringer lærerne møter i dette arbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne oppgaven har jeg forsøkt å få en innsikt i og forståelse av hvordan lærere arbeidet med flerspråklige elever som ressurs, samt eventuelle utfordringer de møter i arbeidet. Problemstilling for oppgaven har vært: ... -
Læreres bruk av Supernytt i skolen
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg lærernes bruk av Supernytt på mellomtrinnet, 5.-7. trinn, i barneskolen, samtidig som det blir sett på faktorer som ser ut til å spille en rolle for nettopp denne bruken i skolen. Gjennom en ... -
Læreres erfaringer i arbeid med å dempe prestasjonspress og mulig prestasjonsangst
(Master thesis, 2022)Studiens tema og hensikt Valg av tema for denne masteroppgaven var vanskelig. Det er mange sider ved sårbare barn som har behov for å belyses og undersøkes. På bakgrunn av mine egne opplevelser fra skolen, og den begrensede ... -
Læreres erfaringer med å fjerne karakterer i orden og atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Tema og forskningsspørsmål Studiens tema er læreres erfaringer med å fjerne karakterene i orden og atferd ved Bergeland videregående skole. Studiens forskningsspørsmål: 1. Hvilke konsekvenser har det for lærernes ... -
Læreres erfaringer med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2021-11)Formålet med studien var å undersøke hvilke erfaringer lærere hadde med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole. Lærerne som deltok i denne studien, var fra to videregående skoler ... -
Læreres erfaringer med elever som har opplevd traumer. En studie av læreres beskrivelser av sine erfaringer med tiltak i klasserommet, rettet mot elever som har opplevd traumer (1.-4. klasse).
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Elever som har blitt utsatt for traumatiske opplevelser i oppveksten, kan få ulike symptomer og vansker, som kan være utfordrende i møte med skolens krav til psykososial og faglig fungering. Formålet med denne studien har ... -
Læreres erfaringer med elever som opplever sosial angst
(Master thesis, 2023)Elever med sosial angst som forblir ubehandlet, vil oppleve å falle utenfor det sosiale og ikke nå opp til de faglige forventningene på skolen. Dette kan igjen føre til at elevene etter hvert dropper ut av skolen, og på ... -
Læreres erfaringer med tilrettelegging og tiltak for barn som har opplevd traumer i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er tilrettelegging for elever med traumesymptomer, sosialt og faglig i skolen. Forskning viser at man trenger mer kunnskap om tilpasningen av læringsmiljøet for elever med psykiske helseplager (Bru, ... -
Læreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen – en hurtigoversikt med metasyntese
(Master thesis, 2023)Formålet med studien er å undersøke læreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen, gjennom en systematisk hurtigoversikt over sentrale analytiske temaer i kvalitative studier på feltet. Oppgavens problemstilling er: ... -
Læreres fremming av historisk kontekstualisering: En kvalitativ undersøkelse av en håndfull ungdomsskolelæreres oppfatninger og forklaringer på hvordan de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning
(Master thesis, 2023)Formålet med dette kvalitative forskningsarbeidet er å kartlegge hvordan lærere mener at de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning. Historisk kontekstualisering innebærer å inneha og bruke kunnskap om ... -
Læreres holdninger til et inkluderende klasserom
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Problemstillingen i dette prosjektet er: «Har lærere som har god mestringstro en mer positiv holdning til kulturelt mangfold?». Prosjektet hadde to mål. Først å utvikle skalaer om norske læreres holdninger til kulturelt ... -
Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? : En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere.
(PhD thesis UiS;180, Doctoral thesis, 2013-01-10)Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere Lærere setter generelt samarbeid med kollegaer veldig høyt, og mange lærere gir uttrykk for at de synes ... -
Læreres og elevers bruk av Kikora og Campus Inkrement – «De vil bare bli ferdige og komme i mål»
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan digitale verktøy ble brukt av lærerne i matematikkundervisningen, hvilken kompetanse lærerne hadde i digitale verktøy og hvordan elevene brukte digitale ... -
Læreres oppfatninger av sin relasjon til elever som har assistentstøtte som en del av sitt opplæringstilbud i barneskolen.
(Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er lærer- elev relasjon i en kontekst der eleven har assistentstøtte store deler av skoledagen. Formålet med studien var å undersøke læreres erfaringer og refleksjoner rundt dette tema, for på den ... -
Læreres oppfatninger om sammenhengen mellom skolematematikk og hverdagsliv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven viser en studie som omhandler læreres oppfatninger om hverdagsmatematikk. Målet var å få tak i læreres oppfatninger ved å bruke filmer fra andres undervisning som utgangspunkt. Filmene som er brukt er ... -
Læreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk i arbeidet med elever med stort læringspotensial.
(Master thesis, 2023)Få studier om elever med stort læringspotensial i matematikk tar lærernes perspektiv i betraktning, og få studier har undersøkt undervisningskunnskap i matematikk i sammenheng med elevgruppen. Studiens formål er å undersøke ... -
Læreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til definisjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en del av en større kvalitativ studie, og jeg har analysert deler av datamaterialet fra denne større studien for å finne ut mer om hvilke oppfatninger lærere har om den kunnskapen de trenger for ... -
Læreres oppfatningers innvirkning på deres undervisningspraksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010-05-27)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av to læreres oppfatninger innenfor matematikkfaget, samt deres undervisningspraksis. Målet var å oppnå en større kunnskap om lærernes fornuftige system av ...