Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 3051-3067 of 3067
-
Å skrive med stemmen – En undersøkelse av tekstproduksjonen til elever med dysleksi når de bruker tale til tekst
(Master thesis, 2022)Elever med dysleksi har vansker med å tilegne seg tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter. Når det gjelder skriving gir dysleksi seg til kjenne gjennom store rettskrivingsvansker. Ifølge The Simple View of Writing ... -
Å spille hverandre gode: Om betydningen av en kroppslig musikalsk praksis
(Master thesis, 2022)Sammendrag Et spørsmål som aktualiseres av endringer i barnehageloven i januar 2021, er om alle barn er inkludert som en del av fellesskapet i lek og aktiviteter. Fellesskap handler om menneskelig samspill, som i barnehagen ... -
Å undervise alle og samtidig den ene. Om Lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor fellesskapets rammer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Det er en forventning om at skolen både skal legge til rette for individuelle behov, og samtidig undervise klassen i helhet. Denne balansegangen mellom individuelle behov og kollektive hensyn er en del av kompleksiteten i ... -
Å undervise engelsk grammatikk til norske elever gjennom fysisk aktive læringsmetoder
(Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å lære engelsk grammatikk gjennom fysisk aktiv lærings (FAL) metoder i det norske klasserom. Mer spesifikt fokuserer studien på om FAL-metoden er en effektiv metode å bruke når elever skal lære ... -
Å utfordre det eksisterende -en skoles utvikling av kompetanse for inkluderende praksis
(Master thesis, 2021)Temaet for masterstudien er en skoles utvikling av kompetanse for inkluderende praksis. Studiens hensikt er å få innsikt i ledelsens begrunnelser for organiseringen av utviklingsarbeidet, hvordan ledelse blir utøvd i ... -
Å utforske leire. Mikrooppgagingar og små barn si opplevingsverd,
(Master thesis, 2022)Denne teksten retter søkjelyset mot barn sine små oppdagingar i kvardagen. Dei som fort kan verta litt usynlege nettopp fordi dei er så mikroskopiske og kanskje utifrå eit vaksensyn, litt banale. Desse mikrooppdagingane ... -
Å utvikle inkluderende læringsmiljø - lærernes forståelser og erfaringer i en skole for alle
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne studien undersøker lærernes forståelser av og erfaringer med utvikling av et inkluderende læringsmiljø i en skolehverdag preget av mangfold. Den ser også på hvordan lærernes fortellinger kan forstås. Formålet med ... -
Å vera til stades. Ei lesing av Jimmen (2011) av Øyvind Rimbereid
(Master thesis, 2013-05-15)Jimmen (2011) av Øyvind Rimbereid er eit dikt der framstillinga av staden tyder mykje for meiningsdanninga. Stavanger på 70-talet er bakteppe for handlinga. Eit todelt lyrisk eg i diktet, køyrekaren og hesten Jimmen køyrer ... -
Å være en arbeidende kvinne i et mannsdominert samfunn - Øglændkvinnenes arbeidshistorie.
(Master thesis, 2022)I denne forskningsoppgaven skal jeg rette lyset mot kvinnens usynlige arbeidshistorie. Mennene har lenge hatt den dominerende rollen i samfunnet til tross for kvinnenes harde innsats i både hjemmet og på arbeidsplassen. ... -
Å være minoritetsspråklige foreldre i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)I denne studien anses barnehagen som første trappetrinn til det norske utdanningssystemet. Barnehagen er en inkluderingsarena, og for mange minoritetsspråklige foreldre og barn deres første møte med det norske samfunnet. ... -
Å være sammen om det som oppstår i øyeblikket. Om estetiske opplevelser i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven har vi sett nærmere på estetiske opplevelser for de minste barna i barnehagen. Gjennom kvalitativ forskning har vi observert tre forskjellige formingsaktiviteter i en barnehage. Vi har forsket på denne ... -
Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen : gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser?
(Chapter, 2022)Kapitlet skrives inn i rammen av en norsk utdanningspolitikk som er opptatt av både skole-hjem-samarbeid og foreldres rolle i barns opplæring. Teksten fremhever betydningen av foreldres involvering i barns skolegang, noe ... -
Årsaker og holdninger knyttet til arbeidsmigrasjon med norsk emigrasjon til Amerika rundt 1900-tallet i fokus
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-18)Denne oppgaven handler om arbeidsmigrasjon fra Norge til Amerika tidlig på 1900-tallet ved bruk av en case. Den tar for seg årsaker til utvandringen, og holdninger knyttet til migranten både fra norsk og amerikansk side. ... -
Åtte barnehagelærere sine erfaringer med gruppeledelse i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven er gruppeledelse i barnehagen, forstått som pedagogers ledelse av barnegruppen i den daglige praksis i barnehagen. Målet med studien er å undersøke barnehagelæreres opplevelse av og erfaring ... -
«Ærbødige eller undertrykkende ikoner?»: En studie av tre debatter av konføderal ikonografi i det amerikanske samfunn fra 2015-2020.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøkes ulike debatter av konføderal ikonografi i det amerikanske samfunnet mellom 2015-2020. Problemstillingen for oppgaven er: Hva forteller debatt av konføderal ikonografi i USA i perioden ... -
Økonomien i landbruket i Trøndelag. Utviklingstrekk 2000– 2009. Tabellsamling 2005–2009
(Notat (Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning : trykt utg.);, Research report, 2011)«Driftsgranskinger i jord- og skogbruk» er en årlig regnskapsundersøkelse, der det på landsbasis er med omlag 850 gardsregnskap hvert år. Trøndelag har de siste årene vært representert med 130 bruk. I tillegg til ... -
Økt integrasjon av den økonomiske dimensjonen av bærekraftig utvikling i ESD gjennom bruk av kjøkkenhager
(Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven har som mål å utforske problemstillingen om hvordan barns begynnende forståelse av økonomisk bærekraft kan fremmes gjennom bruk av kjøkkenhager og aktiviteter tilknyttet kjøkkenhager. Det litteratur sier om ...