Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1483-1502 av 3164
-
Inkludering blant de minste flerspråklige barna i høytlesing
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering gjennom dramatisk lek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på hvordan pedagogiske ledere jobber med inkludering av dramatisk lek i barnehagen for aldersgruppe 4-5 år. Jeg har valgt å svare på oppgaven som en empirisk oppgave, og da altså tatt ... -
Inkludering gjennom musikk- et innblikk i hvordan barnehagelærere bruker musikk i inkluderingsarbeidet på avdelingen.
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen : Hvordan kan barnehagelæreren bruke musikk for å skape et inkluderende fellesskap på avdelingen? Gjennom å samle et utvalg teori som vi ser som relevant innen ... -
Inkludering i barnehagen - barnehagelæreres synspunkter og refleksjoner
(Master thesis, 2021)Barnehagens innhold har endret seg over tid, og sett i lys av ambisjonen om full barnehagedekning så er det en viktig arena for alle barn. De politiske føringene og målsettingene for inkluderingsarbeidet er store. Det ... -
Inkludering i barnehagen- En analyse av spesialpedagogers, styreres og pedagogiske lederes forståelse av begrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Denne studien handler om inkludering i barnehagen og teoriperspektivet er det sosiokulturelle læringssynet, og barnehagepraksisen er studert i lys av dette. Inkludering i barnehage og skole er ifølge flere forskere et ... -
Inkludering i en flerkulturell barnehage. - En kvalitativ undersøkelse.
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering i en mangfoldig skole : fra teori til praksis
(Chapter, 2022)Norsk skolepolitikk gjør at Norge på mange måter kan regnes som et foregangsland i arbeidet med å utvikle en inkluderende skole der læring står i fokus. Like fullt synes det å være et gap mellom skolepolitikkens teoretiske ... -
Inkludering i et lekefelleskap
(Bachelor thesis, 2024)Bacheloroppgavens problemstilling er: Hvordan tilrettelegger barnehagelærer for å fremme et inkluderende lekefellskap, i den eldste barnegruppen? Vi har brukt kvalitativ intervju som forskningsmetode, da vi ønsket å få ... -
Inkludering i lek
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven har vi satt søkelyset på begrepet inkludering, og hva personalet legger i ordet. Vi skal besvare problemstillingen: Hvordan forstår personalet ordet inkludering, og hvordan jobber de med barn som ... -
Inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen. Det overordnede målet med oppgaven, og med det den utførte studien, er å få et dypere innsyn i hvordan inkluderingsbegrepet forstås av ... -
Inkludering og tidlig innsats i barnehage
(Bachelor thesis, 2024)Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på hvilke kriterier skal ifølge Stortingsmelding 6 oppfylles for å forbedre inkludering i barnehage. Utgangspunktet for valg av tema var mine egne erfaringer med at tidlig innsats ... -
Inkluderingsarbeid i barnehagen : en kvalitativ studie utført ved spesielt tilrettelagt avdeling med særlig fokus på barnet med nedsatt funksjonsevne sine muligheter for aktiv deltakelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Denne oppgavens formal er a finne ut av og seke etter beskrivelser som kan si noe om hva aktiv deltakelse i lek og samspill innebeerer, hvordan dette fremtrer i hverdagen for et enkelt barn med funksjonsnedsettelse ved ... -
Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen – Erfaringer og tanker fra pedagogene
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12-10)Gjennom flere år i praksis har jeg utviklet en genuin interesse for inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen, som bidrog til oppgavens tematikk og problemstilling. Teorikapitlet gir en innføring i de aspekter og ... -
«Innagerende atferd blant elever i skolen- en kvalitativ studie av læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt på innagerende atferd»
(Master thesis, 2021)Denne studien retter søkelyset mot læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt knyttet til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen for studien er følgende: «Hvilke erfaringer har lærere ... -
Innagerende atferd i skolen: en kvalitativ studie av lærers kompetanse og betydningen av læringsmiljøfaktorene; sosial støtte, regulering og elevinnflytelse-basert på intervju av terapeuter
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tema og bakgrunn for denne studien er barn i skolen med innagerende atferd, definert som angst og depresjon. Studiens formål har vært å undersøke hva terapeuter som veileder lærere, mener om læreres kompetanse i forhold ... -
Innagerende atferd og mestring
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er klasseleder sin forståelse av elever som viser innagerende atferd og hva de gjør for at denne gruppen skal oppnå mestring. Det er gjennomført et semistrukturert intervju med fem klasseledere med ... -
Innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen. Målet var å undersøke barnehagelæreres forståelse av innagerende atferd, og hva de vektlegger i tilretteleggingen av det psykososiale miljøet ... -
Innagerende atferd og sosial kompetanse: en undersøkelse om pedagogenes utfordringer i møte med barn som viser innagerende atferd og tilrettelegging for å styrke sosial kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Forskning viser at innagerende atferdsproblematikk er like vanlig som utagerende (Nordahl. m. fl., 2009) . Denne type atferd er belastende for de barna det gjelder men ikke nødvendigvis for omgivelsene (Ogden, 2009). ... -
Innagerende Atferd og Tiltak i Barnehagen - Et scoping review
(Master thesis, 2021)Barn med innagerende atferd står i risiko for å bli utsatt for mobbing og utestengelse, de kan oppleve ensomhet og utfordringer i sosiale samspill. I tillegg kan de preges av negative følelser, et dårlig selvbilde og ... -
Innenfor og innenfra - elevperspektiver fra utvidet praksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Tema for masteravhandlingen er elever i Utvidet praksis syn på seg selv gjennom deltagelse og læring i grunnskolen og i videregående skole. Opplevelser av å være ekskludert fra fellesskapet påvirker hvordan elevene ser på ...