Browsing Department of Early Childhood Education by Title
Now showing items 233-252 of 453
-
Inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i kroppslig leik
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering av et barn med multippel spesielle behov i barnehagen. Et foreldre og pedagogisk leder perspektiv.
(Bachelor thesis, 2024)Sammendrag: I samfunnet finner vi barn som har behov for spesiell hjelp. Dette for å kunne tilegne seg ferdigheter, kunnskap og for å på best mulig måtte kunne utvikle personligheten sin. (Sjøvik. 2014). «Barn med nedsatt ... -
Inkludering av flerkulturelle barn i samlingsstund
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven fokuserer på temaet mangfold og inkludering, med problemstillingen: «Hva beskriver pedagogisk ledere som sentralt for å inkludere flerkulturelle i samlingen». Vi har benyttet oss av empirisk kvalitativt ... -
Inkludering av flerspråklige barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven retter et blikk mot hvordan pedagogiske ledere arbeider med kommende flerspråklige barn i aldersgruppen 3-6år. For å svare på min problemstilling anvendte jeg kvalitativt forskningsintervju som metode. ... -
Inkludering av flerspråklige barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Vi har tatt for oss problemstillingen om hvordan flerspråklige barn inkluderes i barnehagen, ettersom dette er relevant for økningen av flerspråklighet i barnehagen. I teoridelen belyses relevant teori om inkludering, ... -
Inkludering av flerspråklige barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven handler om hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkludering av flerspråklige barn. Jeg har valgt å bruke kvalitativt forskningsintervju for å besvare min valgte problemstilling. Oppgavens innhold ... -
Inkludering av flerspråklige barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er: hvordan flerspråklige barn blir inkludert i barnehagen og problemstillingen undersøkes videre i to forskningsspørsmål. For å besvare denne problemstillingen har jeg brukt ... -
Inkludering av minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan arbeider barnehagelærere didaktisk for å inkludere minoritetsspråklige barn i barnehagen. Metoden som er benyttet til å forske på dette er kvalitativt intervju ... -
Inkludering blant de minste flerspråklige barna i høytlesing
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering gjennom dramatisk lek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på hvordan pedagogiske ledere jobber med inkludering av dramatisk lek i barnehagen for aldersgruppe 4-5 år. Jeg har valgt å svare på oppgaven som en empirisk oppgave, og da altså tatt ... -
Inkludering gjennom musikk- et innblikk i hvordan barnehagelærere bruker musikk i inkluderingsarbeidet på avdelingen.
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen : Hvordan kan barnehagelæreren bruke musikk for å skape et inkluderende fellesskap på avdelingen? Gjennom å samle et utvalg teori som vi ser som relevant innen ... -
Inkludering i en flerkulturell barnehage. - En kvalitativ undersøkelse.
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering i et lekefelleskap
(Bachelor thesis, 2024)Bacheloroppgavens problemstilling er: Hvordan tilrettelegger barnehagelærer for å fremme et inkluderende lekefellskap, i den eldste barnegruppen? Vi har brukt kvalitativ intervju som forskningsmetode, da vi ønsket å få ... -
Inkludering i lek
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven har vi satt søkelyset på begrepet inkludering, og hva personalet legger i ordet. Vi skal besvare problemstillingen: Hvordan forstår personalet ordet inkludering, og hvordan jobber de med barn som ... -
Inkludering og tidlig innsats i barnehage
(Bachelor thesis, 2024)Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på hvilke kriterier skal ifølge Stortingsmelding 6 oppfylles for å forbedre inkludering i barnehage. Utgangspunktet for valg av tema var mine egne erfaringer med at tidlig innsats ... -
Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen
(PhD thesis UiS;186, Doctoral thesis, 2013-03)Denne avhandlingen er et selvstendig arbeid som inngår i forskningsprosjektet "Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen", som er finansiert av Norsk Forskningsråd. Prosjektet inngikk i ... -
Jeg blir utfordret på hvordan jeg tenker: Opplevelsen av veiledningsordningen for nyutdanna barnehagelærere i lys av nasjonale rammer for veiledning
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg rettet søkelyset mot opplevelsen av veiledning for nyutdanna, i lys av nasjonale rammer utarbeidet av organisasjoner knyttet til barnehager og skoler. Mitt søkelys er på prinsipper og forpliktelser ... -
«Jeg har ikke trykt!»: Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen utforskes barnehagebarns og barnehagelæreres ytringer om teknologi i samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker på nettbrett i norske barnehager. Flere tidligere studier om lesing på nettbrett har ... -
“Jeg kan ikke synge”, og andre bemerkninger fra barnehagelærere: en studie om musikalitet og utøvelse av musikk i barnehage.
(Bachelor thesis, 2022)Musikk er en viktig del av alle menneskers liv, gjennom hele livsløpet. Til tross for dette, kan mange ha et komplisert forhold til musikk og ens egen musikalitet. I denne bacheloroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i ...