• Bruken av digitale verktøy i språk- og tekstarbeidet i barnehagen. 

      Hanne Jåtun Vigane (Bachelor thesis, 2022)
      Til min bacheloroppgave har jeg forsket på hvordan digitale verktøy kan bli brukt i arbeidet med språk og tekstforståelse i barnehagen. Jeg har også undersøkt hvilket syn og kunnskap personalet i barnehagen har. Medietilsynet ...
    • Bruken av overgangsobjekt blant de yngste barna i barnehagen. 

      Ariel Tengs; Elin Orre (Bachelor thesis, 2022)
    • Bærekraft aktiviteter og kjønnsforskjeller 

      Schramm, Nicole (Bachelor thesis, 2024)
      Målet med denne studien er å utforske barnehagepersonalets rolle i å fremme barns forståelse av bærekraftig utvikling, samtidig som det også blir undersøkt hvordan både personalets og barns kjønn påvirker denne prosessen. ...
    • Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen. 

      Sjursen, Karina Fagerland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber ...
    • Bærekraftig utvikling i møte med barn i naturen 

      Miriam Skovdal, Marte Risnes Hansen, Ebba Lovisa Fogelström Stafberger (Bachelor thesis, 2024)
      I vår bacheloroppgave har vi problemstillingen: Hvordan kan vi tilrettelegge for kroppslig lek i naturen på en måte som kan bidra til at barna bygger en relasjon til naturen og gir mulighet for en begynnende forståelse for ...
    • Bærekraftig utvikling på barnehagelærerstudiet 

      Svendsen, Brit (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag Bærekraftig utvikling er et aktuelt tema i samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Dette gjenspeiles i rammeplanen, nærmere bestemt som del av barnehagens verdigrunnlag. Som barnehagelærer skal man gjennom ...
    • De stille barna på en småbarnsavdeling 

      Nesvåg, Dina Marie Hellevik (Bachelor thesis, 2022)
    • De voksnes betydning for barns skapende prosesser 

      Andersen, Tron (Bachelor thesis, 2022)
    • Demokratiske verdier og de yngste barnas deltakelse. 

      Akerlie, Guro (Bachelor thesis, 2022)
    • Den lille gutten og musen – voksenrollens betydning for barns møte med materialer i sandkassen 

      Lauvstad, May Anita; Sørvåg, Malin (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi forsket på voksenrollens påvirkningskraft i møte med barns kreative materialutforskning. Vi har sett på gjenbruksmaterialets kreativitetsfremmende potensialer, for å sette søkelyset på barnehagens ...
    • Den voksnes rolle i 3-4 åringers lek. 

      Bjørnestad, Line. Kongevold (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven er temaet barns utvikling lek og læring. Problemstillingen for oppgaven er Hva er den voksnes rolle i 3-4 åringers lek i barnehagen? For å finne ut av hva den voksnes rolle i 3-4 åringers lek i ...
    • Det fysiske innemiljøets betydning for motorisk utvikling 

      Løland, Morten. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven undersøkes det hvordan det fysiske innemiljøet i barnehagen kan tilrettelegges med tanke på å fremme toddlerlek og motorisk utvikling. Tematikken undersøkes med bakgrunn i den voksne sin rolle. Som ...
    • Digital kompetanse i barnehagen - en litteraturstudie 

      Johansen, Susanne (Bachelor thesis, 2023)
      Denne litteraturstudien vil prøve å besvare problemstillingen «Hva sier forskning om holdninger barnehage ansatte har til digitale verktøy og kan økt digital kompetanse endre dette?». Dette gjøres ved å utføre en ...
    • Digital pedagogisk praksis på småbarnsavdeling 

      Stebekk, Gunhilde Klodvik (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven presenterer funn fra en undersøkelse der tre pedagogiske ledere ble intervjuet om deres bruk av digital teknologi på småbarnsavdeling. Problemstillingen i undersøkelsen var: Hvordan bruker pedagogiske ledere ...
    • Digital teknologi i barnehagens lekemiljø 

      Frydenberg, Ada-Benedicte Thorbjørnsen (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan kan ansatte i en barnehage legge til rette for bruk av digital teknologi i barnehagens lekemiljø? Jeg har gjennom tre kvalitative forskningsintervju sett på hva ...
    • Digitale verktøy i matematisk lek 

      Auestad, Malin (Bachelor thesis, 2023)
      Det finnes ikke veldig mye forskning på bruken av digitale verktøy når det kommer til matematikk, og derfor ville jeg forske på dette for å få en forståelse på hvordan man kan bruke digitale verktøy sammen med barna og for ...
    • Dramalek og drager 

      Hansen, Michelle Rødland; Sperre, Sara Didriksen (Bachelor thesis, 2022)
    • Dynamisk språkarbeid i barnehagen 

      Rullestad, Daniel Axel (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse gjort med den hensikt om å fange pedagogiske lederes perspektiv på dynamisk språkarbeid, og hvordan arbeidsmåten kan bidra til språklig progresjon for barn med norsk som andrespråk ...
    • Effekt av styrket pedagognorm på kvalitet i barnehagen 

      Kvamme, Karoline Fagereng (Bachelor thesis, 2022)
      Den 1. august 2018 trådte en ny nasjonal pedagognorm for barnehage i kraft. Denne krever én barnehagelærer/pedagog per 14 barn, mot én pedagog per 18 barn (tidligere norm). Gjennom kvalitative intervju av fire personer som ...
    • En bacheloroppgave om tre barnehagelæreres tanker om egen rolle og deltakelse i småbarns lek 

      Urdal, Karoline (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven omhandler barnehagelæreres deltakelse i de minste barnas lek i barnehagen. For å besvare problemstillingen benyttet jeg kvalitative forskningsintervjuer der tre barnehagelærere som jobbet på ...